AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.802

Konstruera egen steptroniclåda!?

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Nån som vet om det vore möjligt att bygga om lådan från 750
e-32 till nån variant på steptronic,ungefär som alpina gjort?

Kanske man kunde låsa den i manuellt läge och ändra styrnigen till lådan så att man kan växla helt själv...låter krångligt men :-)

Någon som har några förslag? för det finns väl ingen annan låda som passar än den 6 vxl...å den är ju rätt svår och få tag på, om man nu hade haft råd.

Mvh/Goosen
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det är ju bara att växla manuellt även med gamla lådor.. bara att föra spaken upp å ner.. typ.. det dög då för mig i min första bil :)
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Det går alldeles säkert. Porsche 911 med ZF4HP22(EH) kallar det för Tiptronic!
Kanske bara är att fixa ett annat spakställ och koppla lite.....?
Länk
Paap Reeder
... en grej går inte att åstadkomma med "att köra spaken upp och ner" och det är att "tvinga in" en lägre vxl över vad lådan bestämt.

D v s genom att på en vanlig manuell "ge mellangas" eller "följa med med varvet" så att man hamnar i rätt dragläge.

Automatens växlingspunkter - speciellt nedväxlingspunkterna - tror jag är svåra att ändra på även när vi talar EH.

Uppåt är det ju no problems.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Paap: Förstår inte vad du menar.. slänger jag in 1an i volvon så håller den ettan och inget annat. Man kan exempelvis varva ur max (den kan omöjligt växla upp utan att man för upp spaken till tvåan). Slänger man i tvåan håller den den växeln, förutom om man kör på tok för sakta då hoppar 1an i, men det har nog ingen dött av om man ska köra sportigt....

Kommer man in i en kurva med växelväljaren i läge 3 kan man putta ner den till 2an för att få motorbroms och samtidigt ha rätt (höga) varv när man ska gasa vidare.

Att kunna begränsa växlarna uppåt tyckte jag nästan var bättre än att köra med steptronicen.. Med steptronic kan man ibland glömma att växla ner med följden att man försöker ta sig någonstans på 3an från låg fart. Vet iofs inte om det fungerar annorlunda på BMWs vanliga lådor. Smaken är väl dessutom olika antar jag...

Sen undrar jag vad Goosen ska göra med E32 lådan.. ha den i sin E38a lr? Hur skulle man kunna låsa en standard automatlåda i "manuellt läge" om det inte finns något sådant läge (alltså ingen steptronic)? Eller är det jag som inte hajat alls..?
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej johan!

Hade en tanke om att man skulle slänga ner en v12(m70) i en banracingbil, i det här fallet en 6-serie.

En manuell låda till en sån motor är både svår att få tag i och kostar en hel del...så jag tänkte om man kanske kunde göra om styrningen till lådan så så att man kunde växla manuellt,endera med spaken eller med knappar...till och med kanske med paddlar.

Har man lådan inställd på man vxl så växlar den ju inte upp förräns man för spaken till nästa växelläge, så att man kan komma ur en kurva med rätt växel i...

Kruxet är att man kan inte få i 4:ans växel förräns man väljer automatläget igen.

Det här var bara en fundering om att det vore roligt att köra en sån bil med en sån motor i, med kanske en vikt på 1300kg. Men antagligen får jag välja en annan motor.

Mvh/Goosen
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
goosen: Då fårstår jag vad du menar! Men jag skulle inte vilja kalla det för manuellt läge att lägga i 3an el 2ans läge då det fortfarande är automat med begränsning uppåt. Vet inte hur seriös banracing du tänkt dig, men en automat är väl sällan populärt alls då, iom att man tappar en del hk i konvertern. Iofs kanske en V12a i en 1300kg bil kompenserar :). I vilket fall som helst så borde det väl gå ganska bra att växla så som jag beskriver med en vanlig automat? Under förutsättning att det går att välja alla lägen mellan 1-2-3-4 så det inte bara finns en "låg" som innebär automatisk växling mellan 1-2 eller kanske tom 1-3, för då tappar man ju möjligheten att tvinga i 1an/2an. Vet ej hur det är på E32 lådorna som sagt.
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej igen!

