AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.507

Basic fråga ang vaxning och cleaner

Är ny på det här m bilar i allmänhet och bil/lackvård i synnerhet. Sitter och söker och suger åt mig kunskaper dagarna i ända- åtminstone teoretiska... När jag gjorde en insats för att tvätta bilen förra helgen så följde jag råden så slaviskt att det tog betydligt längre tid än planerat och jag hann inte till vaxningen utan stannade efter (slarvig) cleaneranvändning...

Först avfettade jag osv, sen körde jag m OKs bilschampoo. Sen körde jag m cleaner men gjorde nog nåt fel för bilen blev rätt flammig. Tänkte att det skulle ordna sig när vaxet väl kom på men så långt kom jag alltså inte.

Frågor:
*Hade det löst sig efter vaxningen?

*Hur viktigt är lackstatus innan vaxningen- kan jag tex räkna m att ev flammighet försvinner vid vaxningen eller blir det i princip en inkapsling ?

*Exakt vad gör egentligen cleanern- tar den bort gammalt vax (så att min bil i princip är oskyddad idag) , polerar bort små repor eller vad?

*Vad gör jag idag- startar om proceduren från scratch eller kan efter en avspolning gå över bilen m cleaner och sen vaxa? (Inte så troligt att detta är lämpligt- har kört ca 70mil sen jag använde cleanern)

*Hur skulle jag gjort när jag använde cleanern? Jag delade upp bilen i ung 6 lika stora delar och tog bit för bit genom att först gnugga in cleaner och sen torka/"polera" av. Lämpligt trasmaterial?

*Nåt annat jag ska tänka på?

Jag har provat att söka men det här är troligen för dumma frågor för att ha ställts förut...

Tacksam för hjälp

Anders
Dessutom lyckades jag få cleaner på alla plastlister osv som nu blivit grådassiga. Har inte provat att göra nåt åt det men misstänker (hoppas!) att det går att typ tvätta bort och sen lägga på nåt av alla eminenta medel à la bumpershine. Synpunkter?
Du har väl läst på här: Länk till att börja med??

Sen har du putsar kungen i Karlskrona: Micke Olsson att rådfråga om det kniper.. ( Han hittas lättast på www.touringklubben.com)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jodå den där har jag kikat på- den är ju dock skriven för folk som har en susning vad de sysslar med...

Jag skulle behöva få det här förklarat för mig som om jag vore en femåring...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Om jag vore du skulle jag köpa en polermaskin på Rusta för 499:- ( Länk? product_id=596&FromScriptName=/seek.asp ) Nästa steg att köpa nya mer tåligare rondeller till maskinen, hos t.ex. Autoexperten.

Avfetta bilen, låt verka. Spola av, schamponera, spola av. Torka bilen torr. Maskera sedan alla lister för att slippa få de grådaskiga. Sedan är det dags att köra med polermaskinen. Lägg på cleaner på rondellerna, och kör över hela bilen. Se gärna till att torka av rondellerna ibland under arbetets gång. Torka sen av bilen med polerdukar. Upprepa med polish, och till sist kan du lägga på vaxet. Så har jag gjort och jag har blivit nöjd med resultatet. Snart dags att göra det igen, och då använder jag Lahegas moment 17, 23 och 35.

Hoppas du blev lite klokare iaf:)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Länken blev lite fel: Länk
Tack för tips hittills!
Jo jag var rädd för att jag skulle få tips ang polermaskin- verkar som om det finns alla möjligheter för en klumpig kille som jag att göra mer skada än nytta med den dock...

Nån som har svar på någon av frågorna i ursprungsposten?

/Anders

(jag bor inte i Blekinge- slarvigt ifylld info som inte verkar gå att ändra)

Gå in under Ändra användare så kan du ändra län kanske din ålder också:)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Om jag var du skulle jag köpa en Polermaskin av den modellen JonasJonas tipsade om tidigare i denna tråd. Har själv en sådan och är mkt nöjd. Polerade bla en Orientblå 330CI med den som inte sett vax lr liknande under hela sin livstid och den blev som ny!

