|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad är värst? Att 2 st toppmoderna bilar som väger 1 ton frontalkrockar med varandra i 90, eller 2 st. SUV:ar på 2 ton som krockar med varandra? /Anders | |
| SUV:ar? | |
|
Oavsett vilket av ovanstående scenario du väljer, kommer bilarna och passagerarna att bli totalmosade! Det är ungefär samma krockvåld i varje bil, som om du kör rakt in i en bergvägg i 180km/h med någon av dem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Har du fått för mycket grogg ikväll? ;-) Krockar två exakt likadana bilar i 90 km/h, är det teoretiskt sett lika illa som att köra in i en bergvägg i 90 km/h. Om ursprungsfrågan var att entons-bilarna är modernare med bättre deformationszoner än SUV:arna, är entonsbilarna bättre att krocka i. Men som Johan säger, det är inte mycket kvar av någon av bilarna i de hastigheterna... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik: vi utgår från att båda är toppmoderna! /A |
|
|
:o))) Erik, jo uppenbarligen eftersom jag gjorde en liten tankevurpa! Men även om krockvåldet "bara" motsvarar en smäll rakt in i en bergvägg i 90 km/h, så kollapsar bilarna totalt! Om en bil är tyngre än den andra i en frontalkrock, kommer den tyngre bilen att "äta upp" den lättare bilens krockskydd. Det är ren fysik. Det är väl ett av de stora argumenten mot stora och tunga SUV! Stora/tunga bilar har bra krockskydd på mindre/lättare bilars bekostnad i en krocksituation där två fordon kolliderar med varandra. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmmm..nog måste Johans ursprungliga resonemang stämma. 2 bilar som vardera kör 90 km/h och frontalkrockar med varandra, borde teoretiskt motsvara en krockverkan på 180 km/h mot nåt stillastående, ex. en bergvägg. Det är också ren fysik ! |
|
|
Panthero... nej det är det inte... Bilarna som krockar mot varandra kommer till ett stopp från 90 kmh till 0 på exakt samma tid som om man kör in i en bergvägg... Håller med Erikw och det borde alla här göra... Tänk dig om du har 2 exakt lika starka killar som drar i ett rep åt olika håll... repet och killarna står ju still eller hur? Om du istället knyter repet runt ett stort/tjockt träd och den ena killen drar i repet.. vad händer då? ingenting... du kommer ingenstans... samma kraft utväxlas... Ställ då 2 killar som drar i repet... trädet välter ju fortfarande inte... Bilarna har ju en NÄRMANDEHASTIGHET på 180 KM/h men krocken är den samma som att köra in i en bergvägg... altså 90 KM/h ---- Min Bimmer: Länk |
|
| Att smälla in i en bergvägg med 180 km/h är fyra gånger värre än att fronta med en identisk bil i 90 km/h. Men, som sagts ovan, en krockhastighet på 90 km/h räcker nog mer än väl för att deformationsstrukturerna skall kollapsa. | |
|
Ladda hem denna fil från dc++: "5th Gear - Ultimate Crash Test(BMW 525 and Volvo 960)" Filen kan ju även vara döpt till andra namn. Så variera sökorden lite om inte just ovanstående fil går att finna. |
|
|
Milhouse: SUV - Svårparkerad Utan Villauppfart - Östermalmstraktor - Stadsjeep. I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
|
ATCO: Med risk att gå ifrån Sigdarves inledningsfråga... Ditt resonemang stämmer inte eftersom du talar om en kraft som riktas åt motsatta hållen, om två bilar krockar i 90 så blir den RELATIVA hastigheten vid krocken 180Km/h. Den energi som krävs för att hålla uppen den andra bilen i en hastighet av 90Km/h kan väl inte helt plötsligt förvsinna? Vart tar energin vägen i så fall? Tänk dig själv, det är som att säga att bilen man krockar med står helt stilla. Att jämföra med att köra in i en bergvägg är kanske inte en bra jämförelse. Jag har i alla fall den uppfattningen att om två objekt krockar med 90km/h så blir den relativa hastigheten vid krockögonblicket 180Km/h. x = Bil A y = Bil B z = Hastighet vid krock av A & B. Hur ser formeln ut för att räkna ut hastigheten vid krockögonblicket? z =.... Någon som kan utveckla detta lite? ;-) /Hammar |
|
|
