AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.143

Utrymmen i 1-serien

Sida 1 av 2
li
1.959
liste
535i -89
Ni som redan suttit i en 1-serie - vad anser ni om utrymmena jämfört med t ex VW Golf? Har förstått att utrymmet är mycket bra i framsätet men tämligen uselt där bak...

AMS klagade på sportstolarna och att de känns "trånga" - har ni som provsuttit/provkört också upplevt detta?

En del säger att bilen utrymmes- och komfortmässigt känns väldigt lik E60 medans andra säger att det är "en trång liten jävla bil". Vem ska man lita på?? :)
Utrymmet i framsätet tycker jag är bra, visst om man jämför med E60 så är den mindre men jag tycker den är fullt tillräcklig. Jag kan hålla med om att utrymmet är sämre där bak och insteget är lite litet men när man väl sitter där så gör man det mycket bra. Visst skulle de ju kunna gjort det större men detta ska ju vara en "liten" bil och ingen 3-serie.
Angående sportstolarna tycker jag inte alls de är trånga (AMS kanske inte visste hur man ställde in ryggstödsbredden).
Sen tycker jag bilen känns stor när man kör och bakåtsikten är usel.
Tänk på att detta är personliga åsikter av en som är 175 cm lång...

// Mattias
li
1.959
liste
535i -89
Har du suttit i en VW Golf (oavsett årsmodell)? Skulle du isåfall säga att 1-serien är trängre, rymligare eller likvärdig? Golf är liksom normbilen. :)

AMS hittade faktiskt inställningen till sidostöden, men tydligen gick det bara att justera inåt från det läge de var i vilket gjorde stolen ÄNNU trängre... Som grovhuggen viking på nästan två meter blir man lite rädd när man läser sånt. :| Dock brukar det mest handla om benutrymmesproblem...
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag har bara kört 120i utan sportstolar, så dessa kan jag inte uttala mig om. Däremot kikade jag lite på utrymmena. I framsätet är det inga problem med utrymmen (är 183cm och väger 3siffrigt:). Men när jag satt normalt fram, klev ur och skulle prova baksätet så insåg jag att där får jag aldrig plats. Det fanns knappt något benutrymme alls. Så jag besvärade mig inte ens att försöka sätta mig där.
Skuffen är inte heller att skryta med. Den har väl hyffsat många liter enligt tester, men jag tror den samlar litrarna på höjden. Golvet är ju rätt lågt i skuffen. Men det är absolut ingen längd alls. Jag tror knappt min kameraväska skulle få plats längsmonterad ens. Golfbagen kan man ju glömma att få in där.

Appropå Golf så känns den större både i skuffen och baksätet, men inte i framsätet. Faktum är att jag upplever mammas Polo som rymligare i baksätet (på längden) och skuffen ungefär lika som i 1an.

Även bakåtsikten är rätt dålig i 1serien. Det som irriterade mig mest var dock att kupéfläkten hade aldeles för grova steg, nästan som att välja på fläkt på eller fläkt av.

Men allt det där glömmer man direkt när man kör bilen!! Man ska helt enkelt sitta på vänster framstol och titta framåt när man färdas i den här bilen, inget annat. Med en starkare maskin hade den helt enkelt varit skitroligt att köra den. Shassiet är perfekt. På motorvägen är det svårt att säga om min 528 e-39 eller 1 serien går stabilast, vilket är extremt bra i klassen (snackar nu över 150km/h). Likaså ljudnivån, helt likvärdigt e-39 i hög fart.

När man sen kör ut på småvägar så förvandlas den till den lilla svängglada bil den verkligen är. Styrning och shassie är helt enkelt det bästa jag kört, för den är dessutom ganska komfortabel när vägen ser ut som den brukar i Sverige, hålig och jävlig.

Mvh Micke
li
1.959
liste
535i -89
Det där lät alldeles utmärkt, Micro! :) Baksätet och bagaget oroar mig inte särskilt - det är framsätena som är viktigt. Hade du stolen så långt bak och långt ner det gick eller hade du lite justeringsmån kvar när du satt som du ville? Att du tycker att den ligger nära E39 i både ljudnivå och stabilitet lovar mycket gott!

Har även hört vissa klaga på pedalstället och fotstödet; att man inte får ha för grova skor eftersom det är trångt i sidled nere vid pedalerna - någon som upplevt detta?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

liste:
Det där med trångt pedalställ var det första jag reagerade på när jag köpte min E46'a. Jag antar att det berodde på ovana för efter någon vecka blev det aldrig några ofrivilliga "dubbeltrampningar".
Man kan ju alltid hoppas på att de åsikterna du hört också berodde på ovana.

