AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.694

Bör man undvika medel för spridarrengöring?

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej,

Vad säger ni, ska man använda spridarrengöring eller inte? Mackarna säljer en produkt man slår direkt i bensintanken. Det finns olika sorter, men jag tänker på den som ska vara för "akut rengöring". Den ska man tydligen använda då man redan har problem med t ex ryckig gång, om man misstänker att det är spridarna som satt igen. (Misstänker att den till stor del består av fotogen?)
De finns dom som menar att om man en gång använt detta medel, får man finna sig i att fortsätt... Kan det vara möjligt?

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag hade problem med ojämn gång då motorn var kall. Jag testade en flaska Red Line insprutningsrengörare och det blev helt klart bättre.
Har kört några hundra mil och den ojämna gången har inte kommit tillbaka än iaf.

Vad dessa preparat innehåller vet jag inte, har bara hört att Red Line ska tillhöra de bättre iaf.

Hur menar du med att man måste "finna sig i att fortsätta"?
Om det blir bättre av det är det väl inte så farligt att hälla i en flaska nån gång emellanåt?
GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej,

Nej det är väl inte så farligt att tippa i en flaska någon gång emellanåt. Jag menar att jag har kört bilen 20.000 mil, utan att upplevt några problem. Då tycker jag att jag inte borde behöva köra i preparatet nästa gång efter bara 500 mil...
Det jag blir lite fundersam på är om det finns några fler effekter än de önskade, då medlet används? Vad gjorde medlet med spridarna, egentligen? Är det något slipmedel, eller så, som gör att "skiten" fastnar lättare framöver? Det är känslan! Jag tror du förstår vad jag menar...

Jag har för mig att medlet löser harts som sätter sig som beläggning i spridarna, det borde gå lika bra med lacknafta, jag kommer inte ihåg vilken typ bara, det finns några att välja på...
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En stor del av innehållet i de flesta spridarrengöringsmedlena är fotogen eller motsvarande, det behövs nämligen som lösningsmedel/bärare av de aktiva ingredienserna som gör rent spridarna.

Red-Line oils "SI-1", brukar fungera bra. (dryga hundringen)
Likaså STP:s silverflaska "Complete fuel system cleaner". (drygt 150kr)

Red-line kan man enligt tillverkaren, använda hur ofta som helst utan risk för skador på bränslesystemet eller motorkomponenter.
STP rekommenderar inte att man använder Complete fuel system cleaner för ofta...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.