|
|
|
|---|---|
|
Dogleg lådan till min M3 Turbo har blivit lite dålig... Efter bara 10 mils körning började den låta oroväckande. Ljudet blev värre och värre ju längre man körde. På slutet hörde man stor ljudförändring på bara en kilometer i lugnt tempo. Det käns helt frisk i synkringar och lägena är fasta. Men... Det låter som om jag har rakskurna drev på alla växlar. Vad kan felet vara? Jag själv tippar på att ett lager har gett upp någonstans. Jag har hört några som tror att det är ingående lagret? Jag kan inget om växellådor.... Är det någon kunnig här som kan komma med en kvalificerad gissning. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 | |
|
Låter den dåligt i 5:an också? Ifall inte är det säkert något lager i bottenstocken som gett upp. Det hade det gjort i alla fall för mig och ett drev i bottenstocken hade ätit ca 2-3mm i växellådshuset. /// Kristian |
|
|
Hmm.... med närmare eftertanke, så lät den nog inte illa på 5:an. Vad kunde det då vara sa du? Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Något av lagren i bottenstocken, jag tror det var nr 4 för mig om du tittar på länken. Länk /// Kristian |
|
|
ok. Går det att riva en sån låda, byta lager och sen smälla ihop den själv? Eller krävs det massa special verkytg, acvdragare mm. För att få i sär den? Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Lämna i väg lådan!..tex om du köper delarna från bmw så får du inte några mått på hur lådan ska schimsas ihop, pga dom säger att getrag ej lämnar ut dom uppgifterna och viseversa. Även om det kostar en slant så är det bättre att lämna iväg lådan än att chansa med schimsningen. Prata med Peder på Mobimech. Ett tips jag har fått ang den här lådan är att byta ut lagerna och då spec ingående lager till bättre/starkare lager då dom enligt tipsaren inte ska gilla vrid allt för bra. |
|
|
Nu har jag snackat med Peder på Mobitech! Troligtvis är det ett lager i bottenstocken som har gett sig... Men han tyckte att det lät lite skumt att missljudet ljudet kom så fort... Vanligtvis brukar det komma lite gran sen kan man köra typ 2000 mil innan man är tvungen att ta tag i saken. Han gissade på det nedre lagret i bottenstocken. Det som badar i olja. Tydligen är axeln lite för grov, så att innre ringen i lagret sväller när man monterar det. Då blir det för litet spel i lagret och det ger upp efter ett tag. Man kunde svarva/slipa ner axeln 0,02 mm för att åtgärda problemet. Det är tre lager som man byter. kostar ca 300 kr/st. Om han skulle göra jobbet 2500 :- + material. Problemet är att han inte har tid för än i November... (Ingen som har en fräch M5 eller 535 låda att sponsra med? ;) Slutkört för i år? :( Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Om du ska stoppa i en 535 låda så får du byta kardan. Om det inte är en sport låda. Och göra ett extra uttag för givarna i koplingskåpan. | |
|
Jag använder inte orginal givarna på kopplingskåpan. Jag kör ju med Autronic vetu! ;) Är 535 lådan längre eller kortare än M3 lådan och isf. Hur mycket? M5 3,8 lådan var ca 50 mm kortare än M3:ans. Men det gick att dra i sär kardan så den räckte iaf. Eller det var igentligen bara medbringaren på M5 lådan som inte var lika lång, det hade gått att bara sätta dit M3:ans också och skitit att länga kardan. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
En off-topic fråga: Vad har ni för växellådsolja i era lådor? Har ju en likadan i Alpinan. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| 535:ans låda är kortare, hur mycket kommer jag inte ihåg. men det kan vara mellan 50-100mm. | |
|
>Tryggve. Jag har kört med Castrol trans max. (Det som BMW häller i alla växellådor nu mera) Men jag tror jag ska börja köra med en lite "tjockare" rak olja. Det blir mer effekt förlust i transmitionen men det smörjer bättre. >1602T Är den bara 50 mm. kortare då kommer det funka. 100 mm. då blir det nog bekymmer... :-/ Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Ok, kör också på ATF (det var vad Jarls Bilservice slog i), blev dock lite osäker när jag läste att folk har haft problem med ATF i 265an. Enligt de gamla kvittona som följde med bilen har BMW slagit GL-4 olja i den. Vet inte vad som är rätt eller fel... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.