AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.558

Vilka däck funkar bäst?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det har diskuterats i många trådar förut!! Men jag tar upp det igen!! :-)

Skall köpa nya däck, antingen till orginalfälgarna eller till nya 19". Står i valet och kvalet och hade bstämt mig för Bridgestone S-03PP men efter Z3 Magnus tips att dessa är mjuka i sidled, speciellt med nytt gummi är jag mer tveksam, vill absolut inte ha någon gungighet. Valet står mellan dessa 4 däck så om Ni har några erfarenheter av dess skriv gärna några rader.

Dunlop SP Sport 9000
Michelin Pilot Sport PS2
Bridgestone Potenza S-03PP
Pirelli P Zero Rosso

Dimensionerna blir 265/40-17 bak - 235/45-17 fram eller 275/30-19 bak - 235/35-19 fram.
jasså, det bli inte ett R däck istället :-) ???
det du listar är 4 premium däck. det blir lite äpplen och päron.
ska blädra ignom mina gamla tidiningar. bilsport hade nyligen däcktest, hoppas inte tjejen slängde den...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag har Pirelli P Zero på Jaggan. Inte Rosso dock, vet inte riktigt skillnaden, mina heter direzionale fram och assimetrico bak. Dimension 245/45-18 och 255/45-18.

Väldigt tysta och helt stabila, de högfartstester jag gjort i 250knyck har varit helt odramatiska.

Dock så skall dom enligt uppgift slitas rätt så snabbt. Det kan nog stämma att dom går åt rätt så fort men det är väl priset man får betala för att få dom tysta.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Har Potenza S- 03:or och kunde inte vara mer nöjd. Bra stabilitet även om de spårar en smula. Kan dock inte säga om det beror på bilen i allnmänhet eller på däckvalet, eftersom jag inte kört den med andra ännu.

Lite på samma tema, funderar på att byta däck själv snart. Några bra tips på bra (läs: oförskämt billig) leverantör eller vän med däckfirma?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har Dunlop Sp Sport 9000 på min och är nöjd med dom. Gillar inte heller gunghästar till bilar, men du är förmodligen ett snäpp värre......

/B
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Länk

Dom har ju ganska bra priser....
Sen var jag inne på HCJ häromdan här i Göteborg och dom hade oxo vettiga priser verkade det som.

Jag brukar faktiskt köpa begagnade däck... tycker det är goare att köra på dom när det inte e så satans mycket mönster... inte lika stor risk att dom blir gungiga då. :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beijnoff: Låter som om Du har Rosso bak och Nero fram. Jag har ju haft problem med Nero, men vet ej om däcken är en bidragande orsak, kanske skall avvakta tills chassit är och och testa med de Pirelli PZero Nero som sitter på.

Slitage... Mjae 1500-2000 mil tror jag de har rullat nu.

Magnus: Jo, de har VÄLDIGT bra priser, på Bridgestone tom bättre pris än min däckskrängare har som inköp (han har inga problem med att jag köper däck på annat håll och kränger på dem hos honom).

Tomas: R däck vore kanske det optimala. Frågan är bara vad milkostnaden blir.. Dyra däck som slits extremt fort..

/Caspar
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Utan tvekan nya Michelin PS2, absolut det bästa däcket som jag kört en E39 på. tyst, stabilt spårade inte och bra grepp runda och fina =inga vibbar, 275/18 245/18
Fick besök av en skåpny Porsche 997 häromdan där satt det Michelin PS2 , Porschen kom direkt från Gelleråsen och det hade funkat bra :))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Skall man gå efter "Man får vad man betalar för" så blir det Michelin, klart dyrast. Har haft dem bak tidigare och var ganska nöjd. BMW själva har ju med Michelin bland sina däcksval.

Kollar man in DackTest.com så får dock inte PS2 något vidare bra betyg...

Får väl köpa 19" fälg, så blir det så lite gummi att svajighet etc blir minimal och då spelar ju bara greppet roll = S-03PP...

/Caspar
Länk
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Ja dom S-03 jag varit med om har ju alla varit 17"....

