AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.508

Varför BMW?

Sida 1 av 4
BBrahme
Blir lite fundersam när jag läser era inlägg
Har haft Alfa, Jagga, V40 mfl
innan jag köpte min 320 touring bl a för den omtalade kvaliteten m.m.
1.KVALITET, har haft flersmåfel på denna än på några av mina andra bilar inklusive Alfan, så kvalitet??
2.VÄGHÅLLNING, V40 och Alfan och Jaggan upplever jag som stadigare på vägen i högre farter än 320:en och mindre vindkänsliga. V40 har sämre väghållning när det blir lite svängigt men Alfan är nog minst lika bra om inte bättre än 320:en
3. KÖRGLÄDJE, Alfan (sportwagon)har körglädje minst lika mycket som 320:en V40 är inte lika kul men säljs heller inte på dessa skäl. Jaggan är nog mer att jämföra med en 525 el liknande
4. Värdebeständighet, där troligen kan 320:en komma i närheten av V40, Alfan och Jaggan tyvärr och obefogat sämre.

Så lite sådär frågar jag mig själv idag varför köpte jag en 320 som var nästan 100.000 tusen dyrare än Alfan och V40, och kan faktiskt inte hitta svaret???
Förmodligen kommer jag inte att köpa BMW nästa gång utan går tillbaka till X-typ istället.
Men ge mig gärna sakliga skäl till att fortsätta med BMW IP:
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du har rätt....skit i BMW...köp en upphottad Mondeo istället.
//BMW 4ever
Eller en ny sur alfa, Kanske en sportig V40
BBrahme
Tyvärr verka ni inte kunna ge några sakskäl, varför det? Finns det inga? Varför väljer ni då BMW????
hej igen
Tråkigt att du inte är nöjd med din BMW.
Personligen är jag mkt nöjd med min gammla E30.
Bra kvalite inga fel. Farsans E38 likaså inga lustigheter. Mer kan jag inte säga.
Det är liksom en skön känsla jag fått för BMW.
mvh
^LS^
Hej
Jag är väldigt nöjd med min BMW efter 2½ år.
Har haft ett par fel på den bara, en tändspole,
soppapumpen och en framlykta som pajat. För övrigt
har den gått som en klocka, med rätt olja i förstås. :)
Förutom att jag helt enkelt bara gillar bilen i helhet
så måste jag bara ha en bakjhulsdriven bil. Skulle
skita på mig om jag åkte på sidan i 160 blås med
framhjulsdrivet (vinterväg). Inga bekymmer när man har
"fyra" hjul att styra med. :)
Håller på att spara till en M3:a :D

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
=-------------------------=
Vet inte om det beror på att du har kombi men min sedan ligger jättebra på vägen. Har aldrig behövt byta annat än slit delar. Tycker bara den helt enkelt känns trevligare att köra än vissa andra bilmärken. Och att den är bakhjuldriven gör ju inte saken sämre......

Mvh
Patrik 325i -92
powsgli
BMW är inga underverk ifråga om kvalitet, väghållning etc. Det är nog mer en fråga om känsla. Jag har kört BMW i 30 år, så jag är väl inte rätt person att yttra mig, egentligen. Jag har åkt i det mesta av nytt och gammalt och tycker ändå att det är nå´t visst i BMW.
Det finns ju de som älskar Volvo 240. Mera sagt som en liten provokation.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Du kunde ha köpt en M3 e36 för dom pengarna.......istället för en trött kombi.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Ska du ha bmwkvalitet ska du inte köpa 3-serien.
Jag har bara fastnat för märket. Inga problem, rolig att köra, snygg att se på. Välbyggd och fin kvalitet(5-7 serien)

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har kört rätt mycket olika bilar i mina dagar och det man märker direkt var bmw bilar höjer sig över mängden. 1) Växellådan. Direkta lägen och en härlig mekanisk känsla
2) Styrningen. Direkt och känslig styrning som förmedlar exakt vad som händer
3) RWD. Jag kan inte komma överens med framhjulsdrivna bilar som drar i ratten.

Sen angående kvaliten så tycker jag att det främst märks i inredningen men jag vill inte påstå att en bmw skulle hålla längre än någon annan modern bil i samma prisklass eller runt omkring.

Smaken är som baken.
Ha
152
Hasse
BMW 320 Cab -10
Sälj den då!!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Dessutom tycker jag det är ett konstigt sätt att provocera på att gå in på ett bmwforum och påstå "jag har haft bmw och den är kass. volvo och alfa är bättre"

Din bmw var kanske ett dåligt skött ex? kolla hjulinställninen....

