AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.048

Lagning display till klima

A
223
A A
540iA Touring -99
Nu har det gått tre veckor sedan jag lagade mina displayer till kliman. Det verkar fungera, alla pixlar lyser glatt.
Se tidigare inlägg! Länk
Om någon har en trasig display liggande kan jag försöka laga den också, fotografera och göra ett mek- tips.

A A
Ik
223
Ika
525i -88
Hej "chefen"...
du kanske har lust att ge dig på min instumentpanel? Ronny skryter ju alltid om hur grym du är på lödning...;)
Jag har lödit själv men har inte riktigt fått det som det ska vara. Du fixade väl det på 735:an som Ronny köpte?
lennarthb
Lysande tålamod !!!

Tror du att du är lika bra på den displayen som skall visa trippmätare, mätarställning och färddator ?? Mitt problem är att bakgrundsljuset lyser men inte själva siffrorna !! Jag tror att det är ngn kallödning som gett sig !!

Känner du till ngt om detta ?

///Lennarth B

lennarth.bjornklint@telia.com
Scheckheft
Hej
Även på 7er.com finns en "mirakelman" som kan laga klimadisplayer. Många E38 ägare har lämnat sina displayer till han. Han skriver att han hittills inte lyckats laga den displayen som lennarthb pratar om. Om A A klarar detta blir han världsberömd :).
A A: om du har bilder på någon lagning får du gärna skicka så lägger jag ut på e38.info.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Scheckheft!
Vi bor i samma stad upptäckte jag.
Jag tog inga bilder på min lagning då jag inte var säker på om den skulle lyckas, men om någon har en trasig klimapanel liggande kan jag göra om operationen och fotografera.
Till Lennart; problemet med att laga displayen till huvudinstrumentet är att för att komma åt måste man ta lös visarna till hastighetsmätaren och varvräknaren.
Dessa är svåra att ta loss då man inte kan hålla emot axeln. Har man otur kommer axel och returfjäder med och då är det kört.
De instrument jag demonterat har varit till E32 och då har jag lyckats få lös visarna utan katastrof på ungefär hälften. Man bör kanske nog ha minst två trasiga för att bygga ihop ett helt.
Jag har inte försökt med något instrument till E38 men jag tror att min "metod" ska fungera bara man får isär grejerna. Flatkabeln är limmad mot kretskortet och limmet verkar ha flytit ut och isolerar. Det enda raka är att rycka loss kabeln och tvätta rent. Sedan kommer det pillriga att återmontera kabeln i exakt rätt läge. Man måste ha enheten kopplad i bilen så att man ser vad man gör.
Har någon ett trasigt instrument kan jag tänka mig att göra ett försöka att laga det.

A A
Ras.mus
En tanke med att få loss visarna.

Kan man inte tillverkar ett litet verktyg som fungerar likt en lageravdragare? Alltså två-tre klor som håller runt visaren och sen en skruv i mitten somhar en vass spets som trycker mot axeln? Samma princip som en vanlig kedle-knäckare...

Och är axeln täckt av visaren så kan man väl använda ett litet borr och borra i mitten på visaren och på så vis blotta axeln? visaren är väl ändå utav plast? är ju inte såå svårt att borra i ju!
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag har en klimadisplay som ej fungerar, kan det vara ett objekt
för dig?
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Krut-Ove!
Om du kan avvara den så gör jag gärna ett försök. Jag hoppas att du har en annan display som du kan ha i din bil under tiden, för kopplar du ur den går fläkten med högsta fart och man kan få åt nerverna för mindre.

A A
A
223
A A
540iA Touring -99
Var har ni alla gamla trasiga och utbytta klimadisplayer?
Har ni kastat dom eller tog er BMW-verkstad hand om dom.
Är det ingen som har en liggande så kan jag göra ett mek-tips.

