AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
758

Sportluftfilter borde bara fungera vid vidöppet gasspjäll?

Jag funderade på en sak i morse när jag for till jobbet, ett
sportluftfilter borde bara fungera vid vidöppet gasspjäll. Givetvis fungerar det annars också men det ger bara den efterlängtade effekten vid full gas, varför? Här här min teori: En sugmotor jobbar alltid med undertryck i insugningröret, gasspjället fungerar som en slags ventil för att begränsa varvtalet. Om man lättar på genomströmningheten i filtret betyder ju det att motorn kommer att varva mer och om man bara vill köra i 110 km/h måste man stänga gasspjället lite lite grann för att kompensera det bättre flöde genom filtret. Hänger ni med? Förr i tiden var det skillnad då en bil med igensatt luftfilter saboterade förgasarinställningarna men en modern motor mäter den faktiska luftmängden och fördelar bränsle efter den och får sedan en återkoppling från lambdan. Därför menar jag att det bara är vid full gas när man ska ha in maximalt med luft i motorn som sportluftfiltret gör skäl för namnet. Annars spelar det ingen roll om luftregleringen till motorn ligger fördelad på 1% luftfilter och 99% spjäll eller 5% luftfilter och 95% spjäll. Gäller dock ej dieslar som alltid körs med luftöverskott, och saknar gasspjäll fördendelen också... Tacksam för kommentarer och ev. rättelser, det kan ju vara ren galimatias...
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det du säger låter vettigt, men tar inte hänsyn till aspekter som gasrespons etc. Det måste väl i alla lägen vara bättre med så fritt inflöde som möjligt eftersom motorn inte är en stationär motor som alltid körs på samma vartal? Även på en sådan motor borde väl i och för sig fritt inflöde vara optimalt mht bränsleförbrukning etc. Eller?
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Tror också att ett sportluft är mer "direkt" luft

Men!!

Luften kan vara uppvärmd luft från motorn vilket ju inte är bra (Har hört att man skall ha så kall luft som möjligt helst)

och

Den extra "påskjuts luften" man får när bilen åker fort, luftintaget i fronten på bilen sätts ur funktion när man stoppar på ett sportluft..

Sportluft borde minska 0-100 acc tiden men höja bränsleförbrukningen vid motorvägs drift... Kan någon bekräfta mina misstankar??

//Vyper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.