Skadan blir densamma om man kör en bil i 90km/h rakt in i ett fast föremål som om man frontalkrockar med en annan bil som också den håller 90km/h. Den egna hastigheten går åt att deformera det egna fordonet, trögheten är alltså i stort sett densamma... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hammar: Det gör inget,följdfrågor är helt OK! Jag har lärt mig att det är bättre att väja inför en frontalkrock och hellre fronta något stillastående!Är det bara jag som hört det? /A |
|
|
Sigdarve: Man ska undvika frontalkrockar eftersom det oftast betyder att man stannar på en väldigt kort sträcka (=bilens deformationszon). Kör man av vägen, kör in i en stillastånde bil eller in i några andra saker, blir stoppsträckan längre. Dock ska man undvika stora träd, de skär genom bilen som en smörkniv. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är klart bättre att väja, för hur ofta kör man då in i en plan bergvägg? Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
BarablåBMW: Vad väljer du? En plan bergvägg, eller en annan 735:a?(för att hårddra frågan) /A |
|
|
Att på 1/10 dels sekund välja på pest eller kolera är inget bra alternativ. Man försöker väja i hopp om att träffa något som minskar farten under något längre tid. Det påminner mig om Marcus Wallenberg(den äldre) på en jättesegelbåt i Sandhamn när besättningen tappade kontrollen i hamnen. Ordern från Marcus löd: Sikta på något billigt! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
hammar, man skulle kunna resonera så här, om man tar det väldigt stegvis: Orsaken till att skador uppstår vid krockar är att fordon(en) har rörelseenergi, som skall absorberas i samband med smällen. En bil som väger 1000 kg och färdas med 90 km/h (=25 m/s) har en rörelseenergi på 0,5*1000*25*25 joule, dvs 312500 joule, eller 312,5 kJ. Således har en bil som väger 1000 kg och färdas med 180 km/h en rörelseenergi på 1250 kJ. Krockar man med en bergväg, som i stort sett inte deformeras alls, får bilens deformationszoner ta upp alla 1250 kJ. Två bilar, som vardera väger 1000 kg och färdas med 90 km/h har givetvis dubbelt så stor rörelse energi som en av dem, dvs 2*312,5 = 625 kJ. Om dessa två bilar frontar skall alltså bara hälften så stor rörelseenergi absorberas som om en bil kör in i en bergvägg med 180 km/h. Dessutom, eftersom vi nu har två deformationszoner, i stället för bara en, så delas energin upp på de två bilarna. Är de då identiska kommer de att få ta halva energin var, dvs 312,5 kJ, precis som när en bil i 90 km/h kör in i en bergvägg. Men tänk på att energin fyrdubblas när hastigheten dubblas. De flesta krockprov görs i farter kring 60 km/h. 90 km/h innebär att rörelseenergin mer än dubblas jämfört med 60 km/h. De flesta bilars deformationsstrukturer torde vara optimerade för krockprovernas hastigheter, inte betydligt högre farter. |
|
|
Nockenwelle: Tack! Det var en mycket informativ och intressant läsning. Om man går vidare till frågan angående vilken hastighet bilarna krockar i, vilket resonemang är korrekt? Jag kan förstå att man på ett sätt kan säga att om ett objekt färdas i kollissionskurs med ett annat objekt så kan man säga att det är som om de krockade med en vägg, alltså om objekten färdas med 90km/h och krockar så kommer hastigheten vid kollissionen motsvara 90Km/h. (Om man bortser från att objekten skulle vara bilar, utan solida objekt, som inte kan deformeras och bara koncentrerar oss på hastigheten vid krocken.) Jag funderar lite kring "newtons vagga". Om man släpper två av kulorna samtidigt så studsar de tillbaka i nästan samma kraft (lite energi förloras ju på vägen genom de övriga kulorna). Borde inte det innebära att det blir summan av de bådas energi som skickas vid själva tillslaget, alltså om två objekt krockar motsvarar det summan av bådas hastighet? Är lite trött så jag skyller mitt ev. "irrationella tänkande" på det, om mitt tankesätt är helt åt skogen. ;-) /Hammar |
|
|
Ok, jag tänkte bara rent teoretiskt, utan att ta hänsyn till ev. vikt, deformationszoner etc.. Faktum kvarstår att inom fysiken så ska de 2 hastigheterna adderas. Dvs. Bil A =90 KM/h, Bil B=90 km/h = Total hastighet vid krockögonblicket 180 km/h Rent teoretiskt alltså ! //Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.