AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
571

Rost & Rostskydd?

Mi
542
Micke R
328i -98
Fråga # 1: Är bilar avsedda för den Tyska marknaden lika rostskyddade som bilar avsedda för den Svenska? Med andra ord: Kommer min importwagen rosta snabbare än en bil byggd för den Svenska marknaden?
(Det är väl samma rostskydd, eller? Visst borde det vara dyrare för en tillverkaren att göra sig besväret att skilja på bilarna i produktionen är att ge alla samma fullgoda skydd?)

En av mina kompisar som importerat ett jänkarjärn från Tyskland och har fått höra att hans bil är sämre rostskyddad än de som tillverkats för den Svenska marknaden. (Sant?)

Fråga # 2:
Vilket är bäst?
Ställa bilen i ett varmgarage varje dag eller låta den stå kallt?
För visst fungerar den smältande snön/vattnet som en katalysator åt saltet?

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tjena, tänkte formedla min åsikt angående kall eller varmgarage. jag har inbillat mig att ett kallgarage eller karport är det bättre alternativet om man använder bilen varje dag. om bilen sätts in i ett varmt garage och sen tas ut i kyla så bildas det kondens i balkar och andra skrymslen, och då rostar det till slut. men om bilen står i samma temperatur hela tiden så borde man slippa det.
men om man ska ställa in den för vintern så tycker jag att ett varm garage måste vara det bästa.

// Martin

Har haft 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -85
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Samma åsikt - jämn temp=glad bil

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
När jag besökte en BMW verkstad för några månader sedan frågade jag samma sak till dem för att jag hade funderat på att spruta på kallpressad linolja på underredet och ev. andra ställen.
Jag har en importerad bil från Tyskland f.ö. och han sade att Tysksålda bilar har bättre rostskydd än Svensksålda vilket förvånar mig för det finns ju eg. ingen logik i detta eftersom vi har mera salt i Sverige. Man blir helt klart förvirrad då man inte är expert i ämnet !

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.