|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Måsen |
Rubriken kanske är missvisande, men det är sådan karaktär på felet. Jag tor dock bilen bilen somnar, dvs lampan vid växelföraren slocknar. Men ändå... Det har hänt vid 2-3 tillfällen de senaste veckorna, när jag kommer ut till bilen (och öppnar dörren) så hörs ett svagt fräsande ur högtalarna, även navi-skärmen tänds svagt och batteriet är nästan dött. Jag tvingas då starta bilen med kablar. Om alla dessa fenomen dyker upp pga att batteriet blir dåligt av någon okänd orsak ellet pga av att flera funktioner inte "stängs av" vet jag inte, det känns så. Batteriet är bara några månader gammalt och väl tilltaget, genaratorn laddar osv. Det har visserligen blivit lite väl mycket småkörande de sista månaderna, men nog borde bilen (och batteriet) klara det en period, särskilt sommartid. Det verkar som "batteriurdragningsfelet" bara händer ibland, vilket gör det extra svårt att felsöka. Det finns ju ställen man inte vill bli stående på, så en lösning vore inte fel. Någon som har varit ute för något liknande eller har något tips? /Mattias |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du måsta alltid underhållsladda batteriet om du som i BMW språk "har en ogynsamm körprofil" spelar ingen roll om det är sommar eller vinter enda skillnaden är att batteriets kapacitet sjunker med 1% per grad under +20 eller nått sånt dvs 50% förlust vid -20 dvs kapaciteten försvinner ännu fortare. Bilan kan aldrig ladda ett batteri till full kapacitet, varje start du gör kan ta kanske en timmes körning att ersätta. Generatorn ger aldrig mera än vad belastningen som du har på+ lite till som blir över till laddning. Det är inte generatorns kapacitet som ger laddning, den kapacitetet tar förbrukarna utan det är tiden. Du kan köra bilen i 20 timmar i sträck så kanske du får hyfsad laddning, den kortkörning som du har är rena döden för batteriet som blir förstört och förlorar sin fullkapacitet dvs förmåga till full uppladdning. Så fort spänningen sjunker under 12,4Volt så börjar det hända underligheter,,ett fulladdat batteri ska hålla ca 12,7V. En laddning på minst 24 timmar med extern laddare lär du göra omgående. ///MVH Hasso Länk |
Måsen |
Ok, tackar för snabbt svar och sätter batteriet på laddning, pronto. /Mattias |
|
Hmmm, det verkar ändå märkeligt. Jag kör min BMW till o från jobbet varje dag (2 mil c:a) och det är inga problem. Och varför skulle en BMW vara känsligare för batteriurladdning än alla andra bilar? OK att kanske startmotorn har högre effekt, men att man behöver köra en timme för att ladda bilen efter en start låter för mig helt tokigt. Min gamla VW buss (från -69) klarar av att ta mig till jobbet, och ofta någon liten extrasträcka per dag (typ till affären) utan några som helst problem, och då sitter det en liten likströmsgenerator på 38A. Så nog tror jag att det är något annat fel.. -- Markus |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Markus. Här talar vi om moderna utrustningstyngda elektronikmonster som förbrukar mera än det fyller på och måste ha en batterispänning på minst 12,5 för fullgod funktion. Äldre bilar är inte så känsliga för en lägre spänning utan funkar ändå fast batteriet inte är fulladdat. Sedan är inte dagens nyare batterityp från -97-98 så bra på att lämna effekt på en längre tid utan lämnar hög effekt på kortare tid men laddas då ur fortare och tar längre tid att få fulladdade. De håller inte i 6-7 år som de gamla gjorde heller utan har en maxlängt på 3-5 år beroende på hur de skötas. Sedan tror många att generatorn krämar på så mycket den orkar för att ladda batteriet 140 A om det är urladdat, men så är inte fallet. ///MVH Hasso Länk |
|
Jo, att det är mer elektronik inser jag ju oxå (även om min buss är känd som elektronikmonstret i vissa kretsar), men även en ny bil måste ju kunna tåla att köras korta sträckor i en vecka utan att självdö. Om inte, så kommer jag inte att köpa en ny bil iaf =) Generatorn lämnar ju de ampere som är över efter att förbrukarna fått sitt, till batteriet. Kanske är det så att Måsen har ett för stort batteri som lämnar ifrån sig för mkt effekt för att starta, så att det inte hinner bli fulladdat under kortare turer? -- Markus |