Du kan i princip inte göra fel med en sådan maskin! Precis som jonas sa så är nu rondeller ett måste! Rengör rondellerna med kniv lite då och då under arbetes gång.

Mitt tips är att du gör om allt från början igen och se till att bilen riktigt riktigt ren! Avfettning av olika slag både med spruta och med svamp andra vändan.

En fråga, Vad använder du för produkter? Ett het tips är Sonax pro. Serie som säljs i svarta flaskor på bla mekonomen. Denna produkt är inte petroleumbaserad och med den har jag aldrig upplevt någon flamighet!

Om du inte redan besökt denna idan så kan den med all säkerhet ge dig en hel del tips!

Lycka till!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
En bra idé kan förstås vara att få med länken :)
Här är den: Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också rekommendera Rustas maskin.
Om du använder lite hårdare rondeller till cleaner/polish, kan du använda de vita mjuka som maskinen levereras med för att att lägga på vaxet.

Ofta tar många för mycket cleaner/polish och vax när de skall polera bilen med följden att de har svårt att få bort överskottet och bilen blir flammig.
Det behövs inte så mycket medel....särskilt inte vax, bara ett tunnt lager!
För mycket medel är bara jobbigt att polera bort när det torkat!

Sonax Professional är mycket lättjobbat och är svårt att misslyckas med.
Även "svåra" lacker som röda och blå bilar utan klarlack brukar bli flamfria med de medlena även om man jobbar i solen!

Att köra polermedel utan maskin är nästan slöseri med tid och energi...det blir sällan riktigt bra och man blir duktigt trött. ;o)

Vad har du för färg på bilen?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jahapp, jag har inte så mycket att tillägga då mina favoriter renan är omnämnda. (Rustamaskinen och Sonax pro.)

Vad som är viktigt när man börjar efter tvätten är att bilen är helt TORR!
Jag brukar tvätta kvällen innan, köra in i garaget och låta bilen torka ordentligt över natten.

Med Rustamaskinen är det snudd på omöjligt att misslyckas. Jag har kört med min på ett tiotal bilar i varierande skick och färg, alltid med samma glimmrande resultat. :-)

Angående Länk så är det i första hand skrivet till/för personer med mycket liten eller rent av ingen erfarenhet av bilvård.
Bara att läsa igen och göra som det förklaras så kan det inte gå fel.

Ett tips på vägen är att ha GOD TID på dig. Ta det lugnt och metodiskt i ALLA lägen utan stress så ska du se att det går bra.

Jag anser mig vara ganska rutinerad på bilvård och en helrekond tar i runda slängar 15 timmar för mig.
Att det tar tid är mest för att jag är noga, inget lämnas åt slumpen. :-)

Ett "startkit" med maskin, medel, pads mm mm blir självklart ganska dyrt men det har du igen nästa gång.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Tillbaks efter helgen. Tackar för tips. Jag körde med OKs schampoo och cleaner och har köpt Micros "Autosmart" vax - tänkte köpa Sonar men tre killar som jobbade var kompromisslösa i sin bedömning att Autosmart var bättre och absolut det jag skulle använda...

Jag provar att göra ett nytt försök - med torrare bil, mer tid och mindre mängder cleaner. Blir det inte bra så får jag testa med den där maskinen...
Lånar tråden för en egen fråga!

När man lägger på wax eller polish, vad är bäst att göra, lägga på medlen med maskin eller för hand?
Jag brukar lägga på medlen för hand för att sedan ta bort det med maskin, eller är det bäst att använda maskin för båda procedurerna?
bustorp
Använd maskin till alla steg. Då arbetar man in/torkar av medlet jämnast och har även lite nytta av värmeutvecklingen som blir med maskinen.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är detta maskinen i fråga? : Länk

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
acey,

Yesbox!
ferraripeter
Hmm lämna in bilen innan du förstör mer..och fortsätt göra det du är bra på ist, hårt, men ett gott råd.

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.