AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
710

Hemsida för E23 entusiaster!

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hej!

Jag har funderat lite kring att starta en liten webbplats för oss E23 entusiaster. Inget stort till att börja med, men något som vi efterhand kan fylla med information från webben och vår egen erfarenhet. Jag tycker att BMWPower är en otroligt bra webbsajt, så vi kan ju låta oss inspireras lite av denna, men med en lite smalare inriktning. BMWPower har ju som generell BMW webbsajt lite svårt att få med allt som man som mekare och hemmapulare skulle vilja ha tag på, det blir helt enkelt för mycket om man tar med allt om alla modeller.

Nu har ju faktiskt BMWPower en mycket trevlig E23 sida, men den skulle ju så lätt kunna utökas med mer information och länkar till andra E23 sidor världen över.

Skulle någon i forumet vara intresserad av att hjälpa till och samla in lite information till en ny E23 hemsida? Jag tänkte göra den engelsspråkig eftersom jag tror att vi alla kan få ut mer av den om vi få lite besökare från runtom i världen.

Steg 1 kommer bli att registrera en lämplig domänadress. Därefter tänker jag lägga upp ett litet länkregister till andra bra E23 sidor runtom i världen och skapa en liten faktadatabas om E23 med diverse intressant och kuriosa information.

Vad tror ni om ett innehåll i den här stilen:

- Faktadatabas över E23
- E23 entusiasternas egna bilar, med bilder och krönikor
- Mekartips för E23
- Ett litet och enkelt E23 forum
- Bilder på E23 som vi gemensamt hittar på webben
- Länkdatabas till sidor och företag som rör E23
- En liten köp och sälj, bara för E23 såklart
- En maillista för oss E23 entusiaster
- M.m, m.m....

Till att börja med tror jag att jag nöjer mig med att sammanställa så mycket av den information som jag hittar som möjligt och översätter den till engelska. Därefter kan man börja bygga ut med lite nytt och fräscht material...

Låter det intressant tycker ni? Hör av er med ideer och förslag, eller skicka material ni skulle vilja ha med till petter@sehlin.com så lägger jag in det. Det kan vara länkar, bilder, broschyrer, texter, elelr vad som helst.

Ha det gott så hörs vi!

Mvh,

Petter
bm
26
bmw745
745 IA Highline -87 318IA -01
Hej Petter, hoppas vagnen är till belåtenhet, tycker det är en bra idé, har du kollat in www.e23power.de

Mvh Pelle i Hbg

Pelle
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hej Pelle!

Jajemensan, den är till utnärkt belåtenhet såhär långt. Har lite strul med att värmen pendlar, men inte så farligt. Känner du till om det är så att den föregående ägaren hade något problem med detta?

Jag är ev. på G med en sida som ovan, har börjat snickra lite lagom och kommer nog att få upp något framöver, lovar att hålla dig underrättad!

Hur gick det själv med 745:an i Spanien då? Blev det affär? Den lät vidunderlig... :)

Ha det gott så hörs vi!

Mvh,

Petter

Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
MA
8
MACKE
735IA -85
Ni pojkar verkar hemma på e23 jag håller på att koppla in ett larm i min men jag hittar inte centallåsenheten har ni nån aning om vart den sitter ???

Macke
Ditt däck på fälgen
Själv är jag lite sugen på E23, men är samtidigt tveksam då jag aldrig kört en sådan.

Vad har ni för råd och idéer inför ett ev.köp?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Macke: Jag är 99% säker på att "centralenheten" för centrallåset sitter i dörren på förarsidan. Jag har (tack vare toppkvallis på grejejrna antar jag :) faktiskt aldig varit tvungen att ge mig på den, men eftersom en del av finesserna i centrallåset hanteras därifrån och jag aldrig har sett någon styrenhet när jag varit inne och grävt bakom instrumentpanelen så borde det kunne stämma. Berätta gärna hur det går!

Alex: Du är på väg att göra ett mycket bra va, E23 modellen är helt klart värd att titta närmare på. Förutom att vara en utomordentlig glidare, så är den förmodligen en av BMW´s tuffaste och mest okända modeller.

Rost, är en stor grej på E23, precis som med de flesta andra BMW's från den aktuella perioden. Rosten är dock ganska ärlig och jag tycker att man med ganska stor säkerhet kan säga att om man inte hittar någon rost ovanpå (dörrarnas nederkanter, insteg, hundbenen, osv.) så hitar men inte heller någon under.