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har haft en 164 och det var en charmig bil. En primadonna som alltid måste fixas med! Rolig motor V6, bra närvaro i ratten men understyrd. Bromsarna var klen och tålde inte många hårda inbromsningar. Elektroniken var väl andra sorteringen från Bosch för givarna gick på lunch mest hela tiden. Plasten in kupen måste vara väldigt miljövänlig för den löste upp sig själv. Skinnet i stolarna som en sko från "Din Sko". Karossens galvanisering tunnare än regeringens löften om sänknigen av fastighetsskatten.
Att ACC:n levde sitt eget liv får väl tillskrivas den Latinska charmen.
Slutligen skall sägas att dagens Alfor har en underbar Design.

Mvh, Steaman
Har ännu ingen BMW men längtar.
Hade tidigare en V40 T4, kul bil när man drog rakt fram. En plog i kurvorna, tuggade bara framdäck. Det värsta var väl egentligen ljudnivån, var man två i bilen räckte det att skrika till varandra, men var man fyra var det lika bra att vara tysta.

BMW känns mycket roligare i kurvorna, en helt annan stabilitet. Dessutom kan man samtala i normal samtalston.
Det enda jag är lite orolig för är värdeminskningen på BMW, den verkar vara galopperande.
man kan väl inte jämföra en Touring med en Alfa och en Jagga heller?
du har väl desstom E36
Lindahl
Jag har själv en 323ci-00 som jag för övrigt är mycket nöjd med. Kvalitetén är mycket bra och jag tycks inte få nog av ljudet i den raka sexan..mums! Men bmw i all ära...jag har en kompis som är alfatokig och jag blir så gruvligt ifrånåkt av hans gtv6 -85. Både rakt fram och när det svänger. Och ljudet i den alfan är det heller inget fel med. Men men, komforten har han ju inte.....

Mvh Christian
netsix
Jag har haft ett antal bilar bla Suzuki swift Gti, Ett par cheva vanar, ett par camaros, Typhoon, Blazer, Pontiac Fiero, MB 300 ce 24v BRABUS och nu senast BMW 740iA, den slår de andra bilarna med hästlängder. Kommer nu att vara BMW trogen. Mina föräldrar har en 323i coupe -97 och den är lika bra den.

Att tilläggas skall är att jag är bilförsäljare så jag har provkört en jävla massa olika bilar och märken men ändå så vidhåller jag att 740 är den bästa bil jag kört, och då har jag kört många exklusiva märken såsom MB 600 o dyl.

/netsix
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Om jag inte misstar mig så är S/V40 nästan samma bil som Mitsubisi Carisma, V/S40 1.8i har Mitsubishis GDI motor (drar MYCKET soppa, tro mig) och den "härligt följsamma" Renault lådan (sitter både i 1.6, 1.8 och 1.8i nog en av de sämsta växellåderna på marknaden i känsla).
Min E30 har nu rullat 21800 mil och känns fortfarande väl ihopskruvad men så är den också fullservad.

/johan
//Andy
Hade farbrorns s40 t4 en dag. Och jag säger det, jag saknade min gammla 323i e21 hela dagen. Även dom äldre BMW:arna är fan skönare en en Volvo. Volvo är en bra bil, men BMW är bäst.

//Andy
323E21terror
värdeminskningen på BMW E46-320i kan man väl inte klaga på? och har man dessutom en kombi som är attraktiv idag, så måste ju den stå sig bra. Väghållningen är suverän, har en kompis som har en 318-E46 från 01..och den ligger mycket fint på vägen ända upp till toppfart. Man kan dessutom prata mycket tyst i bilen, och jag vet att i både Volvo V40 och Alfa så låter det betydligt högre. Kvalitetsproblem med E46an tycker jag låter som ett skämt..vet flertalet som har modellen..fast från olika årgångar och olika motoralternativ och de har inte haft något krångel alls.

Alltså vad får man då man köper BMWn som inte de andra kan bjuda på (tänker på volvo+alfa)..man får en bil som är tyst och gedigen och ligger mycket bra på vägen,
snygg (smaksak), går snålt trots den förhållandevis höga vikten, samt inte minst väldigt underhållande pga av det sköna samspelet mellan det som finns under skalet. Jag anser att alfan är bara i närheten av körglädjen (kanske högre i den till och med)..och volvon tja vet inte...finns det något?

Angående V40 så har en kompis den som trafikskolebil, och han har haft den inne för trasiga lampor ( efter 500 mil, centrallåset trasigt, bromsar som tar ojämt, synkning trasig i växellådan, kopplingen slut mm) visst körskolebilar går hårt men BMWn har klarat sig betydligt bättre. Hr alfaromeo skulle klara sig kan man ju gissa..visst den har blivit ljusår bättre men fortfarande så hör man ju att det finns problem kring denna bil..men jag undrar om den inte håller ihop bättre än V40 ändå?

Man får alltid vad man betalar för.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.