|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, jag har ett lite underligt problem med min E39 (523 -98). Oftast när jag startar bilen så har jag ett lite underligt problem med något glapp... * Radion är död, dvs den startar inte upp men om jag trycker på volymknappen så visas klockan. * Air bagen går inte i genom testen och "startar" inte. * Fönsterhissarna fungerar bara att använsa i läge 2, dvs när knappen trycks ner till andra läget (och då bara manuellt inte automatiskt) * Bakrutetorkare funkar inte. * Framrutetorkare går ibland. * Innerbelysning lyser. * Signalhorn går inte. * Farthållare är död... (Dör även ibland under körning tillsammans resten) Om jag slår lite lätt under ratten eller under nyckeln så brukar det fungera... annars brukar det komma efter en stund. Detta verkar som något av ett glapp någonstanns vid tändningslås/ratt men innan jag lägger mig ner för att skruva isär och titta ville jag höra om någon av er har erfarenhet av ett liknande problem? Kanske är det så tur att någon har ett elschema för detta? Hoppas på lite hjälp så att jag inte söker i blindo... :) | |
|
kolla om det finns en plast dosa vid höger stötdämpar ben. om det finns en där så sitter det ett metallbläck där. det funkar som en säkring ca 80a den behöver inte varra ok bara för att dene hser hel ut. testa å lägg något tex en mejsel imellan å se om det funkar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Först kolla batteriets status minst 12,7V och anslutningarna på batteriet. Att tändningslåsets kontakter ger upp, är inte så där jättevanligt här i Sverige känner till nån eller ett par bilar, men i USA så är det relativt vanligt med detta problem som ger div felbilder. Om du kikar på säkringslistan så verkar säkringarna 41-43 i handsfacket ha en del med dessa funktioner att göra. Länk Säkring 43 har manövern till Unloader relay R K3 dvs. avlastningsrelä som avlastar tändningslåset kontakt, kan ju vara det reläet som strular tex. Ska sitta i skuffen vid batteriet på säkringarna där bla annat bränslepumsrelät sitter . Kan vara 4 reläer som sitter där bak i den reläsockeln det är det första av de tre innersta det är två som sitter lite högre det tredja ska sitta lägre och längst in. Detta relä avlastar "tillbehörsavdelningen" där bland annat radio är med, och några av de funktioner som inte funkar på din bil efter att ha blättrat lite hastigt i stora bibeln. En idé ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Pomabo Jag har exakt samma problem och har varit inne hos BMW verkstaden med bilen och de felsökte bilen 2 ggr innan de kom fram till att det var microbrytaren / kontakten vid tändninslåset som var trasigt. Kostade 830 SEK för att byta... Vad var det som var fel på din bil? |
|
|
Hade exakt samma problem på min 528iat-00. Bytte tändningslås då bilelektrikern rekommenderade det då det är ett vanligt fel på E39. Funkar klockrent nu. Kostade 600;- + arbete. Mvh |
|
|
Huvudsäkring av den typ som Marcus relaterar till finns inte på E39, däremot på t.ex vissa E34 ocha andra tidigare modeller. Felet ovan måste ha nån gemensam nämnare, tändningslåset är en, eller det avlastningsrelä (unloader) som styr de nämnda utrustningarna. Även avbrott på bussystemet (k-buss eller i-buss) kan ge detta symptom. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.