|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bygget lunkar på och jag har som sagt inte tagit hem ngt aggregat ännu. Över 500 hp ska det bli och jag har börjat fundera på en supercharger, alltså en centrifugalkompressor igen... Fördelar: Slipper bygga grenrör, ingen WG, jämnare drag mm. Nackdelar: Kan bli lite dyrare att inhandla aggregatet, mm? Hur ska jag göra och varför? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
| Du lär bygga ett extraktor om du ska pumpa ut avgaser vid 500hk | |
|
Jo jag skrev bara inget om det. M3:ans passar alt. har jag andra på g också så det är lugnt på den fronten. Mnear bara att det blir enklare än att bygga ett turbogrenrör med pulsdelning... Frågan är bara hur effektkurvan på en M50b25 med en centrifugalkompressor god för över 500 hp skulle se ut... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Signaturen eca i Länk Länk Länk har tydligen skruvkompressor på sin M3 och säger att centrifugalkompressorer är sämre än turbo? Mvh |
|
|
Jo, killarna på stylingkompaniet... Vet att de tycker det. En skruv ger ju mer laddtryck direkt men jag lockas lite av karaktären som en supercharger har... Alltså mer sugmotorliknande men som sagt så är jag osäker. Har ingen erfarenhet av kompressormatade motorer, vet bara vad jag har hört folk säga som har dem... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
C-kompressor stenålderskompressor som i grund och botten är ett remdrivet turbo agg. Ska du kompressor mata så är det INTE vägen att gå! Skruv kompressor, en "liten" trevlig svensk uppfinning som du helt klart ska ta dig en väldigt seriös funderare på innan du handlar något överhuvudtaget. Det är inte bara stylingkompaniet som säger så, prata med enem eller andra motor företag som bygger hela maskin lösningar så tror jag att du kommer att ändra uppfattning ang ditt bygge. |
|
|
... Mycket intressanta kommentarer här ... Någon här som har erfarenhet av centrifugalöverladdning, med höga laddtryck(1,0-1,5 + Bar)...? Dvs inte som ESS, RMS, som kör med relativt låga ladd(upp till 0,5 ca) Någon som kan säga på rak arm hur en Skruv fungerar på HÖGA varv...? Jag vet inte, har ingen erfarenhet... Någon som vet, som testat o inte bara "tror"? För att reda ut lite oklarheter... Jag kör centrifugal med 1,0 Bar i dagsläget... = Högt för en sån. Karaktären är B r u t a l. En Turbo kommer ju kraftigt när den väl laddar, men lenar ut kanske vid 6-7000 rpm... En Centrifugal ger ju MAX där du lägger ditt varvstopp(Om du inte har underdimansionerat Kompressorn) D v s: Den laddar lite vid ca 1500... mer vid 3500... mycket vid 5500... Brutalt vid 7500... Lenar A l d r i g ut... Jag vet. Kör med en sån nu på min S50B32. Registret är brutalt. Grymt... Sen att man har begränsningar med Piggyback-systemet man har, e ju en annan sak... En STOR Centrifugalare med ca 1,5 Bars ladd på rätt maskin med riktigt sprut... Oj oj oj... Inte många som har erfarenhet av detta. Mvh Kimmen. |
|
|
Bara så du vet att orkar inte turbon hålla tryck på höga varv så har du bara valt för liten turbo. Du kan få en sån att ladda mer och mer på varv med autronics fina laddtryckstyrning. |
|
|
Ja det måste vara en fördel att ha det i sprutet. Finns i SM2 om jag inte har fel va..? Har kikat på ett sånt sprut nu... + CDI tändningen oxå... Kimmo. |
|
|
Japps i SM2 kan man ha fler olika kurvor som man kan byta till med en switch på instrumentpanelen tex. Så du ska byta ut det ultimata SMT6an:) |
|
|
Ska i med ett nytt projekt. SMT:n funkar faktiskt förvånansvärt bra på bilen, otroligt nog... Laddar ca 14-15 Psi nu... O den går riktigt bra... Riktigt bra. Är ute o kör den STENhårt varje dag för att se när det går åt pipan... Dock inte vårdslöst... Men den är ju byggd för att ligga o pressas på bana typ, ligger o mosar på en väg i 200-240 ca men det håller o håller... Men Motronicen verkar vara väääääldigt adaptiv... Skulle du veta hur jag kör den nu så skulle du tro jag ljuger... Den ska inte gå egentligen. Har kommit på vissa grejer med Motronicen. Bilen går som faan helt enkelt. Ska G-techa den nu vilken dag som helst. Går klockrent oxå. Kommer nån liten stänkare på den senare i höst... K. |