Vanliga fel är annars att elen spökar (detta har gett E23 oförtjänt dåligt rykte, det är inte på långa vägar så farligt som många säger... dessutom helt OK att meka med om man nu mot alla odds måste ge sig på den. Jag har tre E23 och har aldrig haft problem med elektroniken... men då har jag väl i ärlighetens namn haft lite tur också) att värmen pendlar (fläktkoppling) och att avgassystemet börjar ge sig. Egentligen är det ganska vanliga fel, som på vilken bil som helst. Det du oftast inte behöver vara orolig för är inredningen och transmissionen (samt i viss mån även motorn, är den bara dugligt skött så har den förmodligen haft ett ganska lugnt och skönt leverna, annat är det med släktingarna i 528 och 535). Både aautomaterna och de manuella lådorna verkar hålla toppkvallis, detsamma gäller för bakaxeln, det är sällan man hör en E23 som tjuter där bak (även om jag var och provkörde en 728 häromdagen som lät som en stenkross, men, men... den var inte vacker någonstans den :).

E23 är ingen racebil, men den ska ändå hålla i i krökar och flyta fint över gupp och ojämnheter. Sladdrigt och odistinkt uppförande är inte tecken på "komfort" som man lätt kan luras att tro. Bilen SKA inte vara "amerikansk" i sin sättning, även om ägaren kanske påstår det. Prova att gunga på dämpare och "ruska" på bakvagnen för att kolla bussningarna...

Annars är det mest det gamla vanliga med bromsar, lager, etc. etc. Om du skulle få tag på en 745:a så har du en rolig provkörning framför dig, prova då att segdra lite med bilen och försök "höra" om turbon tjuter onaturligt mycket... kan tyda på att den börjar bli sliten. En schysst 745 turbo (KKK 027, samma som i Alpina B7 Turbo) ska inte höras in i kupen.

Hör av dig om du hitar något roligt så kanske jag kan tipsa om något mer, lycka till så mycket!!

Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
tack för det uttömmande svaret!

Ja, E23 är underskattad enlig min mening.
Problemet tycker jag är att det är svårt att
hitta dem, letat mkt, men det verkar inte
drälla av dem precis.....

Kom gärna med tips på eventuella objekt!

Mvh
Alex

Alexander Fäldt
///Mmm...
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hej Alex!

Jo, jag vet att det kan vara svårt att få tag på vettiga E23 objekt, jag har själv kollat på åtminstone 5 st i Sverige, av dessa har 4-5 varit i bra skick och endast 1-2 i kanonskick. tt alternativ är att hämta hem ett ex. från Tyskland. Då finns chansen att få ett rostfritt ex. til fånigt lågt pris. E23 är INTE populära (med undantag för välvårdade 745, gärna Highlines) i Tyskland just nu, ett par bilar jag ringt på har jag i princip fått till skänks över telefon om jag bara dyker upp och hämtar dem. En kille ville att jag skulle ta med 10 kg Svenskt kaffe så kunde jag få hans 728:a i byte... :) Snacka om köparens marknad!

Men, det är ju inte världens billigaste affär att få hem bilarna heller, hur billiga de än må vara att köpa.

Jag har haft lite funderingar på att sälja en av mina bilar, en 82:ans 745iA som du kan se mer av på länken nedan. Jag begär medvetet ett högt pris i annonsen då jag egentligen inte är sådär otroligt sugen på att sälja.... men, eftersom du verkar genuint intresserad skulel jag kunan tänka mig att sälja denna bil till vad jag tycker är ett mycket bra pris, 30.000:- till dig. Det finns mycket få E23 i det skick som denna är i, särskilt av den gamla karossen.

Ber om ursäkt för de bedrövliga plåtfälgarna som sitter på bilen på bilderna, nuförtiden har den fetaste möjliga original TRX krysseker som fanns att få på tiden det begav sig... klart tuffa, lyfter hela bilen oerhört.

Du kan slå en signal till mig på 0585-201 25 så berätar jag mer om bilen, eller skicka ett mail till min mailbox!

Ha det så gott!

Mvh,

Petter

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Skrev lite fel ovan...

"jag har själv kollat på åtminstone 5 st i Sverige,"

Ska egentligen vara:

"jag har själv kollat på åtminstone 25 st i Sverige,"

Annars var det inte mycket till "marknadsöverblick" :)

Mvh,
Petter

Du la ju inte in någon länk, svårt att kolla på bilderna då !!! =)

Alexander Fäldt
///Mmm...
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hehe... ajdå!

Ok, prova med den här.... :)

Länk

Mvh,

Petter

Den såg jättefin ut!

Alexander Fäldt
///Mmm...
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Va härligt!

Äntligen någon som vill göra en bra E23 sida!
Finns det någon bättre bil än E23? tror knappast det va!
E23
E23 säger BRA

E23
En alldeles egen hemsida till E23 låter jättebra, jag blir en trogen besökare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.