|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
FD-ormen - hur går det ??? Billy B10 , Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Jo, har inte brytt mig så mycket, tills nu! Har haft en del annat o tänka på, men ska lämna in en polisanmälan i veckan o försöka prata med FB. Men de var rätt omöjliga sist, hänvisade till självrisk på 5' hela tiden. Ska lägga lite kraft på det, har en del annat o tänka på också... återkommer. Till dess, snälla, låt mig veta om ni ser en Orientblå 317/5 huv till salu nånstans. Mvh: Zoltan. Den nya kärleken: Länk |
|
|
Bara nyfiken, vilket försäkringsbolag har du ? MVH JoMu |
|
| Länsförsäkringar | |
|
Enligt min lekmannamening så måste blomlådeägaren varit väldigt vårdslös eller gjort det med uppsåt för att man ska kunna kräva honom på ersättning. Man är inte strikt ansvarig för blomlådor. Har han gjort sitt bästa för att blomlådan ska sitta fast så har jag svårt att se att man kan nå upp till den vårdslöshetsgraden som krävs för ett skadeståndskrav. Det kommer garanterat att kosta mer i rättegångskostnader än vad huven är värd och eftersom det är ett "småmål" så står var och en för sina kostander (förutom ca 1200kr som du kan kräva av motparten vid vinst). Ska man ha advokat så springer det snabbt iväg till ganska stora summor. Rättsskyddet brukar ju ha en startsumma och sedan en procentsats vilket gör att det kan bli ganska kännbart. Man kan ju stämma honom och försöka förlikas innan förhandlingen. Går det till förhandling så tror jag man blir ganska fattig efteråt. Vad kostar en huv i Tyskland? det borde ju finnas ett stort utbud därnere och ska du ändå lacka om bilen så kan man ju köra med vilken färg som helst ett tag. Jag tror dessutom inte att han får någon kopia på polisanmälan eftersom det ärendet nästan garanterat avskrivs 5minuter efter att du lämnat in den. Det är inget brott som begåtts utan det är ett civilmål vi pratar om. |
|
|
Ja ja, fixar sig säkert. Han fick överhuvudtaget inte hänga upp nån låda enligt hyreskontraktet, därmed har han inte följt gällande hyresregler. Skit samma, skulle jag vilja ha bråk, skulle jag lösa det på annat sätt (det kanske jag gör nån dag), jag vill bara göra en polisanmälan, brott måste ju anmälas, jag skiter i ersättning som sagt. Vill jag ha pengar av han, finns det andra lösningar som just nu är inte värt att prova, pengar är minsta bekymmret just nu. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Problemet är att det inte är något brott att inte följa hyreskontraktet. Inte heller genererar det något automatiskt skadeståndsansvar. Det finns alltså inget att polisanmäla. Det enda det kan generera är en varning från hyresvärden och om det inte åtgärdas en uppsägning av lägenheten. Varför inte ta en deal med honom. Han lämnar sådana uppgifter till sitt bolag att han framstår som vårdslös och vållande. Du betalar hans självrisk som är betydligt billigare än den till bilen (brukar vara 1500kr). Fast det går ju inte om du redan startat en process via försäkringsbolag osv... Är du ärlig så går det inte heller... |
|
|
Daniel_73: Ska man vara riktigt petig så är det kontaktsbrott att inte följa hyreskontraktet. Så visst är det ett brott. |
|
|
Nej, "kontraktsbrott" finns inte... Det är vad man brukar säga när någon inte följer ett ingånget avtal. Det finns inget som helst olagligt i det. Alltså inget brott utan ett civilrättslig ärende och det är inget som varken polis eller åklagare kan befatta sig med. |
|
|
Ahh, honom går ju inte att komma överrens med, har redan provat. Han skiter väl i detta egentligen, det är ju hans kärrings låda... Men det bör finnas nåt som att inte värna om andras säkerhet eller nåt liknande, ska snacka med snuten i veckan, se om det finns nåt. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
"framkallande av fara för annan"... Men då krävs uppsåt eller en viss grad av vårdslöshet. Framför allt så genererar det inte automatiskt något skadestånd till dig. Har han trott sig satt fast lådan så går det inte att komma åt honom. Det är mer kraft i stormar än man tror. Så lagligt sett så är det ju bara att pynta självrisken på 5000kr eller fixa det själv. Grannen kan man ha roligare med... |
|
|
Daniel, det låter som du känner snubben? Jag säger det igen, jag skiter i pengar, behöver inte hans pengar. Grejen är: jag pratade med de om detta, då det hände, de lovade massor att hjälpa till, jag sa det att det är lugnt, jag får skylla mig själv lite att jag ställt bilen där (det är inte direkt förbjudet att stå där, inga skyltar fanns då osv. det går att dra ut på det hur mycket som helst). Grejen är ju att de körde en ful grej, de lovade att kolla med sin hemförsäkring, samtidigt som de höll på att flytta -vilket de aldrig sa i förväg. Jag ville inte bräka med de eller ha pengar, det var ju de själva som erbjöd att kolla, vilket de givetvis inte gjorde. Jag tänkte bara kolla med de efter de flyttat efter några månader hur det gick, om de lyckats ta reda på nåt via deras hemförs., då var han skitkaxig och spydig. Tänkte först, nu jävlar, men sen tänker man igen o igen, men han är på listan, den dan mitt liv vänder (må det inte göra det). Hur som helst, en anmälan kan man ändå göra, han har gjort nåt som han inte fick göra, hängt upp nåt som kunde ramlat i skallen på nån, tänk om det hade träffat min 2 åriga dotter, då hade jag varit dömd idag... Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Nejdå, jag känner honom inte. Jag vet inte ens i vilken stad du bor... Men kolla du med polisen så har du rett ut det en gång för alla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.