|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger, bromsar jag hårt från ex 100 (högre farter) så börjar bilen gå som en kåt snok på vägen, får parera med ratten för att den ska hålla sig på körbanan. Den ålar sig mindre på ex motorväg men på mindre vägar så är det som en enkåt snok!! Sen en annan fråga har börjat få pli på bilen men har nu upptäckt att kopplingen är väldigt lätt. Tidigare har det vart en känsla att trampa ner kopplingen, nu går den ner hur lätt som helst, känns lite som om det är ett dödläge högst upp (där det inte händer ngt) men den tar lika långt upp/ner som tidigare. Kan det vara kopplingen som är slut? Någon koll på hur mycket en ny kostar till en 540 E34? Billigare med en Race koppling (kraftigare sak, men ej BMW original). MvH Martin | |
|
en enkel fråga.. har du kollat ringtrycket i hjulen? Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
| Vad har du för fälgar och däck (bred och så vidare)? | |
| Skulle gissa på feta sulor i kombination med dåliga bussningar.. | |
|
Har du servotronic? Kolla den isåfall. Kolla också styrleder/P-ändar och casterstagsbussningarna. Fel ET värde på fälgarna kan också ge hemsk väghållning. Vad gäller kopplingen så tror jag på luft i systemet, vi hade liknande bekymmer på vår TDS. Efter luftning blev den bättre. /Per |
|
|
Jag har 225 40 18 på däcken runt om, ringtrycket är runt 2,9 bar om jag minns rätt. Iaf enl däckfirman. Servotronic = progressivservo? Isf så har jag det. Gjorde en hjulinställning för ett tag sen, värderna finns här på forumet, sök på hjulinställning så hittar ni. Hmm ska tipsa mecken på måndag ang lufta systemet. |
|
|
Har samma problem på min 540-95. Tyvärr minns jag liknande problem på en gammal Ford, då var det stötdämparbenet som höll på att lägga av. Det vill man ju gärna slippa byta.... Mitt problem är mest vid lägre farter och lite sämre vägbeläggning. |
|
|
Med så breda däck brukar det bli känsligt, speciellt om de börjar bli slitna. Är bussningarna lite slitna, så blir det genast värre. Men ska man vara fin, får man lida pin! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nej däcken är nästan halt nya, 1 månad bara. Men bussningarna är troligen ganska slut. Några fler tips ang kopplingen? Blev värre idag (sthlm trafike) |
|
|
Vill någon ge sig på att försöka beskriva för mig vilka tendenser jag får med slitna styrleder? Har precis bytt bärarmar och blev av med en massa otrevligheter. Ekonomin satte stopp för byta av styrleder just nu men det kommer så fort kassaflödet ökar lite. Jag tycker att bilen slingrar sig mer nu (vid ojämnheter och inbromsningar)men det är kanske så att när det ena problemt försvinner märker man mer av det andra. Kör med Fräscha Goodyear Eagle F1 på 17" Rondell 58 fälgar, jag har än så länge inte gjort någon framvagnsinställning efter byte av bärarmarna. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
|
Har samma problem vid vanlig inbromsning att bilen kan dra iväg åt något håll. Problemen är värst när det är dålig väg med spår i asfalten. Har nya casterstag, tvärstag och styrleder men det gjorde ingen skillnad. Däremot efter en framvagnsinställning så blev det mindre problem. Min styrsnäcka är ganska så rejält glapp, så min teori är att om man har det minsta lilla glapp i ex styrsnäckan, så får du ej heller 100% kontakt med underlaget vid styrning. Så fort att vägen blir lite ojämn eller spårig så kan hjulen grabba tag i ojämnheterna och dra iväg åt endera hållet. // Jögge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.