AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.063

hör upp alla som ska byta tändstift

Sida 2 av 2
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Den nya generationen tändstift från Bosch?
kallas Super Plus och har en mittelektrod av Yttrium. Detta gör att dessa tändstifts elektroder i princip inte slits alls.
Ett Super Plus stift fungerar optimalt under hela bilens serviceintervall. Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
NGK:s fyrelektrodsstift har mittelektrod i platina....

Vilket är bäst???

Vem vet, men BMW levererar motorerna med NGK BKR6EQUP-stift med fyra sidoelektroder och mittelektrod i platina och ytgnistgap, nu för tiden i alla fall!
Dessa stift har 10 000 mils bytesintervall.

Det är sådana som satt i min bil innan jag bytte till likadana igen.
Det fungerade perfekt både med "originalstiften" från fabriken och med de stiften som jag själv monterade.

På stiften som satt i motorn från fabrik stod det precis som Hasso skrev, " R5 BMW" på ena sidan av isolatorn och "NGK" på andra. Sedan är själva metallfoten stansad med "BKR6EQUP IIII JAPAN".

Jag har nog samma uppfattning som Hasso om att både NGK och ND gör stift som fungerar klanderfritt. Jjag har aldrig haft några problem med dem i någon motor i alla fall, och jag har inte heller hört någon som haft det (om man bortser från inläggen här i forumet då).
Jag har personligt negativa erfarenheter av både Bosch och Champion vid några tillfällen, dock inte i en BMW-motor.

Eyquem har jag bara använt i svärmoderns Renault, och där var det sådana stift som var monterade i motorn från fabrik.
Köpte likadana (samma beteckning: RFN58LZ) hos Biltema för fjärdedelen av vad Volvo ville ha för de stift som de sålde (som jag inte hittade någon tillverkarmärkning på)... dvs. fick fyra Eyquem-stift för samma pris som Volvo ville sälja ett stift för...
De stiften som köptes hos Biltema har fungerat klanderfritt i den bilen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
igår, ännu en bil som inte ens gått 50mil på bosch super 4 så slocknade en cylinder, de är SKRÄP, en yamaha snöskoter går inte ens på bosch... utprovat flera gånger på olika, ngkeller champion så går den men inte bosch...

nä inte för att vara pessimist konsult men bosch kan hålla sig till att tillverka annat än tändstift iaf... =)

Riktiga motorer har 6cylindrar =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.