|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
535power |
hej jag vill bara att alla som inte vet ska lägga märket till tt om ni ska byta tändstift så byt till bosch lr ngk men bosch super är bäst för ja jämförde med beru ultra x och dom va as dåliga höll någe lunda i 10mil sen vart dom dåliga och bilen drar mer soppa så stark rekomendation köp bosch |
|
En gång Bosch alltid Bosch ;) ///Schumi |
|
|
Bra att veta, tänkte nämligen byta på min till helgen. Funderar på bosch super. |
|
|
Personligen föredrar jag NGK, har aldrig haft några problem med NGK-stift i någon applikation. Däremot har Bosch-stift fungerat mindre bra i några fall...(dock inte testat dem i BMW-motorer) Det brukar sitta NGK-stift i motorerna när de lämnar fabriken hos BMW. Beru-stift verkar inte vara helt tillförlitliga i BMW-motorer om man skall gå efter vad många har skrivit på forumet i tidigare inlägg! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| kör med berustift i min 525:a, funkar görbra, bara man inte sätter i de med 4 elektroder sa dom på verkstaden, kan börja misstända och gå lite dåligt... Beru är bra (tycker jag) mvh Johan | |
535power |
ja de va dom med 4 elektroder ja köpte ultra x dom mistände och va allmänt dåliga men en polare som tävlar för bmw säger att verkstaden säger att bosch är best |
|
Kör med beru 4 både i 325 o 735,blev såna när mina champion va slutsålda.325 har gått 4000 ryckfria mil och 735an har gått 5000 mil med beru helt utan prob.Annars så rek BMW NGK men jag vägrar använda japanska stift i mina bayern bilar. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
NGK var ju bedrövlig dåliga för c:a 10 år sedan, det var ideligen man fick in bilar som gick dålig eller inte alls, vid 9 falla av 10 satt det NGK i bilen (jobbat som mek i många år!). Stiften var ofta helt defekta o gav ingen gnista alls, vid byte till Bosch, som vi då sålde, så gick bilen problemfritt igen..... Och det hände inte en gång eller 5 gånger utan massor av gånger! Har alltid själv kört på Bosch eller Beru och det har funkat bra, Bosch är nog det bästa stiftet tycker jag, Beru ÄR känsliga och kan ge misständningar. Alla 4-elektrodiga stift är mycket känsliga och klarar t.ex inte för mycket bensin så motorn blir sur, då slutar dom funka...... MEN provade för första gången på mycket länge ett NGK V-line stift nyligen på min egen bil och dom funkar mycket bätttre än Beru! Men ändå anser jag att Bosch är bland det bästa! ///Magnus |
|
|
E21> är väl det som jag åxo kommer ihåg med ngk att dom slocknade,men stift kommer o går finns nog svackor i alla märken.Men Bosch hör nog till det bästa,även om jag personligen alltid gillat champion synd att dom är lite svår att hitta idag. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
vad sägs om original? de är inte sååå fasligt dyra, bytte på min och gjorde hela insp. 2 servicen och ja vart förvånad över de "låga" priserna. Riktiga motorer har 6cylindrar =) |
|
|
Jag har kört med NGK stift till våra bilar. I en M50 motor monterade jag senast idag i NGK VL-20. Till min egen M20 använder jag NGK VL-15. Mycket bra stift, har kört 3000 problemfria mil. Kan varmt rekommendera NGK V-serien. /Per |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har aldrig skruvat i Boschstift i någon bil och kommer aldrig att göra det heller. ///MVH Hasso Länk |
535power |
de verkar inte vara många som föredrar bosch varför inte de e ju tysk kvalité och ja tycker dom är bra men ja kan inte säga så mycket eftersom ja inte haft ngk nån gång men beru köper ja alldrig |
| Det är väl som att svära i kyrkan, men hur är det med biltemas Eyquem-stift? | |
|
Tändstiftsdiskussioner kan bli hur långa som helst... alla har sina favoriter. Själv har jag alltid kört med NGK och de har funkat bra. Men nu säljer "hovleverantören" (www.blab.nu) bara Denso AKA NipponDenso stift och de funkar bra de med! Har i min ungdom haft stora problem med ETT Bosch stift och det var på min Zündapp 125:a och då bytte jag märke och har inte testat Bosch sen dess. Logiskt? Knappast... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Bosch hade sin svacka i början-mitten av 80´talet, då dog stiften efter hundra mil. Bosch super kom efter det, antagligen för att höja kvalitetsryktet. Jag kör alldrig mer på Bosch efter att ha satt ihop en nyrenoverad motor och kört ca:100mil sen började den gå på 2-3 cyl för att sen stanna helt, det sista man kollade var stiften dom var ju nya! | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Just precis den anledningen som Kontant nämner är att det inte kommer Boschstift i någon bil jag skruvat med. SAAB tex fick dom bogsera 100 tals till verkstäderna under denna tid för att dom surat ned sig pga Boschstift nya stift av annat märke och dom gick hur länge som helst. Boschstiften brände inte rent sig själva om man chockkörde vid kallstart. ///MVH Hasso Länk |
Helga |
Har aldrig skruvat i Boschstift i någon bil och kommer aldrig att göra det heller. ///MVH Hasso Om nu Bosch är så dåliga varför rekommenderar BMW dom. Och många andra. Är förvånad att man kategoriskt kan säga så om ett stift. Vad skruvar du i då Hasso? Jag har kört på Bosch på alla mina/våra BMW sedan -87. Och aldrig några problem. Lika fina efter 6.000 mil på både 535, 525, 320 och 318. Men däremot så gick våra Saab Turbo bättre på NGK viket också rekommenderades av Saab på 80-talet. Har aldrig provat NGK på BMW men varför inte.......... MVH Helgas man från västkusten. |
|
Hasso: Precis lika problem som Bosch hade på 80-talet hade NGK på 90-talet och bilar med NGK var dömda i förväg att krångla o ofta var behovet av en bärgare stor, allt p.g.a NGK-stiften! Har bytt på så många bilar med detta problem, "alltid" satt det NGK i dom bilarna som inte gick eller hade tappat nån/några cylindrar! Så orsaken var den samma för NGK i gång i tiden!!!!! ///Magnus |
|
Har alltid kört på NGK och och ibland Champion såväl i standard bilar som högkomprimerade trimmade motorer. Aldrig haft problem med dessa. Däremot med Bosch. Jag har aldrig hört ett ljud om dåliga NGK stift, körde ofta på de amerikansk tillverkade som Biltema sålde. Inte heller på verkstaden som jag dagligen har kontakt med. Helga: Jag har en uppsättning stift liggande här det på ena sidan porslinet står det BMW och på den andra sidan NGK och det är fabrikslevererade i min 528. :)) BMW rekomenderar oftare NGK före nått annat märke framförallt i sina högprestande maskiner åtminstone i den amerikanska BMWs rek.tabell för stift. Denso funkar också bra, en av världens största bildelstillverkare med 80.000 anställda, men det enda som dom säljer till kund är tändstift. ///MVH Hasso Länk |
Helga |
Kommer att bli NGK/BMW i "nya" motorn som skall vara färdiginstallerad i 528.an senast tisdag nästa vecka. Måste bara prova nu! Förresten..vet inte vilka tändstift det satt i "gamla" motorn enär jag bara kört cirka 2.000 mil med den och inte bytat stift eller tänkt på att kolla. En liten fråga bara.............kan man fakturera 850 kr. + moms för frakt Växjö-Halmstad på en motor? Lev.sätt Postens Företagspaket. Enligt Postens tariff skall det kosta 770 kr. INKL. moms!! MVH Helgas man från västkusten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.