|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
bustorp |
Det har skrivits mycket både positivt o negativt här om MrCap, Ditec, Sonax, Hagmans m.fl lackskydd men ytterst lite om AutoSmart/Smartab´s produkter. Vad finns det för erfarenheter om deras grejor här på forumet tro? Har vi några kloka "putsnissar" som har provat? Själv har jag använt uteslutande deras lackbehandlingsprodukter under drygt 10 år nu och bara haft goda erfarenheter av dom, allt ifrån Grafter till Platinum. Glans, hållbarhet, användarvänlighet, utbud. Inga problem. Har jobbat mycket (snart 30 år) med rekond både som anställd o på frilansbasis samt som hemmapulare så jag tror jag kan detta området hyfsat bra. Jag vill påstå att AutoSmart´s Silver Seal slår vissa välkända o dyra flerkomponentsskydd i både glans o hållbarhet. Förutsatt att man sköter bilen som man ska och inte tror att den är oförstörbar bara för att den har ett lackskydd. Då funkar ingenting. Några som har andra erfarenheter av AutoSmart/Smartab? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
bustorp |
Länk för dom som inte känner till så slipper ni fråga. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| Jag har varit en hängiven kund av deras produkter i flera år,har haft stor hjälp av deras Easy Cut kemisk rubbing. | |
|
Jag har 5-6 flaskor där hemma, från Buffer 2000 till Platinum. Alla produkter har gett förväntat resultat och inte lämnat något övrigt att önska. Enda smolket i bägaren är att Platinum inte klarar vinter. Det gör för övrigt inget annat "vax" jag provat heller. Det som händer när jag pendlar på en välsaltad E4 är att det sätter sig svarta ränder över exempelvis huven där spolarvätskan har runnit. Denna smuts går inte att tvätta bort med mindre än att man tar till medel som löser upp vaxet. Klarar Silver Seal vinter? Jag har tänkt testa något "lackskydd" denna vinter men har inte bestämt om det blir AutoSmart eller Lahega. |
|
bustorp |
Adelson: Om Silver Seal klarar vintern beror mycket på dig själv och det underarbete som du lägger innan du "sealar". Det är mycket viktigare än vad många tror. Det är ju inte bara AutoSmart´s produkter som är sådana. Jag har "sealat" mina egna bilar i många år och tvättat i snitt 1-2 gg/v under vintern o 1 gg/v på sommaren. Har jag kört i mycket salt så sköljer jag av nederdelen (går bra med ex. vattenkanna) medan den fortfarande är blöt så att inte saltet fastnar så hårt. Tvättar gör jag med ett bra vaxschampoo, givetvis ALLTID för hand o ev. någon enstaka gång även med Power avfettning under vintern. Avrinningsegenskaperna blir självklart sämre med tiden (som med alla lackskydd) men glansen blir definitivt inte sämre. På våren gör jag en rejäl tvätt (inkl.AutoSmart´s avfettning) och lägger på Mirror Image eller Platinum och likadant innan nästa vinter. På det viset så sliter man inte så hårt på "sealen" under vintern/sommaren utan mer på vaxet och då räcker det om man "sealar" med ca. 18-24 mån. mellanrum för att behålla samma glans hela tiden. Det finns säkert andra sätt som kan vara bra men detta FUNKAR om man gör det ordentligt. Bevisen står i mitt garage. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Att underarbetet är viktigt för toppskyddets prestanda erfor jag tidigt i mitt intresse för bilvård. Numera är alltid mitt underarbete absolut tillfredställande enligt min uppfattning. Jag kommer att prova något lackskydd snart, men att lägga tex Platinum ovanpå som Smartab rekomenderar är jag tveksam till. Det verkar ju vara det som blir missfärgat. Nåja, vi får se vad jag lärt mig efter denna vinter. :-) |
|
bustorp |
Det som gör att det blir svårare att tvätta bort på huven är nog inte Platinum eller vad du än lägger på som är skuld till utan att huven blir varmare än resten av bilen och därigenom torkar skiten in fortare o kraftigare, tror jag. Det räcker ju med att du stannar vid ett trafikljus eller för att tanka för att huven skall värmas upp åtskilliga grader. Då spelar det ingen roll vad ditt lackskydd heter, det fastnar ändå. Fastnar det lika friskt på taket förresten? Du kanske tvättar för sällan..:) BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag tycker nog att det sitter lika hårt på taket och på framskärmarna, fast mängden är ju mindre förstås. Jag tvättar bilen en gång i veckan. När jag väl har tvättat bort skiten en gång så fastnar det inte lika jävligt igen. Det jag har tagit till för att få bort det är petroleumbaserad avfettning eller Turtle's supertvätt. Även Platinum löser smutsen väldigt lätt. Det verkar alltså som den nakna lacken, dock välpolerad, står emot skiten bättre än vaxet. Senare hälften av förra vintern körde jag med supertvätt och då vet man ju att inget vax är kvar, men bilen var väldigt lätt-tvättad och blank. Dock lär ju inte vaxskyddet som supertvätt ger vara så bra. Därför skulle jag vilja hitta ett lackskydd som står emot smutsen, och som man kan använda lite mildare tvättprodukter på så att det sitter kvar. |
