AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
791

Inget oljetryck nu heller, nu är jag desperat!

Hej!
Jag knäckte tråget på Bumsen, en 325 -88.
Ordnade ett nytt, bytte, allt gick bra, men efter ca 20 mil började oljetryckslampan att lysa.
Stannade direkt, har bytt givare, provstartat, osv. Inget tryck.
Det blev bara att plocka ner skiten igen, varefter jag upptäcker att axeln (den lilla fåniga som går in i oljepumpen) var svetsad!!!!
Naturligtvis var det den som gått av.
Nåja, enkelt fel, jag beställde en ny, testade pumpen, den pumpade och gick lätt, sen monterade jag ihop eländet igen. (börjar vara less)
Bilen startade som en klocka, men inget oljetryck!!
Givaren är som sagt ny, jag har öppnat locket till ventilkåpan och det verkar inte hända något alls där.
Vad ska jag ta mig till?
Kan någon kanal ha kläggat igen efter att den stått ett tag?
Det kan väl inte vara luftfickor??
Snälla, snälla, hjälp mig någon!
Min kropp pallar inte så många nedmonteringar av skräpet igen...

Tack på förhand!

//Jesse
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Pröva att skruva av oljefiltret och fyll på med en oljekanna i dom hålen du ser i oljefilteranslutningen...
Kan det vara så enkelt att jag inte får tryck bara för att inte filtret är fyllt?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Tryckreduceringen kan vara felaktig, så att all olja pumpas direkt ner i tråget igen, det är den delen som sitter bredvid oljepumpen skruvad i blocket!

///Magnus
Aha, hur kollar jag det?
Som Petri sade?
Tack för svaren, för övrigt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr måste du ta ner tråget igen, "det är den delen som sitter bredvid oljepumpen skruvad i blocket", antagligen är det byte av tryckreduceringsventilen som gäller.

Mvh
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, du måste ner med tråget, tryckreduceringen siter bredvid pumpen och du kommer bara åt den med tråget borttaget.

Kan vara så att det fastnat något i ventilen så den inte stänger, har hänt förr.....

Ett oljesmörjsystem behöver inte luftas eller fyllas bakvägen, då är något galet!

///Magnus
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Hej

Har du hittat nåt fel ännu? Har samma beskymmer..
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Finns ett sätt att prova utan att lätta tråget, blås tryckluft bakvägen genom givaranslutningen.Om det är nåt som stör stängning av ventil så kan det hoppa bort :)
Har bara testat detta en gång det va på en 02a som vägra få oljetryck efter renovering den gången funka det klockrent.
Se till att det blir tätt vid anslutningen samt blås med reduserat tryck 2-5bar,man hör ganska snabbt när det bubblar i oljan.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, just det Micke, det kan funka om man har tur, värt o pröva iallafall!

Ett j...a bekymmer när oljetrycket uteblir....(((( inge kul.......

///Magnus
Nu har jag iaf monterat ner eländet igen, kollat pumpen, och den funkar.
Då är frågan: Tryckreduceringsventilen, den borde väl funka så att den öppnar när trycket är onödigt högt?? Mao borde den vara stängd i viloläge och bara öppna när det behövs, har jag rätt i det?
När jag plockade bort den stod "kolven" inuti i översta läget.
Där tycker jag den borde vara stängd.
Men däremot går den inte ner så lätt, har lust att liksom suga fast lite längst upp.
Dock tycker jag att det borde ha motsatt effekt, oljetryck bör man ju ha om den är stängd, eller?
Nån som vet hur man kan testa den?
Sen vet man ju inte om det kan vara nåt skit i någon kanal, tips på hur man blåser ur dem mottages tacksamt! Ska testa även att blåsa i givaranslutningen, tack för det tipset.
Jag är bara rätt rejält sugen på att veta att nästa gång jag skruvar ihop skiten så finns det tryck, dels är det inte det roligaste som finns (även om jag börjar vara något av en expert), dessutom vill jag inte testa mer än absolut nödvändigt, en motor utan oljetryck kan aldrig fara väl...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.