Däckstest vet jag inte om jag skulle vilja lita på... jag menar... dom måste ju få pengar nånstans ifrån för att göra ett test... och undrar vilken däcksfabrikant det är som sponsrar dom mest... hmm... kanske den som får bäst?

/Magnus
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
På DackTest.com registrerar vanliga folk sina erfarenheter av däck så det är på de flesta däck 50-200 testresultat. Fast vad vet jag om det går att lita på dem? Tror iallfall att man får fram vad som är bra/dåligt på respektive däck (tyvärr är inte sidsvaj med bland bedömningspunkterna)

Det börjar faktiskt luta åt att jag testar Dunlop SP9000, de är bara sämre än S-03 på greppet på torr väg (där S-03PP är gröndjävliga) men dock dog tvåa. Kan vara värt att testa dem på 17 innan 19 åker på så småningom..

Någon som vet skillnaden mellan SP9000 och SP9090?? 9090 Är dyrare, men finns inte med på Dunlops hemsida..??

Vart kan man köpa R däck??
Om du ska åka gata är r-däck helt värdelöst. Du måste få rejäl värme i däcken innan det funkar riktigt bra annars är det snorhalt. Och du får i princip aldrig upp sådan värme genom att köra på gatan. Vill du ha ett riktigt bra däck för gata som är ett slags mellanting mellan bra gatdäck och r-däck ska du satsa på Dunlop Super Sport Race. Funkar bra även i regn och behöver ingen direkt värme för att fungera. Ligger även rätt prismässigt.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ok, men var köper man dessa mittemellan däck?? De finns ju inte heller i standardsortimenten?? Har faktiskt kollat på just det däcket som Du föreslår men inte hittat varken pris eller någon som säljer utanför banorna...
Jag rekomenderar Dunlop sp sport maxx har det på mina 19" helt outstanding.
Super Sport Race kan du köpa hos NB Gummi tel. 08-15 85 58.

Här hittar du lite info om storlekar samt övriga återförsäljare:
Länk

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hasso: Efter Ditt inlägg började jag fundera hur jag upplevde PS2 och det stämmer det Du skriver, helt underbara däck på alla sätt.. tills det börjar regna.. :-(

Däcken blir snorhala på våt väg. På torr skall de enligt testerna vara som Dunlop eller snäppet bättre men på blöt väg tappar de mest av alla premium däck.

Dunlop ligger trea på torr väg (1:a S-03PP, 2:a PS2) men absolut bäst på blöt väg. Det är lite läskigt när det slår om/finns blöta fläckar och greppet inte hänger med när man trycker ner 321hk/350Nm i en ganska lätt bil.

Skulle jag bara köra varma torra dagar och kanske lite bana så skulle nog Michelin-däcken sitta på, men jag använder bilen varje dag och det regnar ju en hel del i detta land och inte kan jag ta det lugnt bara för det.. :-)
BMW Kung
Varför inte prova khumo 712? jag kör på de både fram å bak och är jätte nöjd även i 230km/h. mycket däck för pengarna.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En anledning till att Kuhmo går bort Länk

Priset är definitivt inte avgörande, får loss samtliga märken ovan i 17" för under 8K totalt så det är billigt nog.
Jag kan varmt rekommendera GY Eagle F1 GS-D3.
De har de absolut bästa våtgreppet jag nånsin haft på någon däcksupsättning.
För omfattande testdata kika på tirerack, dock har även kundbetyg.

Länk
Länk
Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt det senaste testet som jag i alla fall läste i AMS, när de testade 17"-däck på en BMW E46, var det två däck som var snäppet bättre än de andra.

Det var Dunlop Sportmaxx och Pirelli P-zero Nero.

Pirellidäcket ansågs vara det bästa av dem alla, främst pga bra våtegenskaper.

Bäst torregenskaper hade Michelin PS2.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BoZton Grodan
Kan varmt rekomendera Dunlop SP 9000, är inne på andra omgången dvs jag har både fått nöjet att prova dom som helt nya & väldigt slitna.

// BoZton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.