|
|
|
|---|---|
|
hej. ja jag har väääldigt lite kylarvätska. når knappt till sträcket (kallt) när den e som varm och nu måste jag fylla på men vet inte villken kylarvätska den förra ägaren har använt. har bmw:s orginal här. gör det nått om man kanske råckar blanda 2 olika...fast där inte så mkt kvar av den andra? enligt täxten på flaskan ska man inte göra det men undrar hur skadligt det kan va? Better Make Way! | |
| kylarvätska som kylarvätska skiljer inte jag har blandat några gånger och inget har hänt:) | |
|
Nja, så länge du inte blandar "longlife-kylarvätska" och "vanlig" kylarvätska är det inga problem. Longlifeglykol bygger upp en "fet" hinna på alla delar invändigt i kylsystemet och de fungerar inte ihop med vanlig glykol. Longlife-glykol brukar vara röd, vanlig glykol brukar vara blå eller grön. Att blanda etylen- och propylenglykol, brukar inte vara några större problem. Bäst är givetvis att enbart ha BMW:s amino- och nitratfria etylenglykol (eller motsvarande kvalitet från annan tillverkare) i kylsystemet, då vet man att den inte reagerar med några metaller i motorn... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok, tack så mycket! jag öste på rent vatten bara nu för det ska inte vara några problem vid denna årstiden sen häller jag ut allt innan vintern o fyller på me den vätska jag fick från bmw. Better Make Way! |
|
|
Tänk på att kylarglykolen har andra funktioner än bara frysskydd! Glykolen har följande egenskaper: 1. Frysskydd (max frysskydd vid 60% glykol och 40% vatten) 2. Korrisionsskydd = hindrar oxidering invändigt i kylssystemet 3. Smörjer vattenpumpen Med andra ord bör du använda glykol året runt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
åfan :-/ va bra att du dök upp då johan =) aja får väl hitta tid en dag släppa ut allt o fylla om på nytt med en vätska bara. Better Make Way! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.