|
Camaro |
Har presis samma problen att det nrusar i hög talarna ..... har hänt två ggr men då har jag upp märkasammat det och bara bröt strömen en stund så sluta det ...... men i går hände det en annan grej i stället för att radion inte gick att stänga av så gick den inte att sätta på, tv:n går men inget ljud det går att byta radio kanal ...... men fortfarande inget ljud! ...... kan det vara batteriet som spökar här med? |
Markus, Väldigt många 08.ttor lider av syndromet "ogynsamm körprofil" och får stopp på sina nya BMW mest vintertid. Men tycker man att man kan låta barnen kika på TV -20 minuter medan man shoppar och tycker det ska funka ändå :)) Om du kopplar en ampermeter i serie med generator så ser du hur den fungerar, den avger i stort sett inga ampere alls förrän du börjar belasta den med förbrukare och ger väldigt lite mera än vad den behöver för att hålla bilens försörjning igång. Så även om det står 140A så lämnar den inte det om den inte belastast med detta och ett batteri är ingen belastning för generator så det blir bara marginellt över för att ladda batteriet. OCh det är fortfarande enbart TID som laddar batteriet fullt. Varje start tar ca 1 timme för att återföra till batteriet till utgångspunken kör du 20 minuter med all värme lyse fläkar rumpvärme,.bakruta mm så drar det ur istället för fyller på batteriet, som nästa gång har ett ännu sämre utgångsläge, och nästa gång tär det ytterligare och blir ganska snart inte startbart alls. eller så börjar nödprogram och ABS /ASC som är den mest strömkrävande systemet i bilen indikera innan bilen laddar. som exempel. Och snart är det vinter så det är dags att börja se över batteriet. Jag har en bil som går 6 km varje dag , den får jag ladda två eller tre gånger om året för att inte batteriet ska ta slut och säkerhetställa att den har så mycket kräm som möjligt när det är -20. Batteriet mår inte bra att ha för låg spänning utan behöver få full laddning då och då, de lever längre om de underhålls på rätt sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Själv kör jag 3 mil till jobbet och 3 till när jag ska hem. Det tar mellan 15 och 25 min beroende på hur trafiken och vägarna är. Jag laddar mitt batteri ca en gång i månaden i genomsnitt, genom motorrummet, ej på batteriet direkt som sitter i bagaget. Hur ofta bör man ladda det, vad är rekommenderat? (Har ett 90A batteri) /Hammar |
|
Camaro |
Men va f_n ska man behöva hålla på och dalta som en gammal skit bil som inte laddar .......... Jag har nyss köp min 540 för en herrans massa pengar ...... jag gick upp några årsmodeller för att slippa allt krångel med gammla bilar. Tycker bara att det skulle vara lite mer genom tänkt ........ av kostuktörerna. |
|
Sakligt svar, hasso, jag tackar. Jag fick uppfattningen om att det var onormalt ofta som måsen (som startade tråden) fick batteriurholkning, men jag inser ju att en rejäl topladdning av betteri innan graderna når de delarna av celsiusskalan som är negativa, är en bra grej, samt några ggr under densamma säsongen. Sen att barnen vill kolla TV o sådär när man shoppar är ju iofs ett problem... Som inte jag har, som varken har barn eller TV i BMW:n (dock TV i bussen, men där har jag ju ett extrabatteri för att inte råka ut för detta problemet ;) Nåja.. åter till måsens problem, kan det inte vara så att han har ett alldeles för väl tilltaget batteri som inte laddas under de korta sträckor han kör (om han nu inte har problem med TV tittande och dylikt), och att det hade löst sig med ett mindre batteri kanske? bara mina 2 öre. -- Markus |
|
Camaro |
Intresant det som nämn ovan killen som starta tråden sägaer att han har ett 90Ah batteri ....... och jag som har samma problem her ett 100Ah batteri ........... ska i allafall sätta det på laddning i natt! och se om det blir bättre! ....... om man har tur kanske alla gismos börjar funka igen på USS Enterprice =) bara av att ladda batteriet. |
stefannorr |
