AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.499

Skillnad 325 golf vr6

Sida 1 av 3
Jompa E
Här kommer ännu en VS fråga. :)
Nu är det så att polaren har en vr6:a som går grymmt bra, 174hk med sportsys å open air.
Och jag har min 325 cab. Nu är det inte så att jag skall ut å tokrejsa caben, men jag vill bara veta att jag drar honom. :) kan inte bli dragen av nån golf!! Vad krävs? räcker det om jag chippar min bmw?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har dödat ett par vr6or och ibland också blivit "dödad" det beror på hur mycket man vågar. Jag kan iaf säga att toppfarten är jävligt jämn med kanske någon km fördel för bmwn.
Min jobbar kompis har haft en Vr6, dock aldrig testat mot den men så vitt jag vet så stod det i instruktionsboken att den skulle toppa ca 225km/h (224). Sen blir det väll inte lättare när du har en cabbe, dom väger ju lite mer än en "vanlig" 325i.

Mvh
Patrik 325i -92
323E21terror
Golf vr6 med filter och sportsystem går faktisk klart bra (alldeles för bra), min kompis har en och han har aldrig förlorat mot någon 325..varken E30 eller E36or trots att flera E30ior har varit chippade..jag vet att det låter skumt men det var väl snorgärsar som körde BMW bilarna. En Vr6 skall toppa 225km/h och accelerera på 7.6 sekunder upp till 100..och det är ingen tvekan om det. Jag vet att på den film som ligger ute på nätet kör min kompis en sträcka med start från Södertäljehållet förbi Mariefred och snittar 221Km/h med en annan polare bakom i en SAAB 9000turbo. Filmen heter golfvr6 to the limit. En BMW 325E36 toppar ju åtminstonde 233 (enl BMW) så den skall plocka golfen. En cabbe skall toppa 226kh/h så en original vr6 skall du inte förlora mot men jag kan faktiskt tänka mig att din kompis vr6a med filter och system kan göra 230 riktiga km/h och då lär du få smisk om du inte är en lycklig ägare till ett praktexemplar som toppar några fler km/h än de angivna. (iofs BMW ger ju låga siffror).

Min slutsats är att du kan nog lägga dig bakom honom i toppfart och visa att du är med i leken, men att komma fort upp till höga farter blir till Vr6ans fördel...din cabbe skall ju
greja 0-100 på 8.6s så det är bara att inse att du har för tungt lass att dra på.
Golfen väger väl omkring 1300kr/minst 174hk (i din kompis) medan dina 192hk på dessutom mindre motorvolym måste släpa på ca 1600kg. Nu har inte jag miniräknare men jag vet att bara ett visst luftfilter ger golfen +9hk dvs 182 hk och ett sportsystem
lär inte dra ner så mellan 180-190 hk lär din kompis ha, och då kam man ju nästa grovt räkna med att han har ca 300kg mindre att släpa på.

farten är min drog
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag vill absolut inte dissa eller på något annat sätt nedvärdera diskussionen (som många gånger förs bara för att det är kul att dryfta, bolla och fundera) men jag vill ändå fråga:

Ärligt talat, är det här viktigt/relevant?

Min erfarenhet är att hjulupphängning, bromskapacitet, däckskvalitet etc samt inte minst föraren är det som avgör?!
Inte produktspecen från instruktionsboken? Hk på vevaxeln är en obetydlig del av en bils möjliga prestanda...

Se exempelvis nedan test med väldigt olika bilar med ännu mer olika prestanda. Det blir några otippade vinnare i olika moment! Länk

Mvh / Micke R
Crusty
Håller med Micke R!!
En bil kan ha 400hk men ändå inte ha en chans mot en 280hk! E killen bakom ratten inte skärpt och e hans sulor kassa kan han helt klart förlora!

