AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.957

Ljud/dator bygge i 318 E46

To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Hej,

Är i planeringsstadiet för att bygga ljud och dator i min 318 -99.

Nu sitter det business rds cd i och ingenting mer. Riktigt sunkljud mao.

Planen är som följer:

* 7" touchscreen i mittkonsollen, flytta ner AC-kontrollen till glasögonfacket, ta bort original cd'n.
* Dator i bakluckan, förhoppningsvis helt gömd i vänstra hörnet (DC-DC psu samt styrkrets för på/av)
* 4-kanals steg som skall driva originalhögtalarna
* IBUS interface för att ansluta till knapparna på ratten
* USB GPS

Mer roliga saker som backkamera, webcam vid backspegel, icom pcr-100 scanner för FM radio och polis etc, bygge av styrkrets för hastighetskontrollerad volym kommer efter hand.

Eftersom jag tar bort original radion helt så antar jag att jag inte får några problem att koppla in ett slutsteg för att driva högtalarna.

Jag vill kunna återställa bilen till originalskick så jag antar att det bästa alternativet är att förlänga anslutningarna för högtalarna från mittkonsollen bak till steget i bakluckan (dvs köpa en BMW-ISO kontakt som man slaktar och förlänger) eller hur ska jag göra? Koppla in mig på bakhögtalarna där bak?

Slutsteg då, har en kompis som har ett GAS Silver 4 kanals liggande, hade nypris 3500kr våren 2001, vad ska man betala för ett sådant idag? 1750kr?

Uppgradering av originalhögtalarna blir nästa projekt när jag är klar med pc installationen.

Något som jag inte tänkt på? Tar gärna feedback!

Hej Och Välkommen in i stugan för biltokar.
Nyttig länk: Länk
Alf som skrivit det lär kunna besvara dina frågor.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
hehe bättre länk: Länk
Kräver dock Acrobat reader eller bättre.

Jag har en IBUS adapter liggande om du vill slippa köpa från tyskland.

Mvh
Kristian
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Tack, men ibus adapter samt skärm är redan köpt.

Kommer använda en sunkdator med inverter för att labba med olika programvaror och sen kommer jag bygga en med mini-itx.

Det enda utomstående just nu som jag inte är riktigt säker på är just slutsteg och inkoppling av högtalarna.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tomas-: Det du vill göra är inte så komplicerat som dokumentet.

1. Du behvöer inte ta så mycket hänsyn till att integrera sakerna med bilen Tv-Modul osv. Du kommer ju kör Video signal rakt in i skärmen.

2. IBUS kortet integrerar du lätt med bilen, genom att bara koppla på den på en IBUS kabel eller en kontakt någonstans.
Svårighetgrad 1 av 10

Tänk bara på att skaffa en riktig dator till detta. Prova inget halvfabrikat. Satsa direkt på en MINI-ITX dator och ITPS så kommer det att fungera klockrent.

Jag tror stenhårt på din idé och att det kan bli riktigt snyggt.

Mvh
kristian
Alf: E inte 1 ghz lite klent :)
Jag är eventuellt intresserad av din ibus adapter tror jag.
Ska tänka lite på saken.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Om man inte har tänkt att spela doom3 i datorn så duger nog 1Ghz alldeles utmärkt. Iaf för mp3/video/dvd/navigation etc.

Om man vill göra mer avancerade saker som videoinspelning eller liknande så kan man alltid gå på externa enheter med inbyggd komprimering alt pci kort.

Det kommer bli en mini-itx dator för den riktigt installationen, blir en liten desktop med inverter för test innan.

Någon som har ibus koderna för E46 ratten?

yo
61
yoyo59
318i -04
Koderna från ratten kan se olika ut beroende på vilka 'enheter' som finns i bilen och vilken 'mode' som är aktiv.

Men koderna från ratten börjar alltid med 0x50, så säkraste sättet är att du pluggar in IBUS interfacet i din bil och kollar.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
wendtan: Det var det kraftigaste jag kunde köpa just nu. Det är ju VIA nya C3 processor som drar minimalt med ström. Fungerar bra med CarAmp och CarX. Måste vara rädd om batteriet.

Om du vill testa lite så kan du låna IBUS kortet. Skicka bara din adress så lägger jag den på lådan till dig. Så löser vi betalningen någon gång i framtiden, om du känner att du vill ha permanent lösning. Förstår att du vill se om det fungerar och då är det svårt utan IBUS adaptern. Den ligger bara här ändå. Bara du rapportera vad för projekt du håller på med! :)

Mvh
Kristian

Intressant projekt. Dock tror jag kanske du blir lite besviken på IC-PCR100 som FM-rundradiomottagare, jämfört med CD/MP3-ljud osv. Om du bara skall lyssna på nyheter på rundradion (WFM) och inte bryr dig om att det är i mono så är det kanske OK, som polisradio och på övriga band är det annars en trevlig mottagare.

FP
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Den senaste version av CarX och CarAmp installationen finns att hämta på Länk

Mvh
Kristian
Lotus Samuel
Jag har precis som Tomas en business radio och inget mer, då jag inte ens har knappar på ratten borde väl det betyda att jag inte har nån nytta alls av IBUS utan får helt enkelt köra ett standalone system med 7" pekskärm och dator?

Tycker det verkar lite krångligt att sköta volym och sånt genom att peka på skärmen.

Skulle man kunna använda BMWs 16:9 skärm och bara koppla in som bildkälla och använda kanpparna som sitter på till datorn?
yo
61
yoyo59
318i -04
Lotus Samuel: Min 'radio' heter Business CD och den sänder knapptryckningar på IBUS:en. Jag använder t.ex knapparna 1-6 till att välja playlist för MP3-spelaren. Volymen kan man antingen justera med knapparna på ratten eller knoppen på 'radion'. En trevlig bonus med att spela MP3 genom att emulera cdväxlare som jag upptäcke idag är att radions trafikmeddelanden avbryter det man lyssnar på.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
yoyo59: vad är det för mp3-spelare som du kan styra på det viset med originalknapparna? Jag förmodar att du kopplar den på cd-växlaringången. Vad använder du för adapter till det?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
yo
61
yoyo59
318i -04
bood: jag använder dator + ibus interface för att emulera en cd-växlare. hörlursutgången på datorn drog jag direkt till cd-växlarkabelns audio del utan någon adapter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.