A A
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Hej A A!
Jag har en trasig display för detta viktiga ändamål. Den har suttit i min 740iA - 96 och nu är det endast ett fåtal lysande pixlar kvar. Hör av Dig om Du skulle vara intresserad av att jag skickar över den så att vi alla får se hur Du gjort.

M.J.
Ras.mus
vad skulle priset bli på en "renoverad" display i det här fallet? Alltså, om t.ex. M.J. säljer sin överblivna display efter att A.A. renoverat den? Det måste ju finnas lådvis med sådana displayer ute i stugorna...

Jag skulle ju vara intresserad av en sådan! iofs blir där väl inga garantier men om priset är det rätta så...
Ras.mus
Förresten! En sak jag kom på nu. Det finns väl två versioner av klimadisplayen, en med ratt för fläkten och en med upp/ner knappar?

Är det så att A. A. har den med knappar? I så fall kan det förklara skillnaderna i hur vi tror att flatkabeln sitter monterad...
A
223
A A
540iA Touring -99
Den display jag lagat är den med upp/ner knappar fär temperatur och "rullhjul" för fläkt.
"Scheckheft" har kontaktat mig, han har en bil här i min hemstad som behöver behandling. Ska försöka att hitta en tid för att fixa den och fotografera. Jag har tyvärr lite tjockt på jobbet just nu men inom några veckor borde det gå att ordna.
Ni andra som kontaktat mig om displayer. Antingen gör ni ett eget försök när mektipset läggs ut eller också får ni kontakta mig så får vi se vad jag kan göra. Jag är ju en gammal man så jag får så småningom sitta på hemmet och som terapi laga displayer

A A
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Min tanke är inte att tjäna pengar på att få en hel display som sedan ska säljas, utan istället att se till så att A A får möjlighet att i lugn och ro visa oss andra hur han hittat lösningen på detta extremt irriterande problem. Av döma av tidigare email i denna fråga så verkar det som det inte är helt enkelt att förse A A med en display som han kan arbeta med när han hinner, eftersom huvuddelen av bilarna med dessa displayer dagligen rullar.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Min tanke är inte att tjäna pengar på att få en hel display som sedan ska säljas, utan istället att se till så att A A får möjlighet att i lugn och ro visa oss andra hur han hittat lösningen på detta extremt irriterande problem. Av döma av tidigare email i denna fråga så verkar det som det inte är helt enkelt att förse A A med en display som han kan arbeta med när han hinner, eftersom huvuddelen av bilarna med dessa displayer dagligen rullar.
Ras.mus
Jag menade inte heller det! Jag trodde att du hade en gammal display "på hyllan" och i så fall kunde ni ju fått en slant för den om ni får den att fungera!

JAG hade i alla fall varit glad för den, har rattar för att styra fläkten på min och jag har hört att det ska gå att byta mot den nyare utan problem och knappar ser ju NÅGOT modernare ut...

Såå, hade jag rätt så hör gärna av er när ni fixat o trixat!
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Passar den nyare panelen med knappar i en modell som
har den gamla med "vridreglage"?
Vet någon vad en ny sådan kostar?
A
223
A A
540iA Touring -99
Den nya panelen passar, men du behöver i vissa fall koppla upp dig på en märkesverkstad och uppdatera mjukvaran i bilen för att få allt att fungera.
En ny panel ska kosta drygt 3 000kr.

A A
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag har fått upggiften drygt 4.000 kr + moms från BMW för en ny display. Däremot ska den nya i de flesta fall fungera. Alla kontakter är detsamma som på den gamla.

BMW:s servicetekniker kan dock inte lämna ett klart besked huruvida det fungerar för den enskilda bilen, eller inte. De slår fram chassinumret/reg.numret och ser vad bilen skall vara utrustad med och uttalar sig utifrån det. Precis som A A nämner kan det bli därför nödvändigt att göra en sväng förbi BMW verkstaden för en uppdatering.
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Är det en dyr operation att uppdatera mjukvaran?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.