|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Autopower vänner! Jag har problem med att min motortemp går upp mot rött, så jag bytte termostat idag och fortfarande samma problem. jag har testat lufta. Fyllde på max i expansionskärlet och sedan fyllde jag på i luftningsventilen tills det rann över i den. Jag har följt hassos mekartips när han bytte termostat och vattenpump. Dock sitter det ingen luftnignsskruv på termostathuset som det gör på hassos bil. Jag får inte heller nån värme i kupen blåser bara kalluft. Vattenpumpen bör funka eftersom det sprutar ut en fonän genom luftningshålet om man har det öppet under drift. fontänen ökar i höjd med motorns varvtal. Den klarar hålla normal motortemp några minuter men sen börjar den sakta öka. Vid detta laget är övre kylslangen ganska varm (knappt hållbar) och hård medan den undre är kall men hård. Ingen kylvätska försvinner heller. Jag har sökt och läst en massa om detta och provat en hel del men inget verkar hjälpa. Nån som kanske vet vad jag har för problem. Jag vet att det låter som att jag har luft i systemet men jag har försökt lufta men jag kanske inte är tillräckligt duktig på lufta. Är det ett måste att ha bilens front högt typ i en backe? MVH // Harris | |
|
Jag har fått exakt samma problem idag, termostaten byttes för 2-300 mil sedan. Bilen tryckte ur sig mängder med vatten om man hade expansionskärlet öppet, för att sedan suga i sig 1½-2 liter direkt efter... så man fick vara med snabbt som attan och hälla på. På det viset fick jag varmluft en liten, liten stund... men inte mer. Fortfarande värmeproblem. Har också sökt och läst massor med trådar utan att bli riktigt klok. Lyckades du lösa problemet? (Min bil har gått 25.000mil utan byte av vattenpump... så den ligger väl nära till hands, men då borde jag inte ha lyckats få cupévärme en liten stund... eller?) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
"Fortfarande värmeproblem" = Motorn går fortfarande varm. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Det visste ni säkert men man skall ställa in max värme i kupén när man "luftar" kylsystemet... |
|
|
När jag hade en spricka i min vattenpump så fick jag värme så länge jag inte körde över ca 80-90 km/h .. så fort jag körde fortare än det så kom det bara kallluft.. :P Sedan kunde jag inte köra över 3000 varv mer än en kort stund (lagom för en snabb omkörning ungefär) så steg tempen.. SAAB - Skrota Aset Använd BMW |
|
| Det var luft i systemet som var problemet för mig... och det var fanken så besvärligt att så ur det. :) | |
|
fick det problemet idag missommar bilen ligge rnu på landstället fick ta en taxi hem hur löser man detta hur luftar man systemet. grejen e att det kommer inte ens varmöuft in i cupen när jag har fläktarna på max. tempen stiger dirtekt efter att mpotorn startats stnnar vid mitten ngra minuter för att sedan dra över är det vattenpumpen snälla jag behöver veta ?????""" //Divan |
|
|
Divan, precis så var mina problem. Luftningen var besvärlig och jag vet fanken nästan inte ens hur jag lyckades. Körde motorn varm, öppnade luftningsskruven tills det i princip bara kom vatten. Lät motorn kallna, fyllde på i expansionskärlet, och upprepade proceduren ett antal gånger. Men det verkar finnas många olika lösningar på hur man ska göra. Ha luftningsskruven helt urskruvad och varva till rejält... sprutar det upp en hög (flera decimeter eller mer) vattenstråle så bör vattenpumpen vara ok. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
| tack ska kolla imorgon bilen står på jobbet nu | |
|
min bror har exakt samma problem med sin BMW 325 -92 fick du buckt på ditt problem divan? vart sitter luftningsskruven? tack Pär |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.