AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.064

Tips om roliga vägar en bra idé?

Hej, Nu ska jag sticka ut hakan och räknar med att åka på en hel del "tjotablängare". Under diverse fliken på denna site finns en rubrik "Roliga Vägar". Där kan man bla. under AB-län läsa om sträckan Waxholm-Rindö-Värmdö där skribenten beskriver hur han kunnat "stäcka ut" sin 528. Jag bor utmed denna sträcka och kör där i princip dagligen. I princip hela denna sträcka är 70, 50, och 30 väg. Kanske jag och den som skrev tipset har olika uppfattningar om vad som inefattas i att "sträcka ut" sin bil men för mig känns 50 eller 70 lite långsamt för att kvala in i detta begrepp. I stället tror jag att denna typ av tips leder till den omfattande buskörning som nu förekommer på vägen där jag bor. Jag bor utmed en 50 sträcka som blir 30 vid en skola, där körs det betydligt fortare av en hel del personer i fina bilar och även motorcyklar. Jag har en granne som är trafikpolis som berättat att när man har haft kontroller på denna sträcka i mycket hög utsträckning tagit personer som inte bor i Värmdö för fortkörning. Jag påstår inte att läsarna av detta forum skulle bete sig sämre än andra trafikanter på något sätt, däremot tror jag att sådana här tips om roliga vägar leder till buskörning och lagbrott. Därför undrar jag varför denna avdelning finns på denna site som för övrigt är enormt bra och informativ? Jag tycker den borde tas bort och ersättas av recensioner av olika banor istället där man kan "sträcka ut" hur mycket man vill utan att riskera att bryta mot lagen eller köra ihjäl någon. Tack för ordet
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Roliga vägar betyder inte att man behöver köra fort.
Vägen kan vara vacker / rolig ändå, finns 50 sträckor med kurvor där man inte kan åka fortare än 40...
Tror att det alltid kommer att finnas personer som åker fort på din väg, oavsett om sektionen "Roliga vägar" finns eller ej.

Märkligt att det alltid är personer i "fina bilar" som åker "fort och ansvarslöst".

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
jag har en grymt skrotig mazda från 88 som läcker olja och luktar skräp. Det går att "åka fort och ansvarslöst" i den oxo ;))))) (även om det är j-igt läskigt och det låter som ett världskrig inne i bilen)

mvh
Anders
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
En dylik samling kommer att dra till sig fartdårar. Visst, man måste inte köra särskilt fort för att uppskatta en rolig väg, men många med mindre vett i skallen gör det.

Kanske är befogat att någon kollar om vägen är lämplig innan den läggs upp i samlingen. Eftersom det är fritt för allmänheten att tipsa om vägar, kan det hända att oansvariga rekommenderar olämpliga vägar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ju nästan som att man inte får tipsa om snabba bilar för att folk kommer att köra som svin på allmänna vägar. Man utgår ju ifrån att alla som läser tips om roliga vägar förstår att det fortfarande är trafiklagar och vett som gäller. Om någon tipsar om en rolig väg i ett bostadsområde hoppas jag man tar bort tipset...
Tror knappast att autopowers väg-tips är att förskylla. Antagligen en försvinnande liten del av fortkörarna på vägen du beskrivit som har varit inne på autopowers sida.

Det är inte bara värmdöbor som åker den sträckan. På Rindö ligger KA1 som huserar en massa värnpliktiga och anställda. Det finns dessutom en hel del som har sommarställe/fritidshus på värmdö och tar den vägen.

Största orsaken är nog trafikmoralen i allmänhet - att inte respektera 70/50/30-sträckor genom bebyggda områden.

Nädu LarsS, jag kan förstå att man vid första anblick kan göra en koppling mellan fartsyndare och vägtipsen här på hemsidan - men snälla, tänk till lite.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Konstigt att ingen vill att någon ska köra fort där de bor men gasar gärna så fort de svängt av "sin" gata.

Håller med Bones, kunde inte sagt det bättre.
Hej igen,
Bones, det är möjligen så att tips av denna typ inte påverkar till 100% men jag kan av egen erfarenhet intyga att mängden motorcyklar har ökat enormt sedan samma vägsträcka fanns med i en motorcykeltidning. Nu på sommaren låter det emellanåt som om man bodde granne med Mantorp ring eller så när alla bågar gasar förbi, och vi snackar inte en och en utan det är grupper om 5-10 bågar som drar på. Jag kan inte tro att det är en ren tillfällighet att dessa hittat till "vår" vägsträcka samtidigt. Mitt inlägg var absolut inte menat så att jag anser att det är tipset på denna sida som stått för hela trafikökningen men "många bäckar små". Och tänkt är precis det jag gjort innan jag postade här. Men det kanske är så att de som känner sig träffade har svårt att respektera avikande uppfattningar ;-)

M femman, jag tillhör nog den skara människor som faktiskt respekterar 50 och speciellt 30 sträckor oavsett om det är hemma hos mig eller någon annan stans. Men jag håller med dig om att generellt är det som du säger med efterlevnaden.

Men som sagt jag stack ut hakan och räknade med en del smockor, blev inte så farligt ändå tycker jag.

Trevlig helg allihopa, vi kanske ses på Värmdö.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
LarsS. Jag förstår precis. Är själv uppväxt längs väg 214 som också finns med här i "roliga vägtipset". Där gasas det en del!
Hittills ingen allvarlig olycka tack o lov.

LarsS : Mängden motorcyklar har ökant markant, även på andra områden än värmdö.
Jag tog inte åt mig personligen - men det är en långsökt koppling du gör. Tycker inte heller om när motorcykelgängen blåser för bi i 170 på 70-vägen utanför - inte bilister heller för den delen. Dålig trafikmoral och obefintliga trafikkontroller tror jag är orsaken. Inte artiklar om "bra" vägar att köra varken i tidningar eller på entusiastsajter.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Stavros väg 214 är ju en av de roligare vägsträckorna som finns, överhuvudtaget. Förrut var det nittio på hela sträckan i stort sett, och höll man det (och lite till...) så var det bra "bergochdalbanskänsla"!

/B
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Beppo: Ja den är svinkul! Finns lite skymda krön och sånt bara.
Men det finns riktigt sköna sugande kurvor. Men kör man med lite vett är det ju ingen fara.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Innan de asfalterade om sträckan så fanns det för cirka 6-7 år sedan en liten bro ganska nära väg 56 som hade en ordentlig kulle på sig. Med lite fart över den så kunde man hoppa med bilen där...... tur att man inte körde BMW på den tiden, för då hade man väl varit luftburen fortfarande.........
Roligaste partiet är nog runt vattendraget "vaddetnuheter" som man kör över, med de snäva kurvorna.
Lite mer öppen sikt så man vågar stå på mer och det skulle vara komplett!

/B
Länk

/ TD04

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.