"The Blue BMW"
323E21terror
Jag håller med er till fullo det där med däck och förare mm. Men en sak som man aldrig kan komma ifrån och det är att vid "någorluna" rak körning i toppfart då plattan ligger stumt i mattan under 5- 10 mil körning tex har inte så mycket att göra med förarna mm
då det handlar mer om att vara vågad (el galen) och bara hålla nere så då är bilarnas prestanda på pappret mycket avgörande. OBS det gäller då att inte bilarna toppar extrema toppfarter och att man lyckas hitta en vettig sträcka där man verkligen kan hålla fullt..vilket kan bli svårt...men ca 230-240km/h går på de flesta ställena på iallafall motorväg omkring mina trakter..dvs västmanland-södermanland.

Annars tror jag stenhårt på teorin om bilens skick, hur effekten mäts, förarna och deras vikt, samt upphägning och inte minst däck. Att bara köra fort "rakt fram" bevisar ju inte
direkt hur duktig en förare är..även om det är såå härligt.

farten är min drog
Mi
542
Micke R
328i -98
Jahaa, det gällde toppfart rakt fram.... Ja då kan man väl tala om om hk?! Fast då tillkommer ändå frågor om hur mycket som drivlinan stjäl?
Hur mycket en större däckdimension stjäl pga av det ökade luftmotståndet?
Hur mycket bilen väger? Om bilen är nytankad? (+50kg) Om förararen slagit en sjua innan? (+2kg?) ;-)

Dvs inte enbart hästar hit och hästar dit.

Mvh / Micke R
Tyvärr lär nog VR6:an hänga av dig utan större problem,de går i mitt tycke misstänkt bra för den effekten men volymskillnaden på motorerna är nog inte oviktig i sammanhanget heller.Skulle du åka på pisk kanske det kan trösta att min f.d 318cab med chip,KN-filter och Supersprint-system inte kunde hänga av en 90-hästars Golf GT!Pinsamt!
En orginal 325i "bör" dra en orginal Vr6 , då jag när jag skaffade min 325:a testade lite mot en Saab 185hk så gick dom nästan identiskt rakt fram, lite, lite mer drag i BMW men ytterst lite mer topphastighet i Saaben.
Killen med Saaben hängde ganska lätt av en annan kompis Vr6, också vid körning rakt fram.
Så BMW:n bör dra Golfen..........
Men sen har jag skaffat filter,avgas och chip bara för att vara på den säkra sidan mot orginal golfar.....

Mvh
Patrik 325i -92
Bm
122
Bmw W
325i -94
Min förra bil var en VR6 -94. Och det är inget snack som saken. VR6:an är snabbare 0-100 än vad 325:an är. Accelerastion i högre farter är den lite sämre på men tror att den är snabbare även där.
Golfen når drygt 110 km/h på 2:an dessutom.

Brummar runt i en 325:a
Och BMW:n ca 105km/h på tvåan (chip), vilket gör 0-100 på ca 7 sekunder.

Mvh
Patrik 325i -92
Sipp
Jag undrar om man inte också måste fundera på om bilen är nytvättad eller inte. Glöm inte att smuts väger!Skall man göra en så viktig sak i livet som att rejsa mot en kompis i en Golf får ingen detalj lämnas åt slumpen. Jag menar det är ju frågan om livet. Det handlar om ryktet, det handlar om självbilden och det så viktiga i dag för alla de som inte har det: RESPEKT!
...och glöm inte att skruva bort hattarna på luftventilerna på däcken, där tjänar du säker några gram....

Allvarligt talat, om det inte bara går att erkänna att VR6'an går jäkligt bra, så får du väl gå ut och spöa honom i ett ärligt race. Vinner du så kan du ju rättmätigt sträcka på dig som en vinnare, förlorar du får du väl bita i det sura äpplet och erkänna dig besegrad......

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

Bm
122
Bmw W
325i -94
Chansen att du vinner i ett race är ändå ganska hög, pga det är svårt att få en bra start med VR6:an. Maximallt hjulspinn i starten är vanligt om killen i Golfen inte vet hur man ska göra för att få bästa möjliga start.
Många är för ivriga och håller för högt varv när dom startar.
Och som någon sa tidigare så går vr6:an jäkligt bra så bli inte helt ledsen om du kommer efter.

Sen har ju 325:an en massa andra trevliga egenskaper och kvaliteér som Golfen saknar. Det var därför jag bytte min vr6:a till en BMW 325.

