|
|
|
|---|---|
|
Först o främst, är Tiptronic Automatlådan i min BMW 540iA Touring E39, 1999 adaptiv (i vanliga D läget)? Och isånt fall, hur nollställer man den så den börjar om från början? /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk | |
| Disconnect the car battery for 30 minutes. That should do the trick. | |
stefannorr |
Ja som ovanstående säger,har aldrig förstått vitsen med en adaptiv låda,hade gärna varit utan det och kallstartsläget som är en pina med. |
|
Okej, vad händer mer när man kopplar ur batteriet? Alltså är det nått annat som nollas? Nått spec man skall tänka på? /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du lossar bägge batterikablarna och lägger ihop dom och väntar 20 minuter inne du sätter tillbaka dom. Stefan. kallstartsläget är miljörelaterat, för att kattarna ska få drifttemp så fort som möjligt så dom fungerar. Det ska inte hända mera än trippmäteren, bränlsedata, medelhast försvinner, tom radioinställningarna brukar vara kvar. Nu har du kanske en värstingutrustad maskin, så jag vet inte om det kan påverka nått mera. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
hasso> Jo ja vet,men känns så pinsamt när man ska i väg för den varvar ju typ upp till 2800 varv på 1 an sen varvar den 2 o 3 an ut men sen försvinner det ju..men känns som de är en amatör som kör : ) |
|
Om man inte gör en omstart med batteriurkoppling, hur lång tid tar det innan en ny ägare har "lärt" lådan? 100 mil - 1000 mil? nrw |
|
stefannorr |
De där med adaptiv tycker ja är mest svammel,i alla fall för mig som mest kör i stan..korta sträckor..finner ingen större vits me de heller...man vill väl köra olika utan att nåt system ska känna av hur den tycker o tror du vill köra...är säkert smdigare gjort på nya bilar..vet då inte heller om ja märkt av systemet speciellt mycket... |
|
Grejen är att jag inte vet om en adaptiv låda är bra eller inte. Men Bilen har gått 14.000 mil, och den borde juh ha "lärt" sig en hel del från föregående förare (farsan). Men tänkte unde vara kul o se hur den beter sig när den är Nollad! Skall prova idag eller nästa vecka! /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
|
*host* Batteriet sitter bak, eller hur? Hur/vart kommer man åt att koppla ur det? Skall man koppla ur minus eller plus först? /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
stefannorr |
Batteriet siter i min sedan i alla fall i bagageluckan till höger,lyft bara på mattan. |
|
Jocce81 Pssst!! det heter steptronic på BMW språk,tiptronic tillhör något annat udda bilmärke:)). Grymt snygg bil du har annorlunda men snygg färg,även din fars nya E-61a som du hade länkat till i en annantråd. ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
bayern münchen: Ok, ja just ja, steptronic heter det ja..sorry... Tackar för kommentaren! Förhoppningsvis, om ekonomin tillåter kommer bilen bli ännu snyggare också. Det som är planerat är Sänkning/Väghållningskit, Tona rutorna, samt kjolar fram, bak och sidorna. M5 speglar (äkta helst) lockar också! /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
|
Har idag nollat automatlådan genom att koppla ur batteriet i ca 25 min. Märkte direkt skillnad på lådan, dock har jag bara kört ca 2,5 mil, så vet inte hur den blir efter ett tag när den lärt in sig min körstil, men återkommer med rapport! /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.