|
|
|
|---|---|
|
Hej alla E30 experter, jag har tänk inhandla en E30 (87-90) som vinterbil då jag tänkte att min E36:a skulle få vila över vintern. Men jag har vissa frågor ang. mitt köp samt vad jag ska tänka på. (vet att det finns massor av info ang. E30 här inne men jag söker korta snabba svar). * 318 el. 320 el. 325? * Någon särskild års-modell man ska välja/undvika? * När kom ABS? * När kom servostyrning? * Vanliga sjukdomar som lätt kan kolla vid köp? * Övrigt? Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk | |
|
318 räcker som vinterbil.. #Du ska kolla under listen till bakluckan precis vid låset, där brukar vara rikligt med rost. #hjulvinklarna kan du kolla också. ska inte va för mycket camber #lyssna på bakaxeln de är vad jag kommer på nu Lycka till |
|
| Om 318 så skall det vara en 88 eller framåt, då den nyare motorn M40 kom. | |
|
Gamla M10 motorn(1,8) är i princip skottsäker. M40 har stora problem med bristande kamrem, M10 har kedja. Hade en sån som förstabil och plågade skiten ur den utan något strul. Ska du ha en bra vinterbil är det bara 325iX som gäller, den kostar inte mkt mer än en rwd men är oslagbar i halkan, tro mig jag vet. Jag har vid flera tillfällen kört ifrån både nya volvo awd och audi quattro på snö. E30 med rwd lämpar sig inte som vinterbil alls, visst är det kul att sladda men när man inte vill så kan det bli väldigt jobbigt att överhuvudtaget framföra bilen på ett "normalt" sätt. Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
ix:en går som ett skott på snö vilket automatiskt leder till att man kör oförsiktigare och mer våghalsigt än med bakhjulsdrift. M10-motorn är helt suverän. helst med weber. gasrespons utan dess like! :) |
|
|
Instämmer med föregående talare, hade en 325iX att åka i förra vintern, var nog det roligaste jag haft i en bil med kläderna på .. Provade även min 318is och det var som natt och dag. Där iX:en gick fram som en stridsvagn var det inte ens värt att fundera på att köra med is:en. |
|
|
det finns ingen säkrare bil på vintern än en bakhjulsdriven BMW eftersom man är fullkomligt medveten om att det är LÖNLÖST att försöka köra fort, man bara sladdar och åker sidledes utan att komma någonstans. går lite bättre med bromsad diff naturligtvis. |
|
|
Läs här---> Länk 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.