AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.137

AC-kompressorn till på vintern?

Trodde jag hade koll på detta.. Vi diskuterade tidigare att man bör låta AC:n vara inkopplad även på vintern. Här verkar alla vara överens, både BMW-verkstan och jag och andra jag har frågat.
På en tidigare bil snålade jag och stängde av, nästa sommar när kyla behövdes så hade packnigar osv torkat och gasen läckt ut.
Men nu blir jag osäker, kollade idag (-2°), startade upp bilen kall med huven öppen, beväpnad med ficklampa för koll. Kompressorn kopplar in bums, kliman står på 20°, efter en stund börjar värmen komma, kompressorn går fortfarande. Ytterliggare lite senare har bilen full värme, mätaren står rakt upp som en... Men kompressorn snurrar på. Varför??

Kollade med knappen, allt är OK, när man släcker snöflingan så stannar kompressorn osv. Man hör även spjällen i kliman ställa om sig, men eftersom man vill ha 20° så märks inget på lufttemperaturen, helt OK.
Varför fortsätter kompressorn att gå när det inte är någon kyla påkallat? En liten åktur varje gång man startar upp är ju bra för packningar osv. Lite avfuktning av luften vintertid är ju också bra, men konstant drift?? Är det bra för slitage och bränsleförbrukning? Man kanske ska stänga av trots allt? Kom med synpunkter!

FP
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gamla rekommendationen att köra AC'n i minst 5 minuter per månad året runt gäller fortfarande. Jag själv brukar ta tillfället i akt när jag är i garaget (+20)på jobbet och låta bilen gå med AC i 5-10 minuter.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Kör med AC på hela tiden. Nu på vintern drar man ju in en del snö i bilen och då är det bra att AC:n torkar luften. Imma på insidan är ju ingen höjdare i minusgrader.
Detta gäller dock bara min 328. På 5 och 7 serien är det så bra kapacitet i ventilation/värme att man kan stänga av AC. 3-seriens vinterkapacitet är klart tveksam.

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
5 serien är inte heller något vidare, jag får imma på min E39 hela tiden, skall testa med AC på.

CHS
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
5 serien är inte heller något vidare, jag får imma på min E39 hela tiden, skall testa med AC på.

CHS
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Christer S.: Med AC'n på försvinner imman direkt.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
En av frågorna var "varför går kompressorn"? Detta har jag också alltid undrat över. Det kan ju inte vara speciellt ekonomiskt om både värme/kyla sprutar samtidigt.
Det verkar faktiskt som den kompenserar med a/c när det blir för varmt istället för att stänga av värmen tills det blir under inställd temperatur.
Någon som vet?
Hemska tanke!
Men det verkar faktiskt så. Jag hade förväntat mig att kompressorn möjligen skulle gå några korta stunder eller så, det är ju OK. Inte ens på sommaren går den ju konstant, eller?
Jag skall vid tillfälle koppla in en liten lysdiod på kompressorns magnetkoppling och köra en tid. Så får man se om det verkligen är så illa att den är till hela tiden. Hade detta en gång tidigare på en annan bil, för att just få full koll vid en felsökning.
Vid t.ex läckage av gas så går kompressorn endast korta stunder (på sommaren) pga att lågtryckspressostaten slår ifrån. Trial and error, leraning by doing du vet...

FP
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
hmm intressant - jag har faktiskt min snöflinga bortkopplad i "hundkojan"... immar som f*n gör det oxo, får köra med luft mot ruta samt fläkten på 2 för att få någorlunda sikt.

Men OK, jag ska prova lite med AC'n på, glömde bort att den torkar luften ... doh! ;-)

mvh
Anders

BMWCS #4727
to
6
tope
730i -94
Så här funkar kliman: Om snöflingan är intryckt så är kompressorn till om utetemperaturen överstiger ett visst antal grader. Kompressorn stoppar emellanåt på tempgivare som sitter i kylelementet. Detta för att förhindra igenisning, och den startar så fort tempen stiger till en viss temperatur igen. Dessa temperaturer är inte justerbara.
Temperaturen i kupen regleras automatiskt med värmen, på kylan finns ingen reglering, det är antingen eller.
Skillnaden mellan klima och AC är i princip den automatiska fördelningen av luften i läge auto samt viss automatik på kupefläkten.
Kompressorn startar alltså inte varken på utetemperaturen eller tempen i kupen utan mer eller mindre direkt på knappen och sedan regleras tempen med värmen.
Man bör tänka på att kompressorn förbrukar 2-5 hk, och innebär högre förbrukning.
Jag avråder från att starta upp kompressorn och köra med denna vid allt för låga omgivningstemperaturer då kompressorn innehåller polyesterolja som har dåliga smörjegenskaper vid låga temperaturer, samt att köldmediegasen kondenserar och blandas med oljan i kompressorn när det är kallt och kan orsaka skada, haveri och axeltätningsläckage.
Vid "motionskörning" 1 ggr/månad för att hålla axeltätningen med olja, rekommenderar jag att detta görs med stillastående bil i garage med uppvärmt motorrum, det räcker med någon minuts körning.