Mvh / Stenback
En fråga till ni som suttit i 1-serien. Är det verkligen så att det inte finns en temp-mätare??? Stod det i AMS...verkar ju otroligt korkat i så fall!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Trångt pedalställ?? Då ska ni prova att köra Alfa med 46:or och vinterskor, helt okörbar bil!
Eller renault megane´ med vanliga nikedojor...trampade dubbelt mest hela tiden jag...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Har provat både 120i med sportstolar och skinn, samt 116i med vanliga stolar och tyg...

Om man kör "aktivt" (elller vad man nu ska kalla det), så måste man ha sportstolarna, och ja, de är något trånga (fast jag har har kraftiga lår och rumpa, så det kan ju bero på mig också, men å andra sidan är jag bara 175 cm).

Baksätet och bagaget tyckte jag faktiskt var ganska bra. Ska vid tillfälle prova med en golfbag i bagaget... :)

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
...förresten: tyckte att 116i var lite väl slö, den behövde varvas en hel del för att det skulle bli kul...däremot var 120i en positiv överraskning. 130i hade varit mums...

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Njuren
Sportstolarna satt jag perfekt i,inte trångt men de greppade tag om mina ballar så ja satt stabilt.Skönaste ja testat!

BMW - i nöd och lust?
Jag tyckte man satt oki i framsätet, tillräckligt bred och sköna stolar. Dock så kom jag inte in i baksättet bakom mej själv. Var en teoretisk och praktisk omöjlighet.
Sen var ju bagaget omöjligt att få in en golfbag i? Snacka om att tappa en kundkrets.

Det som iriterade mej mest var att B-stolpen satt så jävla långt fram, man fick ju kräla sig fram och sen häva sig ut genom dörren. Då är jag inte lång, 178. Min far som är 60+ lite rund och 175 kom knappt ut. Han var grymt sugen men ratade bilen på 3 punkter. B-stolpen, bagagebreden(golfare) och priset. 300 för en jävligt bra golf? Blir lite för mycket pengar om man ska ha automat.
Jag tycker man sitter finfint fram, medan baksätet kunde ha varit större. Men whatever, man sitter väl inte i baksätet och kör...! :)

Det som däremot störde mig en aning var den något instängda känslan i kupén. Den högt uppdragna midjan sluter sig liksom omkring en och sikten, speciellt bakåt, blir ganska begränsad.

MVH
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Pedalstället lade jag aldrig på minnet, måste alltså fungerat bra med mina 45or.
Jag satt i lägsta läget med stolen men hade kunnat åkt längre bak. Hade inte heller ryggstödet i liggposition, ändå var det för trångt bak.

Men just det där med höjdinställningen på BMWs framstolar har jag tänkt på förr. Den brukar inverka väldigt mycket på baksätet. Så sitter man med stolen lite högre kan det gott och väl kunna ge mer utrymme bak.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Provade en 116i igår och måste för det första säga att det är en ruggigt fin bil, dock behövs en störrre motor! Angående utrymmet fram så är det kanon! Inte dåligt bak heller, jag är över 190 cm och jag kan sitta bakom mig själv! Jag var tvungen att ha benen lite bredvis stolsryggen men klart godkänt! Dock var det ett helvete att ta sig in och ut ur baksätet haha!

Bilen: Länk
ma
36
mattogre
523T -00
Provkörde en 120i idag och blev mkt imponerad. Sportstolarna var mkt sköna, bilen klarade fart och kurvor alldeles utmärkt. Ingen racer men mkt trevlig med automatlåda. Låg ljudnivå och en bra ljudanläggning gjorde inte saken sämre. Lika tyst som min e39 och mycket bättre originalljud! Utrymmet fram helt OK, provade aldrig baksätet. Bagaget är väl inte så imponerande men vad kan man förvänta sig av en bil i den klassen?
Som jag sa till ägaren, "-jag är inte alls avundsjuk."

/Mattias
Zafiro
Dörren bak är lika liten som nya Volvo S40, går bra att sitta där bak men lite krångligare att komma ut tack vare små dörrar. Men det är inte bak jag lär tillbringa min tid isåfall :)
micro Sitter du i F1 ställning ? samma längd och tre siffrig vikt , och jag får plats i baksätet , när jag har ställt in förar stolen efter mina önskemål , dock är insteget väldigt trångt för fötterna , bagaget är likvärdigt med Golfen , kanske lite större

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Jag är 1.97.
Jag ställde in stolen fram som jag sitter i min e46'a, sedan öppnade jag bakdörren, kollade på kvarvarande utrymme och stängde dörren igen...om man ska sitta bakom mig i en etta så är det taniga ben som gäller ;)

__
Bilen: Länk
Zafiro
1 mot A3

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.