AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.193

prata i mobilen i bilen?

Sida 1 av 2
Hej!

Har suttit i bilen under större delen av veckan och till min förvåning pratar nästan alla i mobil utan att använda Handsfree?

Varför?

Sitter med Micke olssons reportage om HF och det verkar märkligt att de flesta länderna(EU)har lag på detta medan Sverige inte har det.
BmwMutte
varför inte...?
Dom kanske inte har köpt någon..
Jag använder inte HF i bilen.. tycker att det är besvärligt och ivägen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har handsfree och visst är det bättre än att sitta med nallen i handen. Men samtidigt tycker jag inte att skillnaden är så väldigt stor. Bara det faktum att man ägnar sig åt ett telefonsamtal går ut över koncentrationen. Trots allt kör man bilen främst med huvudet (får man hoppas) och inte med händerna, och ägnar sig huvudet åt ett samtal miskar koncentrationen (vilket man vanligen gör även då det sitter passagerare i bilen).
Nu verkar i och för sig alltför många människor köra okoncentrerat ändå, var sig de talar i telefon eller inte.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lagen på handsfree tycker jag personligen känns meningslös. Det som ger ökade risker är inte själva hanteringen av telefonen i sig utan den distraktion själva samtalet medför.
Ska man förbjuda mobiltelefoni i samband med bilkörning tycker jag man ska göra det totalt, inte halvdant.

Ska man förbjuda samtal med telefon under färd tycker jag även man ska förbjuda samtal med passagerare, intagande av mat/dryck, tryckande på stereon, bytande av cd-skiva, rökning mm. mm...

I princip är det förbjudet att ägna sig åt något som tar uppmärksamheten från körningen, men det finns ingenstans specificerat vilka aktiviteter det gäller...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Bra sammanfattning, tycker precis lika faktiskt. Viss heder åt VV som visar lite konsekvens här. OM man väljer ett förbud så måste man givetvis titta på en mängd annan utrustning i personbilar och inte minst lastbilar och bussar. OM det bara är "tal i komunikationsutrustning" det gäller så blir det en mängd yrkesgrupper som automatiskt kan söka nya jobb: taxi, ambulans, räddningkåren, så gott som varenda lastbil, så gott som alla arbetsfordon osv. Många mobiltelefoner har ju/kan ha HF men den mesta av övrig kommunikationsutrustning, mobitex med tillhörande mikrofoner, skrivare och displayer osv måste köras med handkraft. I många fordon hänger klasar med mikar osv, för att inte tala om displayer, DVD-skärmar, stereo, navi osv med tillhörande manövrering, I-drive o.dylikt. Men det kanske vi inte skall dra in...))

FP
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Här i finland infördes Handsfree lagen för några år sen, men inte känner jag till speciellt många som bryr sig.

Testade själv, men tyckte det var mer distraherande MED HF än utan.

Det är som ni säger, det är själva pratandet som stör koncentrationen.

"-BMW- Making your privates bigger since 1928"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Pratar själv en del i telefon i bilen med HF (öronsnäcka med sladd från telefonen) och håller med om att även detta distraherar men inte på samma sätt som att sitta med luren i örat. Man ser allt för ofta personer som håller en lur vid örat och sedan försöker styra och växla med andra handen. Det är ju långt ifrån alla om kör automat.

Sedan har vi ju sett allvarliga olyckor med personer som skriver SMS samtidigt som dom kör...

Även annan kringutrustning som t ex Navi tar ju uppmärksamheten från vägen.

___
BMWCS #5157
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ja visst,förbjud allt.

BMW e lag
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Någet e på gång
Länk

BMW e lag
Kör alltid med HF (sladd från luren) dels för att jag känner att jag kan hålla rätt på prylarna, ratt, lur och växelspak. Det gör att jag iaf är bättre koncentrerad än om jag skulle hållt i luren. Där med inte sagt att det skulle vara mer säkert, jag är fortfarande en inte helt koncentrerad förare när jag kör.

(En andra och högst personlig anledning att jag har det är att när man har snäckan i örat så att folk ser det så ser det inte så lustigt ut när man sitter och skrålar med till musiken ;) )
Ik
223
Ika
525i -88
därför man har automat så man kan bekvämt prata i lur och styra utan problem...=)

Länk
Ka
131
Kanada
328i -00
Ja förbjud allt som är störande, Som tex. barn i bilen! ;-)

Jag har alltid undrat varför vissa kör runt med en skylt som säger "Baby onboard". Antagligen är det för att varna alla kringvarande trafikanter att de är till 99% koncentrerade på lilla kotten i babystolen brevid. så de inte vet vad de gör alls trafiken. Så som medtrafikant är det bäst alltid se till att ha en annan bil mellan sin egen och bäbistransporten.

Man kanske skulle börja sälja skylar som sa "telephone onboard".
En marknads ide för Powerbörsen.

///Nicklas
BMWCS# 4748
Kanada:
Du har inga barn va?

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har haft handsfree i bilen. Men jag tycker bara man trasslar in sig i det dära snöret och det fastnar runt handbromsen och man ska pilla in skiten i örat!

Nej handsfree funkar bara om man åker längre sträckor och har den i örat hela tiden.

De flesta åkturer är ju bara på typ 15 min och det är ju sällan det ringer just under den tiden, faktiskt.

Det är just DÄRFÖR man ska montera en sats HF med blåtand (BT)

Jag har det monterat i min bil nu och är TOKNÖJD.
Man hoppar in i bilen, startar och är kopplad till HF via BT direkt även om luren ligger i fickan.
Inga sladdar eller annat jox!

Kan omöjligt bli bättre. Sedan sitter det en fjärr monterad i bilen som du justerar volymen med, ringer upp senast slagna nummer samt att den har röstuppringning.

Glömde...
Stick och köp senaste Fyndbörsen ---> Länk för komplett beskrivning!

Helt OK Micke.
Men det finns några saker att tänka på: Ljudkvalitén med BT är inte alltid bra, batteritiden och att man därför att varje gång man kommer till och går ifrån bilen måste gå in i telefonens menyer och koppla från BT-funktionen är t.ex mindre trevligt.
Bluetooth i all ära men användarvänligt och stabilt är det inte alltid, i vissa fall och med vissa mobiler är det riktigt uselt, tyvärr.
Nästa generation är på G och det kan bara bli bättre.

FP
Jag har alltid BT igång på luren och behöver ladda den kanske var tredje dygn. Dessutom laddas den i hållaren om jag väljer att sätta den där.
Tycker inte det är så dåligt trots allt.
Använder även BT mellan lur och dator hemma så den jobbar hårt. :-)

Ljudet i bilen är mycket bra och dom jag pratar med säger att det jag säger hörs bra.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Micke: Har tyvärr inte BT på min tyska telefon. Dåligt faktiskt.
Men har man det installerat på det viset kommer ju saken i en helt annan dager!

HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Att prata i mobilen är en sak, jag har åkt med folk som SMS at medans dom kört. Jag är alltid "åkrädd" men det kan ju alltid bli värre!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
HJH: Ooops. Jag sms:ade senast idag när jag körde. I staden.
Men det gick i krypfart....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.