|
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk. För ett tag sedan fick jag ett 1cm stort dörrinslag på höger bakskärm. (bmw325CI cab)... Gjorde polisanmälan och skickade in allt till försäkringen, fick svaret att lämna in bilen på plåtverkstad å få det lagat.. Jag lämnade in bilen på bmw group / Gbg, killen som jobbade där inspekterade skadan och tog foto m.m... Hans svar var att slå ut bucklan sedan slipa rakt och få det lackerat, altså skadan låg på linjen, ovanför tanklocket.. Han sa det är bara överdelen som lackeras, INTE hela bakskärmen.. Okej sa jag då, nyans skillnad? Blir det nåt sånt? Neeej absolut inte, svarta bilar så syns det INGET... Jag frågade 3ggr om det blir nyans skillnad, och varje gång ett nej... Åkaj, vi kör på detta... Lämnade in bilen nästan 2veckor, fick den i Fredags.. Resultatet: bucklan är borta. Dom har lackerat om hela bakskärmen som INTE fick göras! Det är STOR nyans skillnad, jag putsade upp höger dörren för å se ifall man kunde få lite större glans på lacken, men icke... Nu har jag altså en högerbakskärm som är ljusare än alla andra delar av bilen! VAD skall jag göra? Jag sa det till en annan kille som jobbade där att jobbet accepteras inte. Efter att han inspekterade bilen så blev han själv lite osäker. Ska ner på måndag och prata med killen som tog emot bilen från början.. Vad tycker ni jag ska göra? Lacka om hela bilen? Jag kan inte stå för deras misstag... Tacksam för svar. mvh Sebbe Länk | |
|
Helförsäkring finns ju av en anledning bland annat.. Och det är att bilen ska se om som den gjorde innan om man lämnar in den. Så du ska självklart inte tolerera detta. Som du sa, du ska inte stå för deras misstag. "Gör om, gör rätt" |
|
cane |
Hm, att hela skärmen lackades ska du vara glad för, det är total bullshit att skarvlackningar inte syns - syns alltid, om inte annat när jag kommer som beg bils-spekulant och lyfter på lister och tittar efter skarvar, då prutar jag 5k per skarv ;) Om det sen är nyansskillnad är det förstås inte bra. MEN, om skillnaden beror på att din gamla lack är matt/oxiderad/har tvättrepor kan man inte begära att lackeraren ska kunna matcha detta. Ditec behandling av gamla lacken kanske kan hjälpa? Länk |
|
tyvärr är det väldigt stor skillnad, lacken på bilen är inte så matt heller.. Jag testade polish och sedan vaxning på dörren för å se ifall man kunde jämna glansen lite, men det gick inte... Jag är inte så kunnig när det gäller lack/plåt osv, jag vill bara att det skall se bra ut. Nu ser det bara dumt ut.. Men om detta inte går att ordna via en Ditec behandling, vad skall jag ta mig till då?? Länk |
|
|
Det blir svårt och få det nya färgen till att matcha det gamla. Jag har varit med om att den nya färgen efter några år matchar övriga bilen, men som sagt det händer inte över en natt. På en såpass nybil som din känns lite tråkigt och lacka hela bilen men jag skulle hellre göra det än att irritera mig på att det är olika lack på bilen. ------ Länk Länk |
|
|
mmjo, det känns inte alls bra att det skiljer såpass mycket skillnad från resten av bilen. Men ska jag kräva dom på en omlackering? Eftersom dom lovade mig att det inte skulle bli någon nyans skillnad och att dom absolut inte skulle lacka om hela skärmen... Länk |
|
|
de är rent skitsnack att färgen inte skall matcha övriga bilen direkt ur lackboxen. Den absolut svåraste lacken för en lackerare är titansilver metallic. Stå på dig är mitt tips. Bmws lackverkstad fick göra om en del på min titansilver 2 gånger innan jag blev nöjd. Din saphirsvarta lack skall inte vara några problem att få 100% din bil är som min en 01:a, att lacken skulle hunnit blekas på 10 år är en sak(om den misssköts), men inte på 3. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Åkaj. Tackar för alla svar. Ska ta mig ett rejält snack med killarna nere på bmw.. // Sebbe Länk |
|
Helga |
Eller ännu bättre. Snacka direkt med lackverkstaden. BMW lämnar den säkert till sådan. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Min förra 330 fick jag galvsläpp på motorhuven. Denna byttes och sedan en omlackning....och det blev ordentlig nyansskillnad....och jag sa då att jag inte accepterar lacken (Bilen var grå motorhuven var nästan lila!!!!). Inte mycket vi kan göra svarade "gamlingen" på BMW Mölndalsvägen. Jag stod på mig och 1vecka senare så tog dom in bilen och lackade om huven....denna gång var det dom uppe i Mölnlycke som gjorde det och vipps...INGEN skillnad längre. Men första gången var det Peugotcenter som lackade den.....Bläää Glad 330 ägare igen!!! |
|
|
