AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.489

Polera/fina till Trä inredning?

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Min 540iA Touring (E39) har gått ca 14.000 mil, vilket innebär visst slitage på inredning m.m. (Även om min är i fint skick!)
Men jag skulle vilja polera upp/fina till träinläggen i inredningen lite, och undrar hur jag skall gå tillväga?

Är det äkta trä, med nån lack över eller?

N¨ån som har tips på medel/metoder?

/Jocce

Forum för digitalfotoentusiaster:
Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag brukar köra Sonax hårdvax på min mörka träinredning. Resultatet blir hur bra som helst.
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Kör med Vinyl polish över hela rasket. Blir kanon.

gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Jag skulle rekomendera Sonax poliish/hårdvax, beror lite på hur mkt repor som du har. Väljer du polishen så rekomenderar jag att du aktar all plast som är över resp. under listerna för det kan bli ett aber att avlägsna polishen från dessa om man får ngt på dem. Men det skall inte vara ngt problem om du är väldigt snål med medlet för då kan man få styr på sakerna.

Vinyl glans eller liknade vet jag inte om jag är så glad för, lämnar bara en fet hinna, och luktar inget lustigt.

Annars kanske man skulle snacka med ngn som har ordentlig koll på detta med trä behandling etc, ngn som är insatt i engelska bilar t.ex. Vad vet jag.
to
268
tooon
325ix -07
Eftersom dessa lister är klarlackade skulle jag rekommendera dig att polera med exempelvis Sonax bilpolish som nämnts ovan.
Är de väldigt repiga kommer det dock bli svårt att få bort för hand.

Mvh
/ Peter
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Jag tror inte det är trä överhuvud taget utan enbart plast.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har inga tips, men skulle bra gärna vilja veta om det verkligen är trä! Är det någon som VET??

Vissa vinklar som delarna har, är borde vara svåra att få till i trä, tänker framför allt på listen ovan handskfacket på min E39:a. Närmast dörren har den ju en käck liten vinkel som borde vara fasligt svår att få till i trä, varför man misstänker plast.

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är tunna träfanerbitar som sitter monterade på metallstomme! Träfaner är mycket formbart om man använder rätt process.

Däremot är det ganska mycket klarlack ovanpå träfaneret.

Med andra ord kan du behandla ytan som en lackad yta.
Polish går med andra ord att använda för att få bort mindre repor.
Är det stora repor som går djupt, kan det bli värre. Då kan du behöva slipa ner klarlacken och lägga ny dito..

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.