|
| Det kanske är min spolarvätska som är giftig föresten?! :-) Jag kör med Biltemas. | |
bustorp |
Testa en annan spolarvätska. Jag har erfarenhet av t.ex. Statoil´s som nästan etsar sig fast på vindrutan när den är varm så att man får polera bort den. Det går alltså inte att tvätta bort med något medel som jag har hittat (nu får jag väl någon Statoilanställd på mig). Alltså fullständigt livsfarlig, så prova dig fram. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag fick 3 flaskor med Produkter ifrån denna tillverkaren men är inte direkt hemma på sådanthära med polering. Visst har jag gjort det några gånger med bra resultat men inte med dessa medlen. Medlen jag har är: Platinum Mirror Image Silver Seal I vilken ordning ska dom läggas och med vad för sorts maskin (Jag kan låna riktiga maskiner). Vad ja gar förstått så ksa det poleras med Mirror Image och en Festo maskin föratt sedan konserveras med silver seal med Cyklo? (har jag för mig den heter) maskin föratt sedan avslutas med Platinum som läggs med en Cyklo. Stämmer detta tillvägagånssätt eller är det något annat sätt jag bör göra det på eller annan maskin? |
|
bustorp |
Låter väl ganska riktigt tycker jag. Låt gärna SilverSealen sitta på över natten (tunnt, tunnt lager) innan du torkar av den. Kan ge lite bättre härdning/livslängd (ej "vetenskapligt" bevisat dock, bara egen erfarenhet på ett drygt 100-tal bilar). Ingen nackdel om det är hyfsat varmt i garaget. Vänta ca.2 veckor innan du lägger på Platinum (tunnt lager) för att Sealen ska hinna "härda" färdigt så ska du se att det var väl värt jobbet. Förutsatt att du har varit noga med underarbetet förstås...;=) BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag är ingen riktig "putsnisse" men jag gillar ha bilen blank och fin!!! jag använder Sonax för det mesta.....och turtle vax om sonax är slut!!!! ///325/// |
|
|
Jag använder polervätskan Complete först för polering, sedan lägger jag på Mirror Image, som är mer ett vax än polermedel, med cyclon och på detta Silver Seal. För min del funkar denna kombinationen bäst på dom flesta bilar. "Gasoline in the veins!" |
|
|
taunus- Completen tycker jag knappt tar ngnting...kanske om man skulle göra en 1 år gammal bil. Eller vad har du för erfarenhet? //Calle |
|
|
Completen polerar ordentligt först när man fått upp värmen. Det kräver sin tid, men blir väldigt bra i mitt tycke. Jag kör med en Flex-polermaskin på ca 1300-1500 varv/min, och jobbar på en liten yta tills medlet "smular" sig. Jag har inte provat samma system med Mirror Imagen, men jag ska prova och återkommer. Vad är ditt alternativ, Calle? "Gasoline in the veins!" |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
tjena, jag använder nästan alltid finesse-it från 3m ihopa med festo polermaskin sedan mirror image eller platinum med cyclo. jag har jobbat med det i ca 5 år på heltid, numera som hobby |
bustorp |
Bra Daniel, med nya produkter här. Hur funkar Finesse-it i förhållande till andra liknande polermedel? Jag har inte provat det och vill gärna därför ha lite feed-back innan jag köper. Vilka liknande produkter jämför du med? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
i styrka kan man väl jämföra det med complete ,det ska köras med värme inte mängd. kletar inte så mycket. |
DA 245 318d Touring -10
efter polering med finesse torkar jag av med ett rengöringsmedel som heter eradicator och säljs av carbrite |
bustorp |
Jag har väl inte de bästa erfarenheterna av Complete kan jag ju säga men jag förstår vad du menar. Det fordras en hel del värme (1100-1300 varv med liten trissa) för att uppnå bra resultat och är därför inget att rekommendera till den ovane. Svagare än R3 men kanske lika eller vassare än Prime Cut eller Easy Cut vid "normala" temperaturer? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.