AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.125

"Fläktremmen gnäller E39

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
När jag startar bilen på morgonen gnäller det om "fläktremmen" Vad kan man göra för att få tyst på eländet? Den tystnar iofs av sig själv efter en liten stund, men det är ändå ack så irriterande.

Fransosen
Har du provat Bosse "potatismjölpåremmen" Bildoktorns tips.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byta remmen tex. Det kan ju ha kommit nått olje eller glykolstänk på den.?? Normalt ska det självklart inte höras nått om remmarna. Inte kul när det låter som en gammal V 740 när man slår igång motorn.

///MVH Hasso
Länk
Smörj lite med koppar pasta
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Är du säker på att det är fläktremmarna som gnäller.
Det finns ett antal tryckrullar som kan spöka, det gnäller om dessa.
fick själv detta problem vid varma dagar bytte samtliga remmar men gnället kvarstod, problemet var tryckrullarna.

Vänligen
Tommy

NoFear
52
447
528:n
528i -96
Bosses potatismjölstips resulterade väl i att flera personer fick både generator och startmotorn att haverera!? Knappast ett gott tips att hälla stärkelse i ett motorrum....om inte bilens bruksvärde understiger potatismjölet vill säga......
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Nä jag har ett tips,använd kanel! på aggr.remmarna,går även om du har kylarläcka...så kommer biljäveln lukta som ett helt bageri inne på verkstaden...ett ordspråk från Bosse inte så bra ide`doktor...

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
De ribbade flatremmarna låter normalt aldrig nånting, till skillnad från äldre kilremmar. Jag skulle heller aldrig preparera remmarna med något undermedel, i synnerhet inte kopparpasta. Sök orsaken till felet, t.ex spännrullarna, vattenpumpen, möjligen generatorn. Låter iofs onormalt att en -03 skulle ha fel på detta, men man vet ju aldrig, svårt att avgöra per distans.

FP
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tack för alla tips!

Tror det blir bäst att köra till BMW som får titta och lyssna och fixa på garanti. Det är väl något som ska spännas till lite antar jag eftersom det bara gnäller när bilen är kall och har stått ett tag. När den är varm låter den inget. Jo, det härliga ljudet från den raka sexan förståssss :)

Fransosen
52
447
528:n
528i -96
Har Du garanti på bilen så ska Du inte ens försöka att fixa det själv! Står tydligt i garantivillkoren att garantin inte gäller om man reparerar egenhändigt, och sedan åker till BMW. Undrar vad dom sulle sagt om Bosses biltips på en ny BMW....he,he......Något att skratta åt....Så länge man inte gjort det själv bara!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.