|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon möjlighet att mäta om en tändspole är trasig. Har en 320 -92 och har ingen lust att köpa en utbytes om det inte behövs. Har det där felet som många andra här att det känns som om bilen går på 5 burkar vid gaspådrag på låga varv. | |
|
Lyfter denna fråga från 2004, fortfarande ingen som vet? |
|
|
Hej! Testa uteslutningsmetoden. Lyft bort en tändkabel i taget och sätt tillbaka. Om det inte blir någon skillnad på en av cylindrarna så funkar den inte. Carl |
|
|
Men hur gör man om man har ett fel som bara visar sig vid speciella tillfällen som hög last och låga varv, alla spolar fungerar troligen på tomgången. Finns det inga mätningar man kan göra själv för att se om nån av spolarna är dåliga? |
|
|
Är du säker på att den inte går på fem på tomgång... En radsexa går fortfarande ganska jämnt på 5 burkar.... Mina kompisar hade förväxlat två tändkablar på båten (Volvo B30) och den gick finfint på tomgång och när man torrgasade men ville inte plana när man provkörde.... Till saken hör att bägge är bilmekaniker.... :) |
|
|
Bilen går som en klocka förutom just när den är ordentligt genomvarm och belastas hårt på låga varv ( >halv gas runt 1000rpm). Då kan den rycka till en eller två gånger. Besiktningen visade perfekta avgasvärden. Felminnet är tomt. Så jag tror inte att en tändspole kan vara helt död. |
|
|
Testade att dra ur kablarna till tändspolarna en och en. För varje kabel jag drog ur vart tomgången lite orolig, samma sak för varje spole. Har köpt en ny tändspole och tänkte prova att flyta runt den och se om det hjälper, annars byter jag alla spolar och ser om det hjälper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.