Det finns en knapp brevid växelväljaren där man kan välja ekonomi,sport eller manuellt läge...då man trycker in man-läget kan man växla helt själv och den låser på den vxl du väljer tills du växlar upp eller ner. man kan med andra ord starta på tex 3:ans växel om man skulle vilja...

Nackdelen är dock som jag skrev att man inte kan växla upp till 4:an förräns man trycker knappen till automatläget igen,då går 4:an i automatiskt...

Vi får se hur det blir..

Mvh/Robban
Cs
50
Csoft
750iL -89
goosen... det borde gå! har varit i samma tankar som dig....

Kontakten på lådan har en "pigg" till varje ventil i lådan (en ventil per växel)

Så egentligen borde man kunna lösa det med 4st knappar (1,2,3,4)

Men hur exakt styrningen är uppbyggd vet jag inte.. men har du en bil att prova på borde det ju gå att lista ut ganska lätt....

jag har ett ventilpaket liggandes till en 750 låda.. där testade jag att mata på 12v på ventilerna och dom slog om så fint så

jag misstänker att om du lägger den i drive... och matar på 12v på ex 3ans stift så lägger den i 3an...

kan ta lite bilder på ventilpaketet och kabelstammen om du är intresserad?

MvH \\Bylund

West Coast Racers | Länk
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
hoppsan använde visst mitt gamla användarnamn!

goosen... det borde gå! har varit i samma tankar som dig....

Kontakten på lådan har en "pigg" till varje ventil i lådan (en ventil per växel)

Så egentligen borde man kunna lösa det med 4st knappar (1,2,3,4)

Men hur exakt styrningen är uppbyggd vet jag inte.. men har du en bil att prova på borde det ju gå att lista ut ganska lätt....

jag har ett ventilpaket liggandes till en 750 låda.. där testade jag att mata på 12v på ventilerna och dom slog om så fint så

jag misstänker att om du lägger den i drive... och matar på 12v på ex 3ans stift så lägger den i 3an...

kan ta lite bilder på ventilpaketet och kabelstammen om du är intresserad?

MvH \\Bylund

West Coast Räcers | Länk
på jakt efter 535-e34
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej Bylund!

Det får gärna ta en bild eller två åt mig om du har lust...vore jättesnällt!

Lyckas inte öppna wcr-sidan, blev nyfiken...vart finns ni?

Mvh/Robban
Paap Reeder
Johan!
Jo växlingar uppåt är inga problem men att exvis inför en rondell lägga sig på 5000 rpm med "rätt växel" är svårare eftersom man inte kan tvinga sig på lådans växlingsintervall.

Exvis 2:an går ju inte i bara för att man lägger spaken där om växlingen resulterar i ett "övervarv" enligt lådans vaxlingsintervall.

Kanske som ngn säger att man manuellt matar på 12 v på "2:ans stift" vilket resulterar i 5800 rpm fast lådan själv aldrig tillåtit det över säg kanske 3800 rpm.

MVH /// Paap R
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Var ute och tog ett par bilder säg till om du vill ha på något specifikt

så här ser ventilpaketet ut:
Länk

och så här ser kabelstamen ut:
Länk

Hoppas det är till någon hjälp!

ang wcr... så var det en sida som ägna sig åt oss på västkusten men pga dåligt intresse så är det istort sätt utdött.

MvH \\Bylund

West Coast Räcers | Länk
på jakt efter 535-e34
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Tack så mkt! nu har jag lite å börja flura på...hör av mig om jag behöver ventilera fler funderingar...

Mvh/Robban
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Glömde tillägga att detta är lådan som sitter i bilarna mellan 87 och mitten av 89..... dom nyare lådorna har en mindre pigg i kontakten...

se detta för mer info:
Länk

West Coast Räcers | Länk
på jakt efter 535-e34
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.