|
|
|
|---|---|
|
Varför kallas inte nya 630 coupén för 630Ci utan 630i? Är väl bara motoralternativet som skiljer från 645Ci, eller? /danjo | |
| för att jämna siffror står för coupe..det är i alla fall va ja tror | |
|
intressant är även att nya 630i har 258hk enligt BMW Sverige. Betyder det då att det är den uppdaterade M54 maskinen med valetronic som sitter i nya 630i? MVH // Harris |
|
| DanJo - Vet inte var du hört att den heter 630i - modellen heter nämligen 630Ci precis som sig bör. | |
|
Det verkar vara en felskrivning på BMW Sveriges hemsida. I Tyskland heter den då 630Ci. MVH |
|
| Mycket märkligt... Tittade på www.bmw.de och på vissa ställen står det "630i" och på andra ställen "630Ci". Kan det vara så att de har svårt att bestämma sig?? | |
|
Både bmw.se, bmw.de och bmw.com säger 630i och 645Ci så det verkar vara den officiella beteckningen. 8-serien använde Csi, Ci och i beteckningarna trots att alla var coupéer. Är det kanske ett sätt att profilera 645 gentemot 630 lite grann? |
|
|
Tycker att det är ytterst märkligt av BMW att profilera på detta sätt. Är ungefär som att 760i skulle heta 760iA och alla de andra bara 7XXi. Bara för att det är den bästa modellen för tillfället. Skulle vilja ha en förklaring av en BMW AG person. |
|
|
Modellen heter 630Ci men av någon anledning kanske för att få mer uppmärksamhet så kallade BMW den 630i innan premiären men på bygg din bil på den Tyska hemsidan heter den 630Ci och jag kan inte se att den inte skulle heta det vore väldigt fånigt men det kanske ligger i linje med att lägga ner M3 namnet och börja om med M4? Mvh Stephan |
|
Helga |
När det gäller motorn så är det den uppdaterade/nya 3.0. Ökning 27 kusar. Gäller att hänga med Ingolstadt. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Tror tyvärr att det är tyska 'bygg-din-bil' som gjort misstaget att kalla den 630Ci. Alla övriga officiella BMW-sidor kallar den 630i. Kanske man går ifrån C=coupé för att det skapat missförstånd med att C=Cabriolet? Låter dock inte troligt eftersom 645Ci finns kvar...... Kanske får vi i framtiden se 430i med tilläggen coupé eller cab, där 4-an indikerar 2-dörrars kaross. |
|
Evol-79 |
430i ? Tror ni inte Mercedes vill ha den siffer kombinationen för sig själva? Fast å andra sidan så har de nog ingen 430 just nu och även Lexus har en 430... |
andha45 |
Enligt diverse tyska prognoser kommer nästa 3-seriekupé heta 425-430 etc. 435dA - visst låter det lite konstigt. |
|
420i -det låter som en Rover... Att döpa 3-seriens coupé/cab tycker jag bara är att röra till saker och ting. Jag förstår inte vad man vinner på att ha ännu en serie i programmet. Fortsätter det så här så kommer väl BMW snart att ha ett lika förvirrande modellprogram som MB med ett dussin modellserier som i många fall överlappar varandra trefaldigt. Mvh. |
|
|
jo ibland blir det lite knöligt...med bettekningarna..... ///325/// |
|
andha45 |
bmw_chrille: håller med. För fem år sen kunde min pappa alla merca-modeller tror jag (normalsvensk, inte spec. bilintresserad). Förutom att jag ej vet när ML bytte namn till M (eller har den gjort det) så har jag tappat kollen nu. Hoppas BMW håller sig lugna. |
andha45 |
Såg en tysk BMW-Broschyr idag. Rubrik: 630i 645Ci =) |
|
Var ju likadant med E31, den hette först 850i för att sedan byta till 850CiA då den fick M73. Det är inte alltid logiskt :) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Stephan735i: ...men det kanske ligger i linje med att lägga ner M3 namnet och börja om med M4? Vad jag har läst någonstans så kommer BMW göra en M3 som är en coupé trots ojämn siffra. Namnet M3 var för inarbetat vad jag förstod. Men även en M4-cab planerades med plåttak. Läste på internet för någon vecka sedan så källan kan mycket väl vara att ifrågasätta. |
|
| Hittade! Länk | |
|
645Ci ersätts av 650i med 4,8-liters V8 på 367 hk i höst. //Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.