Ofan.. Nä jag ringde dom ett par gånger, ibland va bilen nere hos dom i verkstan, och ibland hade dom skickat bilen till mölnycke... Dom kom med olika ursäkter hela tiden, trodde dom va proffs... Iaf, ska dit imån o prata med killarna, har inte betalat själrisken ännu och det kommer jag heller inte göra, tills bilen är återställd.. Men hur blir det nu ifall dom skall lackera om det igen, då lär dom ha bilen ytterligare 2veckor, kan man kräva någon hyrbil? // Sebbe Länk |
|
| Om det är frågan om ett omarbete på ett ej bra utfört arbete så skall du givetvis kräva att du skall få en lånebil eller kompensation, det har jag fått varje gång jag krävt det vid en reparation. Den gången de gnällde så påvisade jag att om de utfört arbetet fackmannamässigt och inte släppt iväg bilen med brister i lacken så hade de ju inte behövt göra om jobbet. | |
|
Tja. Kom alldeles nyss från bmw. Dom gör inte om jobbet på sidan, han sa att det går aldrig få det 100%igt. Han tyckte min lack vart alldeles för matt och oxiderade eller liknande.. Kan lacken få samma nyans som den nylackerade bakskärmen om jag lämnar in den för en behandling? Borde inte dom isåf stå för en sådan? Ja menar, jag vill ju bara ha bilen återställd... Det blir en himla massa kostnader nu, 4000:- för behandling och 2000:- självrisk...Känns väldigt surt altså... Pengar växer inte på träd :-) // Sebbe Länk |
|
cane |
Det var som jag misstänkte då (förutsatt att de inte ljuger dig rakt upp i ansiktet!). Åk till en bra bilvårdsfirma, typ ditec, och hör med dem vad de tror. En dylik behandling blir ju också en bra investering för hela bilen... lättskött och snygg! En sak som kanske kan trösta dig litet; har läst någonstans att ny lack behöver litet tid på sig innan nyansen stabiliseras. Vet nån annan om detta rykte stämmer? Om det är så kan det kanske vara värt att vänta en månad och se om det blir bättre... Länk |
|
Skitsnack! Klart att dom kan få det 100%-igt igen! Stå på dig och godtag inte någon halv lösning! Vänta dessutom INTE, då ju längre tid det tar ju svårare blir det att hävda att Du inte är nöjd. -- fjalar |
|
|
Om lacken nu verkligen är "alldeles för matt och oxiderad" som BMW säger, så är det SJÄLVKLART att en nylackad skärm inte får samma nyans. Säg att de ändrar färgblandningen så att skärmen får exakt samma nyans som resten av bilen och du efter det lämnar den till ett Ditec-center... Vad händer då? Jo, din gamla lack får en lyster och nyans som inte stämmer med den nylackade. Du kan inte få BMW att stå för en lackrekond på din bil om du själv underlåtit dig att vårda lacken, det är väl också rätt självklart? |
|
|
Sebbiis, Lider med dig, skulle _ALDRIG_ acceptera något annat än ett perfekt jobb. Du har en såpass ny bil så jag vägrar tro att det inte går att fixa till ett nästintill 100%-igt resultat. Om du nu inte misskött lacken något enormt?? För det första, vad säger försäkringsbolaget som faktiskt är dom som pröjsar BMW för att göra jobbet? Det måste väl också ligga i deras intresse att jobbet blir bra gjort? Kolla upp om du kan få jobbet "besiktat" och stå på dig så mycket du kan så kommer det nog ordna sig! Mvh / Peter |
|
|
Börja med att polera upp resten av bilen ordentligt! Först därefter går det att säga om du fått en nyansskillnad. Visar det sig att du fortfarande upplever nyansskillnader efter du har samma "blankhet" på hela sidan, kan du ju ta upp diskussionen med verkstaden igen. En bra rekondfirma kan säkert hjälpa dig få till rätt blankhet om du inte kan/vill polera själv. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bara att beklaga, de kommer inte att stå för vare sig behandling eller omlack. Jag fick frugans bil vandaliserad såpass att motorhuv och bägge framdörrarna behövde lackas om, självklart blev det nyansskillnader mellan dörrar, skärmar och huv. detta var bara att acceptera enl. lackverkstaden då vände jag mig till fb och försökte få stöd där men de rekommenderade mig en polernisse som jag skulle få betala själv... för nyansskillnaderna berodde på nötning enligt lackaren. (01:a uttagen okt 01. skadan skedd sommar 03. Bilen rullat 1200mil...) Så det var bara att vika ner och känna sig nöjd... 5000kr fattigare och en bil som ömsom blänkte och ömsom såg dassig ut. Nu ett år senare så syns faktiskt inte skillnaden längre. /Christofer |
|
|
Mm jo, jag pratade med försäkringen och dom är väldigt samarbetsvilliga. Är det så att min lack är matt och "smutsig" och behöver endast en polering så pröjsar dom inget.. MEN, är det så att trots polering och behandling å att högerskärmen skiljer sig VÄLDIGT mycket från det andra, DÅ får dom lacka om eller få till rätt nyans... Jag har bara ägt bilen i ca 4-5 månader, har knappt hunnit å vaxa och polera.... Men tvättning hinner jag med iaf 1-2 ggr i veckan.. Iaf, ska iväg imorrn till bmw, dom skulle testa o polera upp dörren och bagaget för å se ifall man kan få samma nyans.. Får hoppas på att det funkar.. // Sebbe Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.