|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
M: Yepp, skaplig driftstid trots allt. Tyvärr är skiljer det en del (mycket) mellan en del modeller/fabrikat. Det är ju helt beroende på vilka krav man har, en del användare prisar ju mobilerna när de kröp upp mot 4-8 dygns driftstider eller bättre och vägrar acceptera när man plötsligt behöver ladda varannan dag eller tom oftare (med BT), trots att detta var standard driftstider för inte så många år sedan. En av idéerna med BT är ju att luren kan ligga kvar i väskan eller fickan, men snart kommer de flesta på att behöver kunna ringa ut med mer än röststyrning (om de ens har detta), att de behöver bläddra i telefonboken, att de behöver memorera nummer under samtal, att de vill växla till lågtalande samtal mm och då måste luren fram iaf. Sen vill man säkert kunna ladda och ansluta yttre antenn om möjligt (det sistnämnda om något borde möjligen vara lagstadgat om något men det kan vi ta upp en annan gång). Då behövs hållaren med sitt kablage osv, och då är det rätt nära till en fullödig HF utan ovanstående "nackdelar" eller hur? Nu vill jag inte på nåt sätt verka negativ till BT generellt och framför allt reportaget i tidningen var jättebra. Mina ståndpunkter grundar sig på erfarenheterna med BT portabelt och i bilar sedan det kom till för flera år sedan via mitt jobb osv, mina bilar har har tidvis varit veritabla testplattformar för allsköns HF-kit av alla slag. En av de allra första BT HF-kit:en som kom ut har faktiskt sitter faktiskt kvar sedan monteringen för runt fyra år sedan, det var (och är) nog den enda fullständigt "handsfria" HF-kitet, dvs du kan ringa upp och svara helt med rösten utan något fibblande med knappar alls. Man får bara välja att inte nämna det "magiska ordet" om man pratar med passagerarna...)) Lite jobbigt i längden, alla tillverkare har sedan dess infört minst en enkel knapptryckning innan man kan börja röststyrningen. FP |
|
|
Jag vill också tala om att jag använder Bluetooth handsfree och att det fungerar perfekt för mig. Det jag använder är en Parrot Ck3000 www.parrot.fr Med en Ericsson T630 fungerar den perfekt. Parroten har egen förstärkare som driver de vanliga högtalarna. Egen filtrering av ljudet. Inbyggd telefonbok för 200 röststyrda namn, synkar automatiskt mot telefonen. Röststyrning för onhook/offhook och magiskt ord. Har man vanliga DIN-kablage till sin radio är installationen busenkel. Batteritiden är klart godkänd med BT på i telefonen hela tiden. Telefonen står oftast i sin laddare på skrivbordet på jobbet och har kanske minskat en plipp på batteristatusen när jag återvänder till jobbet efter helgen. Jag använder också en liten Ericsson BT handsfree att ha i örat och profiler och liknande fungerar perfekt. Finns bara den lilla i närheten tar telefonen den. Är jag i närheten av bilen "vinner" Parroten, den till och med flyttar pågående samtal automatiskt. Vad det gäller ljudkvaité tror jag att saker som vägljud/motorljud och mikrofonkvalité och ljudbehandling är klart större felkällor än BT-länken. mvh Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Jepp, stämmer bra. Det är CK-3000 som jag jobbat med också. Tyvärr har det varit lite väl många uppgraderingar och strul ibland med Parrot men det gäller de flesta andra också. Deras idé med egen telefonbok i HF-kitet kolliderar ibland med telefontillverkarnas idé att denna bör ligga i telefonen. Chipsetet till röststyrning som de utvecklat är bland det bäst fungerande på marknaden, däremot är deras Drive Blue som pluggas direkt i cigguttaget ingen större hit enligt min erfarenhet, den säljs även under annat namn. FP |
|
|
Osaken att sverige inte har lag på att inte tala mob är att de inte kan följa upp det. Vem kan avgöra om du snackade i handsfree-setet eller bara hade det i örat för du gillar det? Så sa polisen på Tv iaf. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Nja, polisen tar ju inte fram lagarna men de kan ju som remissinstans möjligen föra fram denna synpunkt. Men det låter väldigt resignerat, isf finns det ju massor av lagar som inte kan följas upp så enkelt, fortkörning t.ex. VV har däremot fört fram det jag skrev tidigare ang. ev. lag om HF vid telefonerande. FP |
|
|
Jag köpte min CK3000 nu i sommar så jag har ju haft senaste firmware och har inte behövt uppgradera något ännu. Dessutom är ju min T630 också av senaste snitt, det är väl först nu det börjar lira kan jag tänka. Jag tror att den har hängt sig en eller två gånger under dom två månader som jag har använt den nästan dagligen. Finns det någon svensk återförsäljare? Jag köpte min ny på ebay från tyskland. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
| varfør inte? | |
|
Parrot säljs bl.a av en del av de ÅF som du hittar på www.batteryshop.nu. Jag tror senaste firmware är 3.13 på HF-boxen. Det som irriterar en del är att de stora drakarna (Ericsson-Nokia-Siemens osv) hela tiden glider lite med BT-standarden vilket gör att Parrot och andra tvingas uppgradera hela tiden men för en användare som lyckats få allt att funka och inte byter hårdvara på ett tag är allt OK. FP |
|
|
Ett litet inlägg som visar på att HF är bra att ha, om man nu överhuvudtaget ska använda mobilen till något när man kör. Länk Visserligen en extrem situation när det gäller hastighet, antalet körda mil och därmed hennes uppvisade intelligens som förare. |
|
|
Så sant. Fast det kunde ju gällt knappande på navi, stereo osv också.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.