AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.491

Ljud i bakaxelklump

Hej! jag har ett vinande ljud i klumpen, framförallt när jag motorbromsar. tror det är pinjonglagret eller nåt sånt, kan man fixa det utan att byta klump och isåfall hur? mvh.Jonny
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ganska vanligt att det "sjunger" lite i bakaxlarna på BMW.

Är dock mest ett skönhetsfel som sällan gör att bakaxeln går sönder. Ofta kan man köra mycket långt med missljudet.

Börja dock med att kolla att du har rätt nivå på oljenivån i bakaxeln.

Ibland kan det tystna om man använder en något tjockare bakaxelolja.
Red-Line Oil har bakaxeloljor som har rykte att tysta ner "ljudliga" bakaxlar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan har helt rätt.
Ett frekvent fel på dessa bilar... =/

Att byta lager är inget som är direkt ekonomiskt försvarsbart, såvida du inte har goda mekarkunskaper och goda kontakter inom SKF =).
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag har också lite sjungande mellan 80-120, det är en diffbromsad klump... ska testa red line.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har bytt 3 av 4 hjullager kan jag lägga till... (2 bak, 1 fram)

Vissa tror på gud, andra på BMW...
FD-Ormen

Du kan stoppa nya lager och packboxar bäst f*n du vill, och ljudet kan ändå bestå.
Grejjen ligger i att shimsa pinjongen rätt från första början.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
camata: hjullager har jag bytt, inte lager i bakaxeln, har bråkat med missljud i växellådor förut -bytt massa lager i växellådor med missljud som ändå aldrig försvann... och lagren kostar, så jag ger fan i att bråka med diffen, den funkar även med lite missljud, men det blev värre när jag bytte olja i den (Castrol SAF-XJ 75W/140) så det blir att testa redline

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Någon som vet var man kan få tag i RedLine oljor kring Göteborg?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bland annat Autoexperten brukar sälja Red-line oil.

Annars kan du säkert kolla närmaste återförsäljare via generalagenten:
Länk

Mvh

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
väcker gammal tråd lite... en sak jag märker efter byte till Redline från Castrol, Diffen blir inte lika varm -stor skillnad! Den förra oljan var bara några månader men efter bytet är diffen bra mycket kallare...

Diffbroms, i båda fallen gäller det olja som är specifikt för diffbroms.

bara ett litet tips...

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Och värme vill vi väl inte ha alltförmycket av i lagren?

Och värme = energi; så teoretiskt sett så var det en liten effektförlust i den rackaren! =P
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Väcker tråden bara för att informera att det sjukaste har EJ inträffat än.

Hade missljud i hjullagren som bara blev starkare -TRODDE JAG och bytte 3 lager av 4 (den fjärde ligger och skall bytan nu ändå).

Jag var bombsäker på att det var antingen hjullager eller diff, billigast att börja med hjullager.

I h-e heller, när jag satte på vinterdäcken, tyst som i graven!!! Helt sjukt, Falken (eller Fulda, minns ej) var sommardäcken, och efter samtal med däckexpert, bekräftade han att det kan hända de mest lustuga saker med däck.

Så, gör inte samma "misstag" som jag om du tycker att du har missljud i hjullager. Fast ett lager som gått 15000 mil sämre är ett nytt....
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
jag hade en 316i-92 som hade gått 38000 mil och den ven som fan i kadanknuten men det hade den gjort länge gick som ett skott ändå och jag har inte uppfattat nått problem med bakaxlen men jag sålde den för en vecka sen så den kan ju ha rasat nu. efter vad mycket mer kunniga personer har sagt till mej så fanns det nästan bara ett alternativ om man skulle få bort ljudet byta knuten eller hela bakaxlen. men vill du ha ett billigare men mycket sämre alternatid så fyll kandanknuten med sågspån så låter det inget i några mil tills den rasar;)
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Min fars 730 e32 hade ett vinande från klumpen som jag tänkte åtgärda "någon gång".
Den låste sig på motorvägen i 120...

Har nu vinande i kombin... kommer troligtvis att byta den ganska snart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova med att byta till en tjockare bakaxelolja först!

T ex Redline-oil har en bra och tjock olja som heter ShockProof Gear Oil och den finns i tre viskositeter. Den tjockaste - Heavy, är tjockflytande med mycket stark oljefilm och dämpar de flesta vinande bakaxlarna. ;o)
Kostar strax under 200kr för en flaska.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.