|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Funderar på att köpa en bmw att ha som vardagsbil. (clean bil alltså, inget stylingobjekt) Kör ca 5 mil om dagen till och från jobbet. Bilen måste ha minst en 6:a (tål inte töntiga motorljud) Runt 30.000 :- Jag har tittat lite på 325, 525 och 530. Sitter det 8:a eller 6:a i 530:n? Jag kan laga det mesta själv, men vill gärna ha en motor som är "stabil". Tacksam för alla svar! /Martin | |
|
Det sitter 8´or i 530 -93-94, innan det var det 6´or ///Schumi |
|
|
530i finns med både 6:a och V8:a, 1993 gjorde 530i "comeback" med V8:a. Efter att ha varit borta från modellprogrammet från och med 1990. Så en 530i V8:a för 30k är nog inget att satsa på dessutom dricker den en hel del, bättre att ta steget fullt ut med 540i så fall. Dessa dricker ungefär lika mkt enligt min erfarenhet. Satsa på 325i eller 525i 24V. 325i är lätt mekad och en underhållande bil. 525i är dyrare men med en pålitligt och mkt bra motor, men välj 24V inte 12V. Alltså det beror på vad du själv känner för... båda två är bra alternativ. /Erik - BMW CS #05162 Riktiga BMW kommer från Buchloe |
|
|
Hej o välkommen :) Jag personligen rekommenderar helst en 535:a med M30 sexan...MEN,den är lite mer omodern än t.ex en 24v 525:a. Därför så utan att veta dina önskemål om bensinförbrukning osv så blir det en 525:a med 24v sexan som bör vara ditt "vettigaste" val. Ang. din fråga om 530i har sexa eller åtta beror på årsmodell. 530i med åtta kom -93(ev sent -92). Om vi nu håller oss till början av nittiotalet med bilar för cirkus 30'(finns fler varianter som heter 530i i modernare karosserier..) Modern/förhållandevis snål/tillräckligt pigg/normalt sett vettigaste valet om man har en smula ekonomi i sinnet. Du får en fräsch 525i-91-> för ca 30 papp(med lite flax ;)) Mvh Janne. |
|
|
Tack för alla de snabba svaren! Jag hoppas på en bensinförbrukning kring 0.8 landsväg (under litern i alla fall). Är detta möjligt med en 325i eller 525i 24v ? /Martin |
|
|
Ja,under liter på landsväg är absolut normalt...Ända ner mot 0,75l/mil är inte heller en utopi om du kör som "folk" och håller hastighetsbegränsningarna :) Allt naturligtvis också beroende på skick på bilen du inhandlar(helst oxå Acc urkopplad ;))... Mvh Janne. |
|
|
Vid landsvägskörning så är 0.8 inte omöjligt, och under litern kommer du lätt. mvh Larsa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.