AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
418

320 diesel-cab

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Länk

Varför har man inte kunnat få en diesel med cab förut, för att dieslar anses som osportiga?
/A

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Audi cabbarna (den gamla modellen) har man kunnat köpa med diesel och den lanserades 92/93.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Visa MB går också att köpa med diesel motor. Att det fortfarande är ganska begränsat med dieselmotorer i cabbar t.ex. tror jag beror mycket på att "äldre" dieselar var betydligt sämmre en motsvarande bensin motorer. Det räcker att gå tillbaka 10-15 år för att konstatera enorm skillnad, medans idag så är övertag nästan på diesel sidan. De går bättre och bättre utan att förbruka mer soppa.
Då bensinbilar är en förhållandevis udda företeelse nere på kontinenten så tycker jag cab + diesel känns ganska naturligt.

Dieslarna har drygt 60% av marknaden i Europa och jag tror att andelen kommer att öka i och med de allt strängare miljölagsiftningarna i EU. Moderna dieselmotorer med partikelfilter är utan tvekan den bästa övergångslösningen ur miljösynpunkt, i anpassningen mot miljövänligare bränslen. Bensinmotorer kommer nog i framtiden nästan bara att förekomma i högprestandabilar.

Och BMW:s 2-litersdiesel (samt många andra moderna dieslar) är så rapp, sportig och varvvillig att den knappast behöver skämmas för sig i en cab/coupé!

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.