AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.764

Nu får man tydligen akta sig för Bilprovningen oxå ...

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Länk

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Helga
Skulle aldrig i livet låtet en "tekniker" varmköra min BMW.
Högt varv och låg växel. Det dummaste jag hört.
En motor skall arbeta jämnt på 2-2500 varv innan den är varm.
Här är verkligen chokladdrycksnamnet x 2 berättigat i allra högsta grad.
Både till den sk. teknikern och chefen!!

MVH Helgas man från västkusten.
Vadå? Jag brukar alltid varmköra genom att ligga på 6000 RPM på 1an de första 10 minuterna :D
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Var och besiktigade min mors 318 för två år sedan, hade tid kl. 9.00 och hade varmkört bilen innan, kl. 9.40 kom teknikern.
Varmkörde bilen genom att dra den på ettan till varvstoppet 3-4 ggr. Genom detta försvann det sista av förtroende jag hade för SBP.

Genom sin monopolställning behöver SBP inte erbjuda någon som helst kundservice, vilket tillämpas alltför ofta. Sedan kan man klaga hur mycket man vill hos stationschefen...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Konstigt. Enligt Jesperado som jobbar på bilprovningen just i Malmö så varmkör dom ju katten genom att köra bilen på en hög växel. Märkligt att distriktschefen säger anorlunda och dessutom fel. Självklart ska man ju inte varva en kall motor.

///Jesper

BMWCS #5494
Tigerr
vilken bilprovning äre jesperado jobbar på.? kanske ska ta dit bilen nästa gång, så den blir bra behandlad.
Helga
Såvida det inte var J(d)esporado själv som var den numera berömde varmköraren :-)

Tryggve: Agerade du inte mot chokladdrycken som drog din mors 318 på ettan?
Av mej skulle han jäklar fått veta att han levde!!

MVH Helgas man från västkusten.
Ja vad ska man säg,slopa monopolet NU!!!!!!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men alltså, de varmkör ju endast de bilar som inte passerar vid första avgasmätningen.
Att en motors oljor är varma är inte detsamma som att katten är tillräckligt varm. Den går inte att värma upp på tomgång, den behöver ett högt flöde av heta gaser för att komma upp i rätt temp. Detta sker genom att man håller motorn vid högt varv och helst inte obelastat. För att inte bli av med körkorten så måste ju denna varvning göras på låga växlar annars går det alldeles för fort.
Bilprovningen har inte möjlighet att värma upp motorn åt alla kunder, det är kundens ansvar att inte komma med iskall motor. Det skulle ju ta mycket längre tid för varje besiktning om de skulle behöva värma upp motorn först innan de gasar upp katten..

Sen att de kör vilt är ju en sak, men att de varvar ur era bilar får ni nog tåla eller välja att få ombesiktning på avgasvärdena.

/Christofer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En sådan händelse går inte att försvara på något vis, det är totalt förkastligt och ger tyvärr en dålig stämpel på hela företaget.
Att en olycka inträffar kan man aldrig gardera sig mot, men idiotkörningar av dylik karaktär hör inte hemma i yrket.

Vad distriktschefen säger om varmkörningar ska man ta med en nypa salt, han är inte tekniker utan just chef och därmed ansvarig för kontakten med pressen. Det finns lite olika tekniker för att varköra en katalysator, men höga varv med kall motor ingår inte i någon av dom. Det normala är som sagt hög belastning på hög växel, eventuellt kombinerat med en eller ett par uppvarvningar (inte till varvtalsstoppet då) precis innan mätningen då motorn ska vara varm...

Sedan ska man kanske inte låta en sådan här grej ta för stor plats heller, lite grovt räknat har företaget besiktat 20 miljoner fordon sedan nåt liknande inträffade senast, så det hör inte till vanligheterna eller något man behöver vara orolig för. Och det minsta man behöver oroa sig för är att just den berörda teknikern gör om samma tabbe...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

stefannorr
Ska snart o besikta bilen igen,sist ja besikta så var värdena lite höga så han drog en repa med bilen i sakta mak på typ 2 ans växel om ja minns rätt,har ju automat som är svår o varva upp.
Efter han kört ett varv runt besiktningsstation så var värdena perfekta,så min fråga är att är det de ultimata att köra typ en kortare sväng på typ 2 växel just innan man ska in om bilen i övrigt är normalt varmkörd.
Eller är de bättre ösa på sportläget?.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det bästa är som sagt att sträva efter maximal belastning. Hög växel och lågt varv, full gas och gärna lite mothåll med bromsen. Så fort man närmar sig vridmomentstoppen är det bara att växla och ge full gas igen. Alltså köra full gas på "för hög" växel.
På detta vis kan man varmköra bilen på minimal sträcka/tid och dessutom utan att komma upp i olämpliga hastigheter, 50km/h räcker bra...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.