AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.301

Hur byter man tändkablar på en 328 e46

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
som rubriken lyder. hur byter man tändkablar på en 328 e46? Jjag är ingen höjdare på att mecka men tänkte lära mig enkla grejer först, Det jag tänkte mest på är om nån har bilder på det, eller nån bild som nån kan rita dit vart skruvarna sitter. Samt hur kommer man åt tändstiften längstbak, ni som har gjort det, hur har ni kommit åt?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Din bil har inga tändkablar.... ska du ha tändkablar får du gå ett par år tillbaka i tiden... till den gamla goda tiden med E30 bilar... :-)

På nyare bilar... dvs i början av 90 talet och framåt (M50 och fram) så sitter tändspolen direkt på stiftet.... dvs man har en spole för varje stift istället för en spole som alla stift får dela på via en fördelare....

detta har man gjort för att kunna styra varje cyl individuellt mha en massa sensorer och dyl...

Själv har jag aldrig plockat av kåpan på en M52 men det borde inte skilja mycket från hur man gör på en M50.... man tar en lednyckel storlek 10 och drar loss 2 muttrat som håller fast kåpan och lyfter av den... den ser man toppen på spolarna... och då är det bara att koppla loss dem... tror de sitter med M10:or inte säker... sen har man stiftet där... bara att skruva ut och in med nya...

4 Cylindrar är 2 för lite!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man demonterar plåten som sitter under friskluftsintaget/cupéfiltret (en skruv i varje ända och snäpp loss kabeln som sitter fast i kanten), ökar åtkomligheten till de två innersta stiften markant!
Demonteringen tar bara någon minut, och det har man lätt igen när man skall byta de innersta stiften!

Kåpan över tändstiften/tändspolarna sitter som sagt bara med två muttrar (kan mycket väl vara 10mm, kommer inte ihåg...). De finns under de runda skyddslocken som man försiktigt lossar med en platt skruvmejsel.

Att tänka på:
På undersidan ute i kanten av skyddskåpan sitter det fyra gummibitar, som skall hindra vibrationer mot topplocket, dessa gummdelar kan lossna ganska lätt, så håll reda på dem!

Här är en ganska informativ länk på hur tändstiftbytet går till:
Länk

(Men de har missat att arbetet blir mycket lättare om man demonterar plåten som jag nämnde ovan!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
tusen tack för all hjälp, det jag undrade över med tändkablar var för att jag var hos en BMW verkstad och dom gjorde en kontroll åt mig i motorutrymme. Tydligen så hade tidigare ägare gjort en motortvätt där vatten hade läckt in, och två tändstift hade överslag. Dom tyckte att för bästa prestanda att byta ut alla tändstift ( dom såg skabb ut, såg dom själv) samt kablar, jag kanske minns fel med namnet "tändkablar" men dom kostade runt 80:- styck, vad kan det ha varit för kablar dom menade?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vet ej... men det går kablar till tändspolarna.... men det kan itne vara de kablarna man menar... tändkablar är dyrt.... jag köpte tändkablar till en gammal mercedes jag engånd hade och de kostade nästan 2000 kr... så 80 kr/st är billigt...

om du kollar i Länk så ser du att det går kablar till tändspolarna... det kan ha varit de dem menade men jag är ändå tveksam....

4 Cylindrar är 2 för lite!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.