|
|
|
|---|---|
|
Kanske tillkommer en 318is-90 i samlingen ;).... men skulle vilja ha lite tips om vad jag ska tänka på.. snabbt... Som sagt.. vilka brister har 318IS... vet att dem kan ticka rätt friskt, eller????? vet att vissa delar är samma som 325:ans.. men motorn e ju inte samma ;).. vad kan va dåligt på den... bilen jag kolla på har gått 16000mil o bytt kamkedja.. nåt å tänka på där.. för övrigt e de väl allmänna e30 brister o kolla efter eller hur?? tacksam för hjälpen.. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* | |
|
Finns en 96 sidor lång tråd om just den bilen du funderar på i 3-serie forumet. Misstänker att det mesta står där. ;) |
|
|
jo ja vet... har kollat upp de innan jag skrev inlägget.. ingen svarade på min fråga, eller så missade jag nåt inlägg som gjorde de.. O den 96 sidor långa (318is erfarenheter elr) orkar man inte läsa igenom just pga de 96 sidorna ;)... därför ville jag ha svar rak så sak så att säga.. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
| missljud från bakklumpen, problem med motortemperaturen som vandrar som kan bero på tex termostaten som pajar, (ofta ej komplett is paket då föregående ägarna inte orkat lägga ut pengar på det som går sönder, tex frontläpp osv), kan vara knas med kamkedjan dvs sliten och ej bytt eller dåligt/felaktigt spänd, vad jag vet så tickar de mer sällan än M10 4an i E30 modellerna samt M20 6an. M40 är ju den nyaste tekniken du kan få i en E30 så slå till, jag letar själv och hittade en svart 91a som var intressant för 15000kr men var tyvärr lite för skabbig för min smak(spridd ytrost, ingen fronläpp, ej original fälgarna, inga verktyg i verktygslådan). Jag vågar påstå det säkraste köpet i hela E30 familjen, kanske den säkraste BMW som någonsin tillverkats mellan 1990-1991??? förutom M30 motorn då :-) | |
|
Tickande är EJ vanligt på M42 motorn som sitter i 318is-90 och framåt utan mer vanligt (nästan alla) M40 som sitter i 318i från slutet av 88... /Chrille |
|
|
ok.. så den ska inte ticka som tex 325:or gör.. men vadå ska den va knäpptyst eller.. som e36:or e...inte för att dem e knäpptysta men ni förstår, i jämförelse med 30 då ;)... hur vet jag om de e nåt knas med kamkedjan då... satt o tänkte på en sak.. vad e de som har gått åt hel***e i motorn ifall kamkedjan gått av.. måste va mer allvarligt än kamremshaveri väl, med tanke på att de e en kedja o så... men ifall vi utgår från att bilen har gått runt 16000mil, svart, relativt rostfri, o jag får med ett m-paket... hur mycket skulle bilen va värd på ett ungefär?? PS: har inte sett bilen än, ska göra det under veckan, killen sa att den va skitfräsch men ni vet ju hur de e ;).. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Främre vevaxel tätningen , är vanligt att den droppar olja , skador på tråget , sitter väldigt olämpligt till , för allt som sticker upp,termostaten är nämd , Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
| Mycket svårt att säga, alla bilar har sina små till stora krämpor, lågt miltal är absolut inte alltid säkert kort, men minst 15000kr borde den vara värd, upptill max 20000kr. | |
|
Om kedjan är sliten så rasslar det. Lyssna på motorn runt 3000 rpm, där brukar det börja rassla först. Det kan hjälpa att byta spännaren. Kostar några hundra och du byter den enkelt själv. Hjälper inte det så är det skenor och kedja som ska bytas. Kostar inte så farlig ti inköp men det blir en helt annan nivå på skruvandet. Om kedjan går av så kan räkna med att de flesta ventiler blir krokiga osv. Kedjan i sig vispar runt och kan ställa till det rejält om det vill sig illa. På den första generationens M42 (E30) så verkar det vara en svag punkt i kedjedrivningen, ett litet hjul som har dålig hållfasthet i "fästörat". DFetta har jag aldrig sett själv, utan bara lät om. /Anton |
|
|
