AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.214

MDS Audiophile 5.25" framsystem...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
...sitter i min bil från förra ägaren... Vet någon om detta är ett sjysst system? Har inte så mycket erfarenhet av MDS. Hade tänkt att montera mina 6.5" AMEGA Q comp 60 GOLD och ett steg, men om MDS:a är bra blir det bara steget. Vad tror ni? Blir ju mycket bättre bas i AMEGORNA.

- H U M A N R A G E -
plocka ur mds:arna, det behöver du inte ens fundera på när du har amegor liggandes. :) har haft mdsgrejor i min bil -kostar lite, låter... hmm lite MVH Johan
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Inget att överhuvudtaget fundera på, Ur med MDS och i med Amega. Skillnaden på dessa system är så stor att det inte går att beskriva. Med tanke på ditt yrke så är det absolut inget snack :)

Mvh
Per Edvinsson
Euro Car Parts
Länk
Robsarve
Ett tips kan ju vara att flytta bak MDS-erna i taket bak.

Rätt fort gjort och ger något roligare ljude än de som sitter där nu...

"DVD Audio? -Det är bara trummissar som vill sitta mitt i orkestern!"

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Gjorde så här...
I med Pioneer P-99 huvudenhet/ ur med Kenwood flipfront.
I med Amega Q-comp Gold 60/ ur med MDS.
I med AMPLE 4x90W slutsteg (bryggat till 2x270W RMS)/ur med orginal slutsteg.

Tror att jag skiter i högtalarna i bak... P-99 har ju ingen inbyggd effekt och steget är ju bryggat. Dessutom har jag hunden i bak och hon behöver ju inte ha musiken direkt i öronen.
Låter kanon.
Ska kolla på hur jag ska dela det hela. P-99 har ju aktiva delningsfilter så man kan leka lite där. Någon som har lite förslag? AMEGORNA är rätt stryktåliga... så dom kan man dela ganska lågt.
Danne

- H U M A N R A G E -
Robsarve
En gissning är högpass på 45-55 Hz, men det är rätt lätt att lyssna in.

Med ett så kraftigt slutsteg och en P99 hade jag lätt delat Amegakitet helaktivt istället. Tidskompen och kontrollmöjligheterna väger upp den förlorade maxvolymen.

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Erik,
Har pratat med Micke på AMEGA och han rekomenderar att man använder sig av deras passiva filter samt P-99s aktiva. Sen så kör jag ju inte P-99 i pro läge med ett slutsteg, så tidskompen funkar inte då.
Förutsättningarna att få till perfekt akustik i en E34 är ju inte direkt briljant , så tror att tidskomp är lite overkill. Om man ska gå så långt ska man nog bygga om rätt kraftigt för att få helt tätt och rätt luft volym till Amegorna. Har du några förslag med tanke på vad du jobbar med?
Danne

- H U M A N R A G E -
Robsarve
Micke har haft lite bus för sig med de passiva filtren till Q-compen, men det är mest diskanten som behöver tämjas...

Var lite oklar, sorry för det. Det jag menade var att köra 6:an aktivt delat via p99 (ställ över den i PRO läge -nu! :-) och diskanten via passiva filtret (du sätter P99:ans "high" filter på lägsta möjliga frekvens (2,5 k?) och 12 dB så skall den inte märkas). Då får du möjlighet att tämja den besvärliga akustiken på bästa sätt.

Antar att sexan sitter i orginalplats, kickpanel. Dämpa friskt och bygg en stabil baffel. Inspiration finns här:
Länk

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag hade en P99:a i min förra bil, med amegas 5,25" Q-Comp midbasar och kan bara hålla med Erik, kör PRO-läget och använd tidskompenseringen och aktiva filter. Efter att ha ställt in tidskompenseringen rätt så ville jag aldrig vara utan den. Amegas 5,25" tål mycket stryk, och 6,5" lär ju inte vara sämre. Jag använde 80 Hz delning för det mesta, men 50 Hz gick också bra, förutom att jag fick en aning missljud från baffeln då, vilket gjorde att jag mestadels använde 80 Hz. Elementen tålde det utan problem. Subben jag hade var gjord så att den skulle gå lätt att plocka ur skuffen om lastutrymmet behövdes. Utan subben i så körde jag oftast med 50 Hz delning på 5,25orna.
Amegornas orginalfilter delar diskanterna ganska högt, så det går bra att välja en låg delningsfrekvens för diskanten i P99:an, utan att det stör amegas passiva filter.
En av de bästa sakerna med Amega är att man kan ringa Micke och fråga. Han är hjälpsam, men det har du säkert redan märkt.
För hemmahögtalare är nog i de allra flesta fall passiva delningsfilter att föredra (om de är rätt konstruerade), förutom vid riktigt låga frekvenser. I en bil är läget lite annorlunda, pga den särpräglade akustiken, vilken i alla fall till del kan kompenseras lättare med de justeringsmöjligheter som P99an har.
Robsarve
Just det, det är sexorna du har, hp på dem är typ 30-35 Hz. Fick för mig att det var femmorna du hade när jag svarade innan.

Just Q-compen har ett icke-linjärt filter orginal för att passa de diskanterna, och rent tonalt låter diskanterna klart bäst genom de filtrena, eftersom man har svårt att uppnå detta med aktiv delning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.