Verkar rätt men ändå inte. Du skriver först att den startar om UTEtemperaturen överstiger visst antal grader. Senare att den "startar alltså inte varken på UTEtemperaturen...osv"
I vilket fall som helst, min startar för närvarande (runt nollan och även under), kan du säga vid vilken ev. utetemp den isf bör starta och gå?
Jag vet helt säkert att det ingår minst ett par pressostater i systemet som kan påverka, förutom tempgivare både i uteluft, kupé och i förångare/kondensor. På en av mina tidigare bilar gjorde jag en del undersökningar, kom fram till att vid "normal" drift sommartid så styrdes kompressorn av en vakt som bröt vid fallande tryck i systemet.
Trycket och därmed intervall/gångtid i sin tur påverkas ju av hur gasen förångas/kondenseras och därmed avger kyla i kupéelementet. Vid för lite gas bröt denna redan efter ett par sekunder.
Nog tycker jag att jag kan reglera temperaturen även på sommaren, jag menar då att det är inte värme från motorn som tillförs utan att det är intervallet på kompressorn som påverkas av reglagen tillsamman med blandning av uteluft och kyld luft. Tempgivare i kupén och uteluften menar jag också ingår i systemet.
Jag har svårt för teorin att först kyla max och sen kompensera med värme för önskad temperatur.
Nu börjar det bli klart intressant och vi närmar oss nog "pudelns kärna".
Jag kan inte riktigt kommentera det sista om oljan. Dock fick jag från BMW-verkstaden rekommendationen att låta AC-knappen vara till alltid, givetvis i tron att kompressorn bara går helt kort när det är kallt ute och man bara önskar värme i kupén.
Jag har som sagt som många andra gjort den erfarenheten på tidigare bilar att tätningarna i kompressorn mår dåligt av att denna står stilla långa perioder. Volvo t.ex har samma rekommendation, låt AC:n vara till även på vintern. De har för övrigt infört en automatik på senare modeller som startar upp denna helt kort varje gång man startar bilen även om man slår från AC:n manuellt.
Detta och verkstädernas rekommendationer talar ju lite emot detta med oljan osv.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Bara från några några minuter efter start har jag aldrig haft problem med vare sig imma eller dålig värme. Har alltid "snöflingan" påslagen och kliman inställd på 21.5 grader. Funkar kanon rent ut sagt.

Det där med smörjningen låter dock ganska rimligt, skall ha det i åtanke om det skulle bli kallt. Här är dock fukt ett nästan större obehag än kyla så avfukting känns som värt de extra dropparna. Har kupévärmare inkopplad hemma men skulle tro att med torrare luft i kupén så är det heller inte lika råkallt i bilen när man stått urkopplad ett tag.

Björn

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Folke, min uppfattning är att kompressorn är tryckstyrd, med temperaturvakter som säkerhetsfunktioner mot frysning. Din teori att man skulle styra temperaturen i kupén med gastrycket dvs hur ofta kompressorn går tror jag inte på. Jag tror att ACn fungerar som andra kylmaskiner och värmepumpar, den skall alltid bygga upp samma tryck för att ge bästa ekonomi, och i bilen finns ju redan en reglering av kupévärmen. Värme finns ju som bekant i överskott.

Mvh, Steaman
Helt taget. Men att tvinga AC:n att jobba hårt genom att köra på max och sedan värma upp luften igen låter inte "genomtänkt".
Vidhåller med emfas att mina tidigare "tester" är korrekta, körde med lysdiod under två år, kopplad direkt till lågtryckspressostaten på en Volvo *munsköjlning*. Allt funkade som det skulle (förutom vid det tillfälle när jag hade för lite köldmedia) och det VAR denna pressostat som styrde till/frånkoppling av kompressorn. På vintern gick den helt logiskt endast mycket korta perioder.
Nog är det så att omgivningstemperaturen "bestämmer" hur snabbt förångning/kondensering sker i anläggningen, och därmed trycket på hög resp. lågtryckssidan, vilket om man så vill kan användas för styrning till/från av kompressorn. Men man kan lika väl låta tempgivare styra det hela, jag skulle tro att detta är det normala i bilar.
Utan att göra anspråk på att vara kyltekniker men med ett tekniskt intresse så har jag fördjupat mig en del i värmepumpar bl.a. Principen är ju densamma, dock oftast kolvkompressorer här. Men nog kör dom i minusgrader alltid. Och här styr man ju alltid med tempgivare, tryckvakterna är ren säkerhet och går sällan in vid normal drift.
Men min fråga kvarstår om det (hos BMW E39) är normalt att kompressorn går långa perioder, ev. ständigt, på vintern? Nog tycker jag att tempgivare i uteluften borde tala om för kliman att någon kyla behövs inte, frånsett lite korta gångtider för avfuktning/konditionering av kompressortätningar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.