AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.507

Varför BMW?

Sida 2 av 4
BBrahme
Hej alla och tack för era inlägg, det är nog mycket känslan som är avgörande när det gäller favorit bil.
Som framgår har jag inte varit speciellt märkestrogen utan vill pröva på olika bilar för att se om jag kan hitta den "ultimata" vanliga bilen, och visst vissa saker har BMW:en som andra inte har, den är tyst. Vackert motorljud, men det har Alfan också, och visst den känns gedigen, men ändå går småsaker såsom centrallås och annat i sönder efter 3500 mil Men det jag efterlyse är mervärdet att betala nästa 300.000 kr för en bil då måste det finnas ett mervärde jämfört med bilar som sportwagon exempelvis.
Min flickvän menar att det bara är statusen att köra Bmw som höjer priset, förhoppningsvis är det inte så.

Crusty
Tja BBrahme!
Måste säga att en bmw som är felfri är nog en helt underbar bil men eftersom jag kör en 93 kan jag säga att min inte e helt felfi! jag är absolut inte nöjd med kvaliteten men det beror nog på dom förra ägarna som inte hade det minsta aning hur man sköter en bil! Alfa romeo: Kul bil, en känsloväckande italiensk sportbil med läckert utseende, det enda jag har hör av folk i branschen är att kvaliteten är sisådär, men det gäller nog inte dom nya modellerna!
V40: Svensk pålitlig familjevagn, men hur kul e den igentligen? Vem äger inte en V40?? Halva sverige ju!
Men det kan ju vara kul, men personligen tycker jag om o vara annorlunda!
Jaguar X-Type: Detta är inte en bra biul! min farsa äger en sådan och kvaliteten är inte vad den bör vara! krympande bensintank (YES! det e sant!) kardan som inte tål kyla, skrammlande ljud i kupén, dock en mycket bekväm bil, men den har liksom lite Gubbe stil, jag skämms när jag kör den!

Men måste nog säga att fick jag välja skulle det stå mellan BMW:n och alfan! Nya alfa GTA är hur grymm som helst! Så får man inte säga i detta forum men jag vill bara säga att jag älskar bmw ändå! En ny bmw är en klass för sig själv! Tyskar kan detta med o bygga bilar! Det säger jag inte för att jag e halvtysk utan dom bygger helt klart dom bästa bilarna!!!

Ich und mein blauer BMW!!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej du tvivlare men jag har alltid varit av den uppfattningen att 3-serien har lite sämre kvalitet än övriga bmw-modeller.Om du är missnöjd med kvaliteten så prova med en 5-serie.Väghållningen? prova med en proffessionell sänkningssats o gör en hjulinställning efter det = stor skillnad.Värdeminskningen får man nog leva med pga den stora privatimporten.Vet ej om detta gjorde dig på bättre bmw-tankar, men jag kan inte hitta några skäl att byta märke.Jag har haft bmw ända sen 80-talet o inte haft funderingar på byte.Mina bilar är körglada,bra kvalitet o värdebeständiga.Jag har dock bara ägt E28..sÅ det där med värdebeständigheten...tja allt är relativt. mvh janne
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Jag tycker min BMW är bra och rolig att köra. Inga missöden eller fel. Det enda som BMW inte kan få bra betyg för av mig är att originalsäten är inte gjorda för personer över 182 cm. Jag tycker inte att man skall behöva skaffa andra stolar till en sådan bil. Har kört Volvo (ej ägt) men dom har nog lagt allt krut på sitsarna istället för att göra en rolig bil.
ga
1
gabben
323i touring -98
Har själv en 323 t -98 och det är en superb bil i dom flesta avseenden. min polare hade en s40 t4 -98 men sålde den för att suget efter en BMW blev för stort!

ss
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag säger bara.En gång Bmw alltid Bmw.Det bara är så,jag har kört Bmw sen 1977.

hjorten
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Janne T,

förr var det nog sant att 3-serien inte var byggd av lika gediget virke som de stora modellerna, men i och med E46 tycker jag inte att det stämmer. Den är markant solidare än E36 och jag tycker inte att det skiljer så mycket i intrycket mellan den och femserien. Tiden får utvisa om kvaliten är lika bra som den känns eller om man gjort en "Audi", dvs. det känns bättre än vad det är.

Apropå sakskäl för BMW som det talas om i den här debatten tycker jag att frågan är oväsentlig. Det har lika lite med sakskäl att göra som valet av flickvän. Om jag gjorde mitt bilval utifrån sakskäl och ekonomi baserat på mina transportbehov skulle jag köra Skoda Fabia eller inte ha nån bil alls. (Bor mitt i Stockholm med 5 min till närmaste T-bana.)

För min del handlar det om att jag vill unna mig en bil som känns alltigenom rätt och som ger mig utlopp för mitt bilintresse utan att orsaka en massa besvär. Hellre en BMW för 400.000 som jag är imponerad av¨än en Volvo för 300.000 som känns trist efter en vecka - den senare är dyr, den förra prisvärd. Kalla det gärna lyx - lyx är ju att unna sig något onödigt som man tycker om.

