AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
656

Spridarfel

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kanske lite svårt att svara på denna fråga, men jag kan tänka mig att många har haft spridarfel. Alltså pridare som har stockat igen. Det blir ojämn tomgång och den går dåligt på vissa varv, men vanligt på andra varv. Brukar det hjälpa i de flesta fall med att hälla i spridarrengöring i tanken, eller brukar man oftast få byta spridare helt och hållet. Någon sade till mig att i det flesta fallen så brukar det hjälpa med spridarrengöring.

Skulle vara kul att höra vad ni andra har för uppfattning om det här och om ni själva har varit med om det.

Tacksam för svar.

//Schnitzer
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har märkt på min 3.0Si att munstyckena kan "spruta konstigt" (strålar i stället för dusch) när man kör dom lösa!
Jag har dock aldrig märkt dålig tomgång eller så!
Jag skulle gissa att det allvarligaste blir att motorn kan få för litet bränsle vid hög belastning.
Jag har ultraljudstvättat munstyckena (på en BOSCH-verkstad) till min 635 och kommer att göra det till min M5 till våren då det blir dags att ställa på den igen. Man har ju hört att M5:or har bränt ventiler och kolvar när toppfarten testats. Kanske kan en delorsak vara att insprutningsmunstyckena inte haft fullt flöde= gett tillräckligt mycket bränsle vid maxbelastning!

Per L

ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jag funderar också på att få mina spridare rengjorda. Får man fråga vad det kostade dig Per L att ultraljudstvätta dem, var BOSCH-verkstaden finns samt om du mätte flödet före och efter? Räcker det med en ultraljudstvätt, det finns ju även firmor som renoverar?

RAWLAW
Words of wisdom:
*Second place is the first loser!
*Only the one competing can win.
*If you´ve got it but didn´t bring it, you should have stayed at home.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kolla hoss din bmw återförsäljare, de har en speciel lite burk du kopplar på bränsle ledningen och returen ner burken så att vetskan sirkulerar runt, tanke med detta är att du bara kör ett par minuter på detta medel utan bränsle.
Här uppe i luleå säljer de den men vet inte hur det är där ni bor.
Ni kan säkert få köpa den med lite tjat, de har den i verkstade själav just till detta.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag betalade 300 kr/st + moms för att göra en ultraljudstvätt av insprutningsmunstyckena till min 635 vilket verkar vara dyrt med tanke på att TS Motor i Skåne tänker göra jobbet för 1000 kr för alla 6 till min M5!

Mitt förslag är därför att fråga olika firmor! Den BOSCH-verkstad som gjorde det till mig var en vanlig enpersoners "kvarters"-BOSCH-verkstad! Och ja jag fick ett testdiagram med flödet före och efter rengöringen! Det så kallade öppna flödet låg före tvätten för dom 6 munstyckena på mellan 55-110 ml (milliliter) på en viss tid och efter tvätten låg flödet på mellan 114-115 ml på samma tid. Undrar just om inte risken för brända ventiler och kolvar inte ökar radikalt om ett munstycke bara har halva flödet kvar!? Det så kallade pulserade flödet var något bättre men inte mycket!Någon som vet bättre än jag får gärna utveckla det här?

Per L
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om man har dåliga spridare, kan man då få dåliga avgasvärden?

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.