AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.824

Vad kan ta skada? Tankningsfråga.

..om man tankar bilen medans motorn är igång? Är det farligt?

Mvh Dragolito
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Knappast...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ok! tänkte bara att jag ser jättemånga som tankar med motorn igång på vintern.

Mvh Dragolito
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Farligt och farligt....det är inte så hälsosamt att stå i avgaserna och tanka!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det borde vara en vtörre risk för att det ska ta explodera när man tankar med motorn påslagen. Liten, men det är väl ändå därför det är förbjudet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Varför/hur kan det explodera?

Mvh Dragolito
De finns en explosions risk när tankriggen inte är jordad ordentligt. Dvs explosionsrisken kommer av friktionen när bensinen rinner ner i tankröret. Detta är i huvudsak bara ett problem på båtar dock. Alla tankstationer har sina riggar jordade ordentligt.
Att bensinångorna skulle antändas av något annat än ren eld (läs tändare/ciggarett osv) är högst osannolikt.

Det är väldigt vanligt att man lämnar motorn igång när man tankar på vintern, och att de finns en lag kring att de inte är tillåtet har jag aldrig hört talas om.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det bildas lättantändliga gaser vid tankning och i en motor som går så sker det explosioner. Tändsystemet kan t ex vara dåligt med gnistor utanför förbränningsrummet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
explosionsrisk är fel ord ovan, snarare antändningsrisk.

Länk
Jag funderade faktiskt över den risken, men som sagt det är VÄLDIGT osannolikt. Lika stor som att när man röker i närheten av en bil, så skulle man lyckas antända bensinångorna från luftningen i tanken.

Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag har aldrig tankat med motorn igång!Och jag har ungefär tankat 42.000 liter bensin sedan 1976!
/A
Exempel:

om jag startar bilen i -15 kallt och har dåligt med soppa, och macken ligger 100 meter bort så behöver jag väl inte stänga av motorn för att tanka för att sen kallstarta den igen= SLITAGE!

Mvh Dragolito
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag ser det som en ren samvetsfråga, slita på den egna motorn eller på miljön, det är bara att välja. Miljöfrågan är den enda jag anser som relevant i frågan, några direkta risker för explosion eller liknande ser jag inte...

Jeppe

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Har en fundering angående Dragolitos inlägg. Just att man kallsatartat i -15 och sedan ska stanna och tanka 100m bort (i mitt fall vänta på polarn som åker med till jobbet). Har man motorn i gång hela tiden så blir den ju sakta varm för att lagom vid jobbet ha nått arbetstemperatur. Stänger man av den när man väntar på polarn/tankar 2-5min måste man starta en gång till med iskall motor.
Vad är då bäst för motorn?

Stänger man av den medans man väntar så behöver den ju inte alls gå lika många varv när den är kall.

Om vi just nu skiter i miljön och inte bryr oss om ifall kupén blir varm eller ej, vad är skonsammast för motorn?

Mvh micke
Jag tror att om man startar motorn vid -15 och sedan stänga av motorn om ett par minuter för att tanka bilen Och sedan starta motorn IGEN för att senare kanske hämta en polare vid hans hem 500 meter bort och stänga av motorn för att vänta tills han kommer ner, Och sen en start till där för att komma iväg! 2-3 starter på en iskall motor är väl att slita på motorn? Bättre att starta motorn och sen låta den snurra tills den blir riktigt varm? Motorn blir väl gladare :) KANSKE inte vid -15 :)

Mvh Dragolito

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det optimala är att motorn går alltid, alltså endast stängs av för service. Detta är ju naturligtvis inte möjligt med en personbil i vanligt bruk, utan man får anpassa gången efter omständigheterna och behovet. Att en kallstart sliter lite extra på motorn är allmänt vedertaget, men frågan är hur stor betydelse den där extra kallstarten har på en motor som ändå ska gå kanske 30000 mil under 10-15 år? Jag tror det är försumbart...

Vill man minimera antalet kallstarter tror jag en motorvärmare är en bättre lösning än att låta motorn gå på tomgång de få gånger man måste tanka med kall motor. Sedan kan man diskutera hur bra det är att varmköra en motor på tomgång, men det tar vi en annan dag...

Jeppe

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
En sak man kanske glömmer är att man kan få statisk laddning då man sitter kvar i bilen, om man låter bilen tankas själv genom att låsa bensinhandtaget.
När man sedan ska gå och stänga tanklocket osv. så kan det ske en elektrisk urladdning och antända gasen och en katastrof kan vara ett faktum.
Vet inte om det är så vanligt i Sverige, men i bland annat USA varnas det för sådant.
(De kanske inte har samma säkerhet som i Sverige??)
Om man inte laddar ur sig själv genom att ta på bilens chassi innan man tar i bensinslangen så finns risken där.
För hur många har inte fått stötar av en gammal bil när man ska gå ut ur bilen på vintern t ex?
...bara en tanke.
(Rätta mig om jag har fel)

/Hammar
Det går att räkna på energimängden som kan bildas i de gnistor som kan uppkomma när man laddar ur statisk elektricitet. Mestadels ligger den under den kritiska mängd som krävs för att antända bensinångor men särskilt vintertid är ångorna lättantändliga och olyckor har hänt. Samma sak gäller på kemtvättar där det hänt flera gånger att tyger osv som gnids mot varandra bildat gnistor som har antänt t.ex den kemiskt rena bensin som bl.a förekommer där.
En bil som står på tomgång kan (åtminstone vad gäller äldre modeller) lätt antända bensinångor. Gnistorna som hela tiden finns inne i fördelaren. dels mellan rotorn och de fasta kontakterna, dels mellan brytarna, räcker väl till för att antända ångor som eventuellt letar sig dit. Fördelaren är ingalunda gastät, men å andra sidan finns mängder av andra eldetaljer som kan framkalla tändande gnistor, i reläer, i brytare, i motorer, startmotorn inte minst osv. Som tur är förflyktigas ångorna snabbt utomhus, särskilt vid varmt väder.
Bensinen (och även andra icke ledande vätskor och gaser) i sig kan som nämnts skapa höga spänningar med risk för tillhörande urladdningsgnistor om den får falla fritt mer än några decimeter.
Gummislangarna på macken och på tankbilar osv är inte av vanligt gummi, de är halvledande för att avleda statisk elektricitet. Största risken uppstår när man häller bränsle från ett kärl till ett annat utan ledande förbindelse imellan och om man själv är välisolerad osv, antändning har skett flera gånger när personer har "slarvat" med detta. Visst lever vi i en spännande värld..))

FP
Ik
223
Ika
525i -88
Just det där om statisk energi har dom visat i myth-busters på discovery. Det krävdes mkt för att det skulle bli en sådan grej. Och dom sa även att det är större risk för kvinnor som ofta är så lata så dom sätter sig och väntar i bilen. ...=)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.