AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.445

Vart köpa Ground Controll Camber/Caster justering?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har äntligen hittat produkten jag vill ha, om jag fattat det rätt skall E36 M3'ans camber/caster plattor fungera på Z3.

Ground Controlls plattor ger riktigt justering av både camber och caster både fram och bak. Bara ett problem.. De rackarna har ingen mailadress och ingen info om var man kan köpa dem. Någon som vet någon åf på denna sida av havet?? En sänkning på 2" ger en förändring av camber med drygt 2 grader och det ser ju knappast bra ut och fungerar garanterat sämre..

Några bilder på installationer..

Länk

Länk

/Caspar
Länk
Kontakta Joe på Hyper Turismo Racing i England om du vill slippa moms mm annars kan du kontakta Jay på Ground Control om du vill köpa direkt av dem i USA. Kolla också in Ground Controls nya web site.

HTR Web: Länk
HTR Mail: htr-sales@hyperturismo.com

GC Web: Länk
GC Mail: donfeen@ground-control-store.com

/RS2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
T O P P E N ! ! ! ! !

Tusen tack RS2

/Caspar
Länk
Kolla även in nedanstående tråd för lite mer info samt några detaljbilder på ett E36 Koni coil-over kit ifrån Ground Control med camber/caster plates. Jag vet inte hur det är med Z3 M Roadster men till E46 M3 så har de två olika versioner. En "street" version med gummi lagring där endast camber är justerbart och en "race" version med monoball där både camber och caster är justerbara.

Länk

/RS2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag har inte blivit helt klok på om "street" versionen har caster justering. Det jag vet kommer att bli uppfuckat iom sänkningen är ju camber och jag har inga planer på att ta ut denna bil på bana (vill nog ha ett tak på bana) så det kanske räcker.

Köpte Du hela kitet med Koni dämpare? Jag antar att det är Dina bilder i den andra tråden. Har precis beställt H&R Coilovers till bilen, fast det går nog att avboka om det inte fungerar ihop.

Sänkningen/uppstyvningen handlar mest om att få bilen att bete sig vettigt vid hård körning, orginal är lite väl komfortbetonad för min smak...

Nåja, jag har dragit iväg ett mail till dem med lite frågor (tack för länken till deras nya sida, den gamla innehöll ingen mailinfo..)

/Caspar
Länk
Caspar,

Tyvärr så har jag ingen egen erfarenhet av Z3 M Roadster. Nej, det är inte mina bilder på E36 GC kitet men Z3 M kitet lär se likadant ut. Det var därför jag postade länken ovan.

Det jag skulle kolla upp först det är vilken spring rate som fjädrarna har i H&R kitet och se om det är några andra som har erfarenhet av detta kit på just din bil.

Om det hade varit till E46 M3 så hade jag haft många åsikter och tips. :-) Det som kompisar har berättat är att Z3 M är väldigt känslig bak för vilka fjädrar man använder.

/RS2

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jo Z3'an är väldigt känslig överhuvudtaget... Problemet som uppstår med för hårda fjädrar (och dämp för den delen) bak är att karossen pga att den är öppen är ganska mjuk (nåja, inte som en svensson bil men...), speciellt i "midjan".

Jag skall in med butt-struts och body-brace från Strong-strut (främre fjäderbensstag sitter redan på plats), liksom kraftigare kränghämmare från H&R. Så det blir lite svårt att avgöra hur hårda fjädrar som är lämpliga... Jag får hålla tummarna. :-)

Det är samma kit till Z3'an, det är ju en E36'a i grunden.

/Caspar
Länk
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Caspar: Vad har du för fjäderbensstag fram?!
Jag har ett som ligger o väntar på mig hos MH Styling men fick mail från ett stylingbolag i tyskland att det fanns risk att främre fjäderbensstag fram på Z3 med 6'or innan -99 gjorde bucklor i huven.
Inte nåt du eller någon annan har varit med om eller hört talas om?

/Magnus
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Hittade ett gammalt inlägg där du redan svarat på min fråga :)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vet ej vad det var för inlägg, men iallafall när man köper Strong-Struts följer det med lite lera att klämma in mellan huv och fästet innan man monterar för att kolla att man har tillräckligt med utrymme.

Problemet blir om huvet är "nedskruvad", den går ju att ställa in i framkant.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hittade den här gamla trden :)
Caspar.. fick du på dina caster/camberplattor på bilen någon gång och isåfall... blev det bra ?
Highway Star: jag såg hans inlägg från 20 Februari i en anna tråd om att nytt chassi står högts på önskelistan så jag antar att det har inte hänt än, Caspar är så tyst på forumet så jag antar att han inte har tid med bilprojekt heller ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Skulle gärna vilja prova dom där grejjerna. Har ju ett Schnitzerchassi på min kärra så den är lite nedsänkt vilket ger något dum cambervinkel..
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Här är lite lösningar på camber problem: Länk eller Länk eller Länk

Z MMM Coupe
Länk
har magic camber så det är bara att ringa till närmaste butik så tar de hem rätt dim
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Nackdelen med Magic camber är att fälgarna tar i fjäderbenet när man har lite bredare.

_______
//Niklas
hur breda fälgar ska man ha då

det finns en orginal camber instälnings bult med det här order nr 07119900587
nu äntligen har de kommit men vilken besvikelse det sitter M12 orginal bult om jag inte har fel och de som jag fick från bmw var M10 bultar (m.a det blev ett litte spel så man kunde spänna litte)så enkelt gjorde bmw själv men det blev inte ricktigt bra.
hur mycket går det att justera med originalbuilten egentligen?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hur mycket gjorde camberplattorna? Hur mycket kunde justeras?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.