AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
922

Importera eller inte?

fr
9
freddi
525i-89
Går i tankarna på att köpa en Z3 cabrio. Vill ha en 2,8. Har funderat på att importera från tyskland. Är det värt det?? Har kollat lite på mobile.de och hittat några vettiga ex men eftersom ja aldrig har importerat en bil förr undrar jag om det är värt det?? det kostar väl att ta in en bil och vad ja förstår blir försäkringen dyrare. Nån som kan ge mig lite tips???? tacksam för svar.

Jag drar hellre min BMW än kör en volvo
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Priserna på BMWs lite finare bilar är faktiskt i de flesta fall LÄGRE i sverige än i tyskland. Kolla av marknaden här hemma först, och du borde finna ett gäng bilar till hyggliga priser.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
NEJ!!! Importera inte i dagsläget. Normalt sett kan det vara vettigt men som det ser ut just nu är det inte billigare att köpa i tyskland för specifikt Z3 Roadster.

Leta lite i trådarna här efter "import" så hittar Du massor av diskussioner i ämnet.

Enda anledningen till att importera idag är att det är lättare att hitta en bil som är precis så som Du vill ha den i tysklnad pga det större utbudet, men ekonomiskt är det ingen vits, Z3'or i samma skick är inte dyrare i Sverige för närvarande (gäller dock ej Coupe)

/Caspar
Länk
fr
9
freddi
525i-89
Jag har sett annonser från firmor i tysklandpå 2,8or för under 140.000. Går det att hitta det här hemma??? Vill helst ha en -99 eller nyare. men jag vill absolut inte vara dumsnål. Lägger hellre till en slant extra för att slippa bli blåst.

Jag drar hellre min BMW än kör en volvo
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Sålde nyss min 2,8 iofs från -97 för 120.000:-

/Caspar
Länk
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
svenska marknaden på Z3, SLK, Audi TT är så grovt överimporterad. för varje svensksåld får du 2 importer. det gör att priserna i sverige ligger under motsvarande i tyskland i dagläget.

Jag sålde nyligen min gamla Z3 2.2 till en Jaguarhandlare. När han hörde att den var svensksåld höjde han direkt budet med 10%. Dem svensksåla exen har blivit ovanliga...
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag brukar räkna med att det kostar 15' att ta hem en bil från tyskland... 12-15' har det kostat dom gånger jag tagit hem bil.

Då ingår ju visserligen allt.... resa (3 pers brukar vi vara), mat, hotell... ja allt... förutom ölen man köper med hem som går på ett annat konto. :-)

Brukar dock vara borta ca 3 dar för å slippa att stressa. Kanske kan spara en tusing eller 2 på att stressa sönder sig och bara sträckköra.

/Magnus
BlackZ3: ska du säga? Du har själv översvämad den svenska Z8 marknaden med sunkiga imporer :-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Vid import tillkommer en den andra kostnader som man kanske inte tänker på.
Reg besiktning, skatten debiteras, skrotningsavgift, omkodning av nycklar, kanske sätta i nytt larm, lackera om fälgarna (försök hitta en bil i tyskland som inte har repade fälgar) det är säkert fler saker som jag inte kommer på men det är bättre o köpa en i sverige o ska du dessutom köpa en roadster så köp nu när "sommaren" är över, du sparar en slant.

No turboshit, just real power!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag hade inte repade fälgar på min senaste Z som jag köpte i tyskland... och den var körd av en 60årig kvinna som inte verkade vara nån direkt hårdkörare.
Men det var visserligen 16" så dom kanske klarade sig ändå :-)
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Även min kom från Tyskland (Essen) med perfekta fälgar!
Z3 Magnus: 16" fälgar är hundkojesaker.
Om desutom det är en tant som kört bilen skulle jag inte tro att dem skulle vara bättre på att parkera en bil än en man. Fälgarna blir inte repade om man kör hårt med bilen, dem blir det om man inte kan behärska bilens vid parkering.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Gibbe: Menar Du alltså att tyskar inte kan hantera bilar?? Fickparkering är mycket mindre vanligt i tyskland än i Sverige. Den vanligaste parkeringsvarianten är snedparkering eller trottoarparkering, dvs med två hjul på trottoaren.

/Caspar
Länk
Caspar: Min uppfattning hur tyskar hanterar bilar är att dem inte är lika pedantiska med dem som vi svenskar...

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Min uppfattning är att det förhåller sig precis tvärtom......

/B
Tar Svenskar bättre hand om sina bilar än Tyskar?

Var det dagens skämt eller ? Det måste det vara för jag garvade länge;)

Mvh Stephan
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Gibbe: ????? Ehhhh ??????

/Caspar
Länk
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
En här i forumet (Ohman) säljer sin Z3 2.8 -98, köp den istället
Länk
I dagsläget finns det gott om Z3'or i Sverige, kolla här först. Stor skillnad mot när jag köpte min för snart 3 år sedan, då fanns det knappt en bil att uppbringa, bara Tyskland som gällde.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.