Jag kör bara korta korta sträckor typ max 2 km till jobbet o hem 5 dar i veckan ,på helgen kan de bli en eller två mil o ibland längre,har haft bilen lite mer än ett år nu o bor i Luleå med 20-30 minus på vintern,har ju motorvärmare givetvis,ännu har jag inte haft problem men kanske dags kolla laddningen. |
Stefan.Motorvärmaren räddar dig :)) för övrigt tycker jag du ska cykla eller gå. :)) Ingen bil mår bra av dessa kortkörningar. ///MVH Hasso Länk |
Camaro |
Har laddat batteriet nu och nollat bilen genom att bryta strömen ..... men nu värgrar sterion och tv:n ge ifrånsig ljud det är helt dött ...... det än är att man hör ett knäpp i högtalarna när man stänger av tändningen eller skiftar från am till fm ........ blir knäpp det detta ........ vad är det för fel? |
stefannorr |
hasso> Jo ja vet,men har alltid älskat bilar,skulle nog klara mig med ett par bra tennisskor : ) men bilar är bilar..blir ju nån långtur då o då och sen är den ju så snygg o se på *L* |
Måsen |
En lite teori som stärker Hassos påstående är; problemen började strax efter att frugan slutade använda bilen till/från sitt jobb, ca 6 mil. Efter detta har det blivit väldigt mycket småkörande, det kan gå flera veckor innan bilen får sträcka ut ordentligt. Hon slutade i våras, kort därefter gav batteri nr 1 upp. Körförhållandena är ungefär de samma nu (med undantag för semestern, då jag rattade en del) med följden att batteri nr 2 har tappat kapaciteten. Jag ska ladda upp det riktigt nu, och kommer fortsatta med det med jämna mellanrum, hoppas bara inte batteriet tagit för mycket stryk redan. Skulle problemet kvarstå efter detta, så återkommer jag i tråden... /Mattias |
Måsen |
Batteriet i fråga är ett Exide 95 A. /Mattias |
|
Råkar jag ut för det så säljer jag min BMW per omgående, om det är pga de omständigheterna. Enligt mitt tycke så ska man kunna lita på att en bil startar när man ska till/hem från jobbet även om det är 15-20 km körning... Jag har haft 9 bilar innan BMW'n, alla äldre än -88 förvisso, men aldrig med såna problems, och då ingår två av de största biltillverkarna i sverige (ingan namn ;) med flera modeller och årsmodeller.. Och jag ska spara på alla mina gamla batterier om dom nu har en längre livslängd än nyare. Tycker det verkar vara en konstig utveckling dock, men Hasso verkar ju påläst och kunnig (ej ironi), så jag får väl tro på det. -- Markus |
|
Måsen: Jag fick igår ett 4 sidor långt mejl av en kille med liknade bekymmer och frågor om insomningsfunktionen. Han konstaterade att bil gick vid vissa tillfällen upp i "föraktiveringsläge" helt omotivert,. Han hade även på ett fördömligt sätt mätt upp vilströmmarna och det var helt OK i vaket läge och i sleep mode. Han ett eftermonterat originalarm som de monteradepå BMW tyskland innan han körde hem bilen. Föraktiveringsläge= lysdioden slutar blinka och lyser med fast sken, samt tydlingen så aktiveras även bilen. Jag har själv noterat vid tillfällen att larmlysdioden lyser med fast sken, och det inträffar när någon bil som är parkerad bredvid, där två personer sätter sig i och kör iväg. Då lyser dioden i ca 15 minuter så börjar den blinka igen. Om bilen går ur sleep mode till aktiveringsläge har jag inte koll på men förmodligen gör den det. Jag har ofta min huv öppen olarmad i garaget (katten håller till där) och när jag stänger den så aktiveras bilen. Så har man tex en feljusterad huvbrytare som ligger på gränsen så kan ev den påverkas av vibrationer, stark blåst så att bilen flera gånger går upp i föraktiveringsläge under natten tex. Killen hade nämligen satt Mamma som övervakare på sin bil och konstaterad att när larmdioden lös fast, så lös även dioden till växelindikeringen dvs bilen hade vaknat upp.Och ingen hade varit i närheten av bilen. Efter 15 minuter så gick den tillbaka till sleepmode. Navin brukar väl även tändas upp när bilen avaktiveras har jag för mig. Så det kan ju vara ett sånt bekymmer visst. Men killen hade även samma ogynsamma körning som du och bilen hade även stått still i flera veckor stundtals. ///MVH Hasso Länk |
Camaro |
Ingen som vet vad f_n som hände med ljudet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.