Jag hade en Alfa 33 -84 som första bil, den var kass.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
BBrahme:

Apropå påståendet att det är statusen som höjer priset på BMW:n, självklart är det så!
Det finns ju en anledning till att t ex Skoda inte kan ta 350 000 för en bil.
Lika självklart är ju att "dyare" bilar ofta består av finare material och är mer påkostade under byggtiden. Men det många biltillverkare strävar efter är ju just att höja statusen på sitt märke, stärka märkesidentiteten, helt enkelt för att de ska kunna ta ut ett högre pris.
Naturligtvis ligger således mycket av statusen bakom BMW:s priser.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
ch
212
chris
330 coupé -02
--> Bbrahme

Att man fastnar för ett visst bilmärke har väl lite med smaken att göra, tråkigt att du haft lite småfel med BMW:n.
För mig passar BMW ypperligt är inne på min andra just nu, om jag inte börjat min BMW-karriär med just en E36-M3 hade det kanske sett lite annorlunda ut vem vet.
I framtiden kanske det blir något annat bilmärke, alla BMW:s säljs ju inte enbart i svart, det beroro på att smaken är som baken, detta gäller ju även modeller och bilmärken.

Bakhjulsdrift om mannen själv får välja
calles80
Jag kör en BMW 328 och tycker den spinner på fint. Enda ja ska klaga på idag är väl att låset till dörren håller på att ge upp?

Annars den bästa bilen, märket jag nånsin haft. Har kört med bl.a Saab, opel, volvo, "Lada" !!

Bättre fly än illa fäkta....
BBrahme
Fel ingångsmodell nu har jag hittat precis det jag var ute efter den riktiga känslan, provkörde en 325xi/T
Så när jag byter kommer det bli en sån, självklart
Tack igen alla för era inlägg
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
E30 rockar. Har en 89:a, haft den i 2 år nu. Det enda som gått sönder under tiden var en T-koppling med backventil i spolaren. Enorm körglädje och ruskigt bra kvalitet speciellt på de äldre bilarna. Men tänk också på att man måste sköta om bilen och inte behandla den som ett par tofflor.
My
19
Mys AB
BMW 540i -98
Don efter person...
hellonasty
Ganska nyligen skaffat mig en 328i Coupé E36 som jag fortfarande ännu inte riktigt hunnit bilda mig en uppfattning om...nu när ni säger att E36 är av mindre bra kvalité än tex 5-serien eller E46:an blir jag orolig.
Vad grundar sig dessa påståenden på?

Si
765
Simon01
120dM -08
E46 är väl inte känd för sin kvalitét precis??
cdabox
Bbrahme:

Att volvo skulle ha liknande väg egenskaper med en BMW köper jag inte en sekund, Alfa kan nog hade i rattlåsracing, men inte på en kurvig väg...
Sen kanske modeller som 316,318 och 320 inte är BMW paradbilar, ställ en M3, M Roadster eller en M5 mot de bilar du nämde så har du nog svaret, och nu menar jag inte motor styrka.
Jaguar är kända för att ha ganska bristande kvalité och dåligt andra handsvärde, medans 3serien speciellt E36 o E46 har ett hyfsat bra andrahands värde.....
Nej du....jag skulle inte välja en volvo eller jagga framför en BMW, möjligtvis en alfa då för att de är jävligt koola (GTA modellerna)

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
då har du haft otur min vän.. bmw är bäst eller??????????
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
jag är väldigt nöjd med mina bmw s har inte så stora problem förutom med 750 som ägaren inan har krockat

Livet börjar vid 180
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hej,

Tyvärr har jag aldrig kört nån alfa.. men jag ska nog ta och göra det vid nästa köp! För ett nästa köp blir det.. och inte nått byte! För min 5-serie blir kvar tills den åker på tippen! För så mycket körkäsnla i En kombi har jag aldrig nån sin beskådat tidigare och då jömnförde jag b.la. med en 98:an 9-5 99:as Volvo V70. Sena Audi 100/tidiga A6 och även deras S modell, grymt med problem till audisarna och grymt dåligt skick på de jag kika på!
Trots detta så var BMW:n skönast att köra och totalt överlägsen i komforten! (enligt mig) och med tanke på priset så var det ju inget att tala om! Varför lägga det dubbla på en Saab när jag kunde få en underbar motor på 190 morrande kusar!. Utan nått Turbo lag som bara ger otäckheter och en massa ratt skaller så man får nevros efter några mil! (har en Whiplash så RWD är GULD) Sen utvecklas man som förare av en Vinter med lite sladdande!
Sen hur det är med V40 och de andra mindre bilarna! Så vet jag inte mycket om 3-serien och Alfa.. men en polare till mig är mek på Volvo och säger (med han och flera andra som jobbar där) att V40:n är ett jävla RAT till hop plock.. men men.. smaken är som baken!
Jag vill iaf köra min bil och inte åka med efter nått Framhjulsspinn!
Brahma: XI:n är nått som jag ser framemot att provköra.. men det skall jag inte gör a tills jag har råd med den =) (vill inte kapa ha begär i onödan)

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.