|
|
|
|---|---|
cane |
Bytte nyligen till nya goodyear F1 gsd3 däck runtom och upplever att bilen är en aning "ålig" i bakvagnen jmfrt med mina gamla F1 (generationen innan gsd3)... har inte kollat vad däckverkstan la i för tryck, vad kör folk på - följer ni bara manualen och isåfall gäller samma tryck på 18" däck som för orginal 17"? Länk |
cane |
Kanske skulle nämna att däcken är 235-40 fram, o 255-35 bak.... Länk |
| Har 235/45-18 fram har 3 kg 265/040-18 bak 3.2 bak det är bättre at ha förmycket än för lite luft i. det sliter inte lika mycket på däcken då .har continental sp 2 på nu Har kört ca 500 mil och de sliter helt jämnt runt om annars mycket ovanligt gärna kantslitna fram och siltet i mitten på bakdäcken | |
| skoja bara 235/40-18 och 265/35-18 ska det vara | |
| det är mindre luftutrymme i 18" än 17" om rullomkretsen är den-samma så högre lufttryck i 18" det är luften som ska klara vikten på bilen inte däcken mvh samuel | |
| cane: Min blev VÄLDIGT ålig när jag bytte till gsd3 bak (hade kvar gsd2 fram). Över 150km/h var det fruktansvärt. Det löste sig med att jag switchade däcken (GSD3 fram). Nu i våras när jag skulle byta bakdäck, GSD3 runtom fick jag samma problem igen. Bytte plats på framdäcken och bakdäcken så löste det sig igen, väldigt märkligt!! (har 235-40/18 runtom 3KG) | |
| Hade en kund som sa samma sak Hade gsd2 fram och bytte till gsd3 bak (dom hette väl gsd3 innan oxå va?) detta var på en SLK han fick byta fram med så blev den bättre. Vill inte vara viktigpetter men Har du kollat så hjulen sitter fast eller om det inte varit rent mellan fälgarna inget elakt mvh samuel. ps kollat Hjulinställningen om däcken slitit snett? | |
cane |
BMWM_4ever: Skumt! Ska det vara så att man ska ångra att man gick från gsd2 till gsd3 alltså... jag har alltså nya gsd3 runtom så det hjälper inte mycket att skifta runt! Ska dock först kolla vad däckgubben la i för tryck, 3kg bak verkar ju vara "rätt", kanske är det lägre än så nu, typ transport tryck (köpte kompletta hjul skickade med bussgods). Antar förresten att det är det djupa, oslitna mönstret som ger ålningen, det borde lira med vad du sa att det försvann med mer slitna gsd3... Länk |
cane |
hönö, jorå det var jag som skruva fast fälgarna och jag drog åt dem ordentligt samt bortsa rent litet ytrost på naven med stålborste. Hjulinställningen är bra då de gamla hjulen hade fint jämnslitna däck på alla 4... Länk |
|
Luft tyrck ändras radikalt med temeraturen det sjunker ju när det blir kallare |
|
| GSD3 är ju ett v mönstrat däck alltså ett däck som reagerar aggresivare på kurvtagning än ett "vanligt"däck som inte är rotationsbundet det kan faktist skilja på gummiblandnigar i däcken oxå även om det Heter samma namn | |
| Satt Avon på när jag köpte min bil de Var v mönstrade bytte till continental sp2 in/ut sida fick en helt ny bil . annars bara hört gott om just gsd3 | |
|
Du har en bil som är ganska lätt i "baken". Pumapr du 3,2 där så KOMMER den att slita ojämnt (hönö du har FEL). 3,0 fram verkar rimligt och om du kan så bör du inte ha mer än ca. 2,2 bak. Låter lite va? Prova får du se. Bilen känns bättre, du får bättre grepp och dessutom sliter du inte däcken lika hårt. Flera års provande bakom denna slutsats samt råd och dåd från min däckfirma i Malmö. |
|
|
ok kan väl kanske stämma men har provat en hel del olika tryck enligt rek från lappen på insidan 27 fram och 3.0 bak vid full belast 4+1. men detta är minsta rek lufttryck det har alla biltilverkare.Detta en rek som DRF-Vägvetket-och däcktillverkare i detta fall Continental men skit samma bilen ska gå bra inte sladdrig mm Ang slitage, för lågt däckstryck sliter massor och fel .Däcken idag är uppbyggda på ett helt annat sätt mer fyrkantigt du kan alltså ha mycket mer luft i däcken än det som rek de ändrar inte form,med förlågt tryck belastas däcken fel och sidan på däcket som egentligen skall vara så rak i förhållande til fälg och vägbana inget "tyskstuk alltså" Har talat med flera däcksleverantörer ock alla säger samma heldre mer än förlite luft och nu till en kul test som som är helt min egen test från stillastående med urkopplad antispinn. 2.5 i däcken däcken greppade inte förrän femman gick i ca 300 m längre bort samma plats men 3,2 i röva vilket grepp 1 blev det lite burnis sen greppa den kanske inte lika roligt men fästet fanns. detta har inget med ovanstående att göra men det var kul |
|
| Glömde lägga till det som stod om DRF-Vägverket och däckstillverkare vil att man lägger i 2-3 hg mer än rek däckstryck du kan halvera däckens livslängd med ca 30% förlågt tryck mvh samuel | |
|
Hejsan! Har läst denna tråd och tycker den är mycket intressant! Idag kör jag en 330, men hade en S60 T5 tidigare som jag hade RUGGIGA problem med, när det gäller ålning, när jag satt på nya däck i bak på den så gick det inte att köra bilen fortare än 160, för då skulle den åkt av vägen, blev så sur så jag satt på mina gamla däck igen, som de var 2mm kvar på, då gick bilen helt okej. Prövade många olika märken efter detta (känner killen som har däckfirman) samma problem med alla däck jag prövade, så de vi kom fram till efter mycket trixande var att 2mm och 8mm gör en GRYM skillnad i väghållning, fråga mej inte varför, tycket det är jättekonstigt. Sålde bilen efter det, blev så missnöjd! Idag som sagt kör jag 330 med m-chassi, bilen går som en dröm på vägen, men TYVÄRR är bakdäcken nästan slut 2mm och måste byta, och jag har mardrömmar ang detta, att BMW:en ska bli lika som Volvon! Är det någon som har en vettig förklaring på detta???? Mvh/ Peter |
|
|
Intressant. Detta var Dunlop SP 9000 235 fram och 265 bak. Antar att det bara är att prova sig fram och i övrigt använda sunt förnuft. Whatever floats your boat. |
|
|
Har 235/45/17 runt om och kör med 3kg på alla fyra. Fungerar toppen, jämnt slitage på alla Mvh Dragolito |
|
|
3kg + 3kg Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Jag kör också med 3.0Kg runt om och jag har också 18 tummare. För lågt tryck reducerar livslängden radikalt! Och kan vara enligt egen erfarenhet kanska farligt att köra med i hög fart i kurvor om man är van vid ett högre lufttryck. Semper fi: Varför skulle man ha 2.0 Kg där bak men 3.0 Kg där fram när bilen(M3) har ungefär 50/50 viktfördelning? Jag tror nog trots allt att hönö har mer rätt i detta fall. mvh/Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.