323E21terror
Sammanfattninigsvis så kommer det alltså med största sannolikhet att bli mycket jämt, inget snack om det. Det kommer att hänga väldigt mycket på förarna i bägge bilarna så låt bäste man vinna vare sig det är en Golf förare eller en BMW förare, och jag tycker inte att vinnaren på något sätt skall känna att faan min bil drog hans..utan inse att bägge är snabba och det var förmodligen hans körskicklighet som avgjorde det hela..förutsett att ni inte ligger och löder toppfart rakt fram i 20 mil.

farten är min drog
BmwPower JKPG
Jag har haft en vr6 -94 och en 325coupe -92 och golfen är helt klart något snabbare än 325:an i acc men inte i toppfart enligt mina erfarenheter...
Äger nu en 328 cabrio och körde rödljus race för ett tag sedan mot en corrado vr6. jag har ett sportsystem på min cab och det hade även corradon..vi satt tre i cabben och dom två i vr6:an. Och jag körde ifrån honom utan problem vilket faktiskt förvånade mig något...sedan är det inte helt oviktigt att cabben väger något mer än en coupe vilket märks om man jämför dem...förutom hamann sportsystem har jag koni dämpare och krängningshämmare vilket förmodligen inverkar en del...
Sp
4
Speed
2002-75
323i Touring -98
Tjo.

Tyvärr har VW lyckats skaffa sin VR6 motor en fruktansvärt rå och aggresiv karraktär som kommer till sin rätt i en lätt bil. Min granne, en spoling på 19 bast, har skaffat en golfIII med VR6. Han skulle sålunda sättas på plats med våran 323 Touring -98. Hal som en ål upp till hundra var han, men när nålen närmade sig 140 kom 323:an i gång. Efter 190 försvann han (nåja) bakåt i spegeln. Detta på E6 söder Gbg. Denna VR6 var otrimmad, likaså BMW:n

Bimmer
Bm
122
Bmw W
325i -94
Om Golfen går som den ska så kör den ifrån en 323:a både 0-100 samt acceleration i högre farter. Pratar av egen erfarenhet.

bm
31
bmw 325
325i coupé -93
Jag har kört ifrån en vr6 visserligen en syncro, jag vet inte om den går lite sämre men jag stod bakom honom vid ett rödljus när det blev grönt stack vi iväg och jag fick släppa lite grann för att inte köra på han sen så var det bar att byta fil och köra förbi! killen blev sne som fan! he he
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Missförstå mig rätt nu!

Sandgren: enligt "Alla bilar 1992" ska BMW 325 göra 0-100 på 8.0 sek. Efter att ha hört mig för om chippning av denna bil visade det sig att den uppgivna effektökningen låg mellan fem och nio hästkrafter på denna bil. Accelerationstiden 0-100 skulle enligt chip-återförsäljarna inte ändras alls eller endast marginellt. Att skillnaden skulle bli så stor som en sukund verkar ju lite konstigt. Tycker du inte?

Jag äger just nu en Golf VR6 -94, vilken ska avyttras till förmån för en M3 E36.

Till saken:
Jag bor nere i Malmö där folk regelbundet brukar träffas nere i hamnområdet för att idka illegal "streetracing". Mina erfarenheter därifrån, både egna körupplevelser och andras visar att en 325 inte hänger med en VR6. Visst finns det undantag, men i de flesta fallen så drar golf ifrån. Tyvärr, men å andra sidan så har ju BMW:n en hel hop med andra fördelar. Om vi ska titta på cabben så har den inte bara mer vikt än en standard 325, den har även ett högre luftmotstånd p.g.a. att det fladdrande taket stjäl aerodynamik. En annan sak att tänka på är väl hjuldimensionen.

På E22 mellan Malmö och svedala låg jag och min kompis (325 -93) bredvid varandra i 70 km/h. Vid acceleration drog golfen ifrån upp till ungefär 150, efter det var avstånder konstant. Min mätare hade som mest visat 245 km/h och hans hade visat detsamma. Ett visst mätfel får man ju räkna med!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.