|
|
Ja de låter ju helt sjukt om den inte går sönder! Har mappat Teds M3 nu, och den går riktigt bra med 1.3 i ladd. Men spikar väldigt lätt mellan 3500-5000 varv, kan ha och göra med utformning på kolvtopp. Ska hjälpa han bygga vidare i vinter... Hans bil känns mer som en sugmotor, du borde åka med så kanske du ändrar tycke om turbo. /Andreas |
|
|
Men Ted kör Autronic SMC va? Okej... Men jag har ju iofs ändrat lite med min topp, squish mm. Men den ska ju inte gå så bra som den gör. Men men, som sagt, Motronicen är ju rätt avancerad, har ju aktiv tändning oxå... Den reglerar ju tändn. automatiskt vid ev spikningar... Sen h u r den gör är väl egentligen ingen som vet. Ja, så mycket som jag pressat bilen BARA för att se om nåt rasar... Kompisarna kan intyga. Finns inte en tillstymmelse till läckage mm mm... O Vanosen sitter ju fortf där... Ibland blir man själv fundersam... c",) |
|
|
DTA verkar prisvärt annars. Ngn som har koll på hur en jämförelse mellan Autronic och DTA skulle se ut? *Kimmo* Varför skulle den gått sönder? P.g.a. att det inte går backa SMT:n tillräckligt, för hög komp lr vad? En stor fördel med kompressorn är ju att den inte värmer luften lika mkt som en turbo, det kan ju vara en anledning... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Japp han kör smc, men de finns alla funktioner i den förutom traction control. Men de använder man inte |
|
|
bmw-andreas>>>Står i valet mellan haltech e11 och Autronic smc till min nya motor.. Då jag inte har några erfarnheter av autronic så undrar jag om det finns nån vettig lösning för att köra separat trottlat?? Och om det funkar bra ihop med det?? några bilar som referens?? Tackar för svar Mvh Limmet |
|
|
separat trottlat och överladdat menade jag givetvis Mvh Limmet |
|
|
Japp de gör vi på många, Tex teds M3 turbo, funkar precis lika som vanligt att mappa som med 1 spjäll |
|
|
Okej... Min grundkompression är ju inte för hög... Kör med ca 9,2:1. Kanske om man börjar ladda herrejösses mycket, men det gör man ju inte. Ville inte gå ner mer, eftersom jag fick råd av dom som kör mycket kompressoröverladdning på dessa motorer i Tyskland, att bilen blir seg på låga varv då... Nej, snarare så tror man ju att det ska rasa pga att vissa av mina modifieringar kanske inte var så beprövade förut, men dessa visar sig fungera helt efter förväntan(Som jag trodde) Faktiskt. Tro mig nu... Jag kör den hårt. Smiskar den på varje växel till stoppen, förutom 5:an då... Har inte vågat där än... He hee... Har inte backat tändningen alls. Nu. Det gör Motronic automatiskt på min bil när den känner tendens till spikningar... Testade olika setups med tändningen i början, kom fram till att det inte spelade nån roll på MIN maskin(S50) hur jag ställde tändningen, för den reglerar iaf tillbaka den själv... Jo, jag har faktiskt ställt på Tändningen en del i vissa partier, o det funkar kalas. Skulle kunna berätta en till MYCKET lustig grej här, om hur jag kör min bil... Men det ska jag inte göra nu, för då skulle ni tro att jag ljuger, eller att jag fått Fagerstasläpp... Men den går iaf ruskigt bra... Den ska egentligen inte gå alls med denna "metod". Men man lär sig... Eller... Motronicen lär sig... Mvh Kimmo! |
|
|
Kimmo: Efter en sommar av rosor om centrifugalkompressorns förträfflighet är det kanske dags att prestera? Lazzat på Tullinge i helgen, så ta chansen att visa hur mkt pulver det är då. Hur dåligt fäste du än har i starten och hur hårt ställt chassie du än har så ljuger ALDRIG topspeeden. Med 1 kg ladd borde utan en svettning klara 200+ km/h. Välkommen ner... Länk |
|
|
Tycker det är ett riktigt coolt bygge du gjort Kimmo! Bilen verkar gå riktigt bra på filmen iaf. Själv gillar jag bilar som både har utseendet och effekten att backa upp det med. Dessutom är det mer beundransvärt med en snygg effektkurva än en motor som hostar till ngnstans på kurvan... HAr du provat med G-techen än fn? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.