ok.. så runt 15000-20000kr e den värd.. men alla 318is jag har sett e ändå rätt dyra... typ 25000 o uppåt ibland.. men då e dem rätt fräscha oxo.. på bild iaf... i övrigt ska bilen gå rätt tyst, o lyssna på kedjan vid 3000rpm... nåt mer.. ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Den jämna och fina gången i motorn får du aldrig i en 318is då den är 4-cylindrig. Kan vara bra att tänka på. Kolla så bilen är välservad. Motorn tar stryk annars. Det är frågan om en motor som måste varvas för att det ska röra på sig. Bra olja är a och o med andra ord. I övrigt är rosten fiende nummer 1 när det gäller E30. Men det vet du säkerligen redan. /Anton |
|
|
jo de där med rosten vet jag hehe.. man har lärt sig en del efter ett antal 325:or... en annan sak jag har tänkt på är att jag har läst att m42:an i e30:n e dåligt optimerad (fick ju fler hästar när motorn hamnade i e36:an utan motorändringar eller??).. om de nu e sant så e de väl inget annan som e lite "b" på M42:an i e30:n.. juste.... finns 318:is i diffad variant ;)... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
| Vet efter erfarenhet av tre isärplockade m42 att akilleshälen i motorerna är spännskenan/glidskenorna för kamkedjedriften. Kedjan är sällan dålig men skenorna slits/nöts ut och ofta kan man hitta plastdelar från dem i oljetråget med lite otur. Be att få byta olja på den och kolla efter plast och metallspån. Metallspån kan uppkomma från att slitaget gått så långt att kedjan nöter på skruvarna vilket den hade gjort på två av de motorer jag skruvat isär. | |
|
318is hade en lamellbromsad diff som tillval.Den är ytterst sällsynt och helt klart ett habegär på en sån. Den är lite speciell då det är lilla huset som är försett med broms. Detta gör att vikten är cirka 10 mindre än den lamelldiff som finns på tex 325. När M42 monterades i E36 så fick den en annan utformning på insugets övre del. Syns tydligt om du kollar. Detta bör göra lite på effekten. I E36 så upplevs även motorn som starkare i det lägre registret. Min motor är chipad och bör således inte lida av eventuella brister i mjukvaran. 157.2 Hk på Knutstorp där jag effektmätte min motor. /Anton |
|
|
anton lillsund: e de den där 500kr chippet från tyskland du har eller.. från hemsidan 318is.de eller nåt liknande... funkar den verkligen, vad har du gjort mer med bilen.... 157.2 hk låter väldigt mycket för en 318is... dessutom, hur ser man skillnad på om bakaxeln e diffad eller inte om man tittar på den??? johankihl: kamkedjan e bytt och glidskenorna också.. han sa att glidskenorna va bytta men jag hade glömt bort vad det hette ;)... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
xelerator: Ja chipet kostade mig 500 kronor med frakt från Tyskland. Vad menar du med "funkar den verkligen?". Min motor har varit chipad i drygt 1.5 år nu och motorn har alltid startat och aldrig tvekat. Har aldrig kört på annat än 98 oktan. Om det räcker för att fungera så, ja då fungerar detta chip ypperligt. Om effekten säger jag inte annat än att det var den siffran som redovisades vid effektmätningen. Jag har själv inget intresse av att veta effekten igentligen så länge allt fungerar som det ska. Övrigt trim begränsas till ett grövre avgassytem. Om diffen skulle vara utrustad med broms från fabrik så kan du leta efter en modellbeteckning på diffhuset där det förekommer "LS" vilket står för "Limited slip" jag tror att husen var märkta så. Enklast är nog ändå att hissa upp bilen och snurra på bakhjulen... /Anton |
|
|
Det står bara S på diffhuset men det brukar vara svårt o se efter en massa år i salt o skit på våra vägar. Som Anton skrev så är det bästa att hissa upp bilen bak o snurra på hjulen, snurrar de åt samma håll så har du diffbroms... ---- Länk |
|
|
de där med att snurra på däcken kan jag, men grejen e de att det blir svårt att få tag på nåt ställa som har fria lyftar... anton: de jag menade med ifall de verkligen fungerade var att jag vart förvånad över att man fick en effektökning... PS: om man har m-sidokjolar.. går det att lyfta upp bilen på dessa fria lyftar som vissa mackar har utan att spräcka kjolen... ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
xeleerator: Ok, ja då fungerar det tydligen. Om du ska lyfta så hjulen går fria så kan du väldigt enkelt göra detta genom att lyfta bilen bak med garagedomkraft under "diffklumpen". Lyft och snurra bara. /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.