AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.868

är det skadligt att blanda olika kylvätskor?

Da
98
Dalibor
328i e36
hej. ja jag har väääldigt lite kylarvätska. når knappt till sträcket (kallt) när den e som varm och nu måste jag fylla på men vet inte villken kylarvätska den förra ägaren har använt. har bmw:s orginal här. gör det nått om man kanske råckar blanda 2 olika...fast där inte så mkt kvar av den andra? enligt täxten på flaskan ska man inte göra det men undrar hur skadligt det kan va?

Better Make Way!
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
kylarvätska som kylarvätska skiljer inte jag har blandat några gånger och inget har hänt:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, så länge du inte blandar "longlife-kylarvätska" och "vanlig" kylarvätska är det inga problem.

Longlifeglykol bygger upp en "fet" hinna på alla delar invändigt i kylsystemet och de fungerar inte ihop med vanlig glykol.

Longlife-glykol brukar vara röd, vanlig glykol brukar vara blå eller grön.

Att blanda etylen- och propylenglykol, brukar inte vara några större problem.

Bäst är givetvis att enbart ha BMW:s amino- och nitratfria etylenglykol (eller motsvarande kvalitet från annan tillverkare) i kylsystemet, då vet man att den inte reagerar med några metaller i motorn...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Da
98
Dalibor
328i e36
ok, tack så mycket! jag öste på rent vatten bara nu för det ska inte vara några problem vid denna årstiden sen häller jag ut allt innan vintern o fyller på me den vätska jag fick från bmw.

Better Make Way!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk på att kylarglykolen har andra funktioner än bara frysskydd!

Glykolen har följande egenskaper:
1. Frysskydd (max frysskydd vid 60% glykol och 40% vatten)
2. Korrisionsskydd = hindrar oxidering invändigt i kylssystemet
3. Smörjer vattenpumpen

Med andra ord bör du använda glykol året runt...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Da
98
Dalibor
328i e36
åfan :-/ va bra att du dök upp då johan =) aja får väl hitta tid en dag släppa ut allt o fylla om på nytt med en vätska bara.

Better Make Way!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.