AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.871

Ställbara Koni dämpare...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har i dag lagt märke till att jag har ställbara Koni dämpare i fram på bilen. Vad är det man ställer? Styvheten eller höjden? Eller båda? Hur gör man i så fall?
Tackar,
Danne

- H U M A N R A G E -
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
tjena, jag hade koni på en firebird för ett tag sen. på dom var det endast styvheten som gick att ställa. man skulle trycka kolven i botten och vrida medurs eller moturs beroende på hur styv man ville ha dem. kommer tyvärr ej ihåg vilket håll som var vilket
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Man måste alltså plocka bort dem från bilen för att ställa dem?

- H U M A N R A G E -
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är lite olika på olika Koni-modeller.

De ställbara Gula Koni som jag hade på min förra bil, kunde man justera hårdheten på.

Den justerades genom att man vred på kolvstången som sticker upp i centrum av fjäderbenstornen. (under motorhuven)
Dessa kolvstänger hade ett spår som man satte en liten plastratt på och vred med- eller moturs för att justera hårdheten. När man justerat dem, tog man bort ratten.

Om man vred ratten moturs, blev de hårdare. Vred man ratten medurs, blev de lite mjukare.

Vissa andra Koni-dämpare kan man justera höjden på också...de enklare Koni-dämparna går inte att juster alls om jag minns rätt...

På Koni:s hemsida står det en del:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Man justerar ingen hårdhet på vare sig Koni eller några andra stötdämpare! Om de är enkelt justerbara så är det rebound (retur dämpning) man kan ändra och om de är dubbelt justerbara så går det även att ändra compression (kompression dämpning). Fjädringens hårdhet bestäms av fjädrarnas spring rate (fjäderkonstanten).

/RS2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Kan man på något sett se vilken modell av Koni som sitter på? Färg, modellkod?

- H U M A N R A G E -
Dandelue,

Om det är ett komplett Koni fjäderben så finns det ett produkt nummer instämplat på nedre delen men om det däremot är en lös insats så är det tyvärr svårare att se. Sitter det ett Koni märke på dem eller? Du kan ju alltid kolla i Konis produkt lista och se vilka olika alternativ som de har för just din bil. Det kanske bara finns en variant. Sedan har de anvisningar på deras site över hur man justerar dem.

/RS2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag har hittat KONI tratten man sjusterar med och kollat att det verkligen är de topparna på dämparna. Kan dock ej se färgen på dem eller om det rör sig om hela fjäderbenet... Men dämparna är det inget tvivel om...
:))

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Måste jag plocka bort dämparna från bilen för justering eller kan jag göra detta med allt monterat?

DANNE
Min bil:
Länk
Paap Reeder
... min lilla erfarenhet till M535:an är säkert min st 12 år gammalt men till den köpte jag Koni bak och ställde dem på "hårdast" d v s i princip stumma tyckte jag. TROR at dom var röda.
Varje potthål vibrerade i backspegeln.

Fick således riva av dom igen - bak är ganska lätt på en E28:a - trycka kolven i botten .... vrida och hitta "nyckelläget" ... samt således ställa dom på mittenläget.
Efter ett tag sålde jag dom och köpte original Bilstein gas